Ani podle výkonu to nedává smysl. Jediné správné by bylo pojištění na řidiče s poctivým bonusovým systémem, ale to by pojišťovnám klesl zisk, protože řidičů je méně než aut. A bonusy? To se ještě nejde někdo, kdo platí drahou pojistku, protože má "jen" 60 měsíců bez nehody a neumí si najít slevu, kde se dostane na stejnou cenu a někdy i nižší, než někdo s plným bonusem?
Jak může být za řidiče považován někdo, kdo nemá čím jezdit? Přikláním se k názoru, že řidičů je méně než aut. Vidím to u nás ve firmě. Ráno přijede do práce svými auty 27 řidičů, ta auta pak stojí celá den ve dvoře a ze služebních 16 aut tam nestojí ani jedno. To znamená, že každý den 27 řidičů používá 43 aut.
Podle objemu to asi už dnes není moc relevantní (kvůli turbomotorům). Ale podle výkonu ano, podle statistik řidiči výkonnějších aut bourají časteji, dokonce existují i statistiky, které značky bourají častěji. Auta s výkonnějším motorem bývají obvykle těžší a nadělají větší paseku (takže vyšší cena je opodstatněná). Zejména ty dnešní módní dámské offroady by měly mít přirážku.
Promakanější bonusový systém či zohlednit najetý kilometry by ale taky stálo za úvahu.
Mě to přijde nesmyslné jak podle objemu tak podle výkonu motoru. Co třeba takové auto jako Hyundai I30, 1,4 benzín, má to sice nějakých 80 kW ale až při 6200 otáčkách za minutu - na takové otáčky řada řidičů motor nevytočí jak je rok dlouhý. A při jízdě v běžných otáčkách (2000 - 3500) má větší výkon možná i stará Felda 1,6, 55 kW. Navíc vyšší výkon mi umožní bezpečnější předjetí a tudíž menší riziko nehody při předjíždění.
Když už podle auta, udělal bych to podle systémů aktivní bezpečnosti v autě, bonusy za ASR, ESP, hill holder, pohon všech 4 kol apod. Čím lepší aktivní bezpečnost auta, tím menší riziko nehody. Samozřejmě když je řidič trouba, nepomůže mu ani svěcena voda, ale bavíme se tu o autech, ne řidičích.
Systém povinného ručení na řidiče má tu nevýhodu, že člověk co jezdí příležitostně by si musel platit povinné ručení v řádu tisíců korun ročně, což by se mu dost prodražilo. Takto sedne do vypůjčeného auta, které má zaplaceno povinné ručení a nic neřeší.
Nebo jinak: v rodině jsou tři řidiči a jedno auto, nyní se platí povinné ručení jednoho auta, v druhém případě by museli platit povinné ručení 3 lidé.
K prvnímu (ale i druhému) odstavci: ty vidíš na silnici nebo ve svém okolí, že by ti, kdož mají výkonnější / vybavenější auta jezdili bezpečněji? Já ne.
Neříkám, že vyšší výkon neumožní bezpečnější předjetí, ESP lepší průjezd zatáčkou atd. Umožní. Ale pouze za předpokladu nezměněného chování. Jenže většina lidí pak na auto spoléhá víc, než je zdrávo.
Proč asi podle statistik bourají nejvíc řidiči Audi, BMW apod. (a ve Škodovkách nejvíc Superby)? Že by měly horší výbavu a slabší motory než fábie?
Se třetím odstavcem souhlas. Jak říkám, ideální by bylo zohlednit i najeté km. Ale jak to udělat? Na auto by to snad ještě nějak šlo, ale na řidiče těžko.
otázka: Proč asi podle statistik bourají nejvíc řidiči Audi, BMW apod. (a ve Škodovkách nejvíc Superby)? Že by měly horší výbavu a slabší motory než fábie?
Asi proto, že nehodu vždy zaviní řidič a ne auto. A možná, že prostě řidiči těchto aut (drahých, výkonných, rychlých) jsou takoví, že nejezdí bezpečně, jezdí moc agresivně atd. Nebo taky proto, že když si někdo koupí Superba za 800 000 tak s ním jezdí denně (a má víc šancí bourat), kdežto strejda s ojetou Fabií najede za rok 5 tisíc km a v zimě radši nejezdí...
Ale to je právě ten problém - povinné ručení na auto vs. na řidiče.