Bohužel, platba kartou přijde více méně úplně stejně draze, jako výběr z bankomatu vlastní banky. Transakce u obchodníka je sice zdarma, ale musíte rozpočítat cenu za vydání platební karty na počet uskutečněných transakcí. Myslím si, že se většina lidí dostane na stejnou částku, jako u výběru z bankomatu. Tedy platba kartou je jen psychologická výhoda ne finanční. Finančně se ovšem vyplatí v zahraničí. Tam o tom není sporu.
A vy máte nějakou kartu jen na výběr z bankomatu zdarma ? Tak bych to asi neviděl. Je však možné, že zboží v obchodě, kde lze platit kartou, je navýšeno o náklady na zřízení terminálu. A mnozí obchodníci právě proto platby kartou neumožňují. Zdá se jim - a asi mají pravdu, že to, co po nich banky chtějí za instalaci a udržování systému je dost vysoká cena. Je to prostě začarovaný kruh.
Obávám se, že ten začarovaný kruh začal někdy kolem 1993, kdy naše banky (v čele s ČS) začaly masově vydávat základní elektronické karty (často použitelné jen v ČR). Obchodníků bylo velmi málo, a přijímali jen embosované karty, neboť byli vybaveni jen žehličkami. Zaplatit kartou byl velký problém, typicky vydávané karty zpravidla nebyly akceptovány u obchodníků. Takto s "podporou" bank vznikla představa, že platební karty jsou určeny jen k výběru z bankomatu. a to trvá dodnes. Ačkoli terminálů je docela dost (i když slále cca stejný počet žehliček), lidé kartou zpravidla nechtějí platit, ani tam kde mohou. To má za následek malý karetní obrat, a tedy menší příjmy banky za karetní operace. Chybou je, že banky toto kompenzují vysokými provizemi, což má za následek, že řada obchodníků karty přijímat nechce....
Domnívám se, že cesta vede přes alespoň mírné snižení provize bankou a větší snaha obchodníků - většina z nich si může dovolit zaplatit provizi cca 3%... A domnívám se, že řada z nich už pochopila, že nepřijímáním karet ztrácejí zákazníka. A to se dá taky vyčíslit v penězích.
Dokud nedojde k podstatnému rozšíření míst, kde je možno uhradit za zboží či služby kartou i v těch nejmenších městech, tak je to škoda slov.
Dále by mě zajímalo, jak jsou na tom při platbě kartou samotní obchodníci, co musejí udělat proto, aby u nich bylo možno kartou platit a jaké tím pro ně vyvstávají náklady. - to by asi vydalo na celý článek, myslím, ale že určitě zajímavý.
Obchodníkovi banka odečte cca 3% z ceny. Teda myslím. Takže je jasné, že si obchodník automaticky zboží podraží, aby neprodělal. A nehledě, pokud chce někdo někdy něco koupit se slevou, může narazit, ze by měl zaplatit hotově. Je jasné, že v tomto případu obchodník prodělá.
Platit kartou u obchodníka považuju za výbornou věc. Když můžu, dělám to tak. Kde ale mám problém, je benzínová pumpa. Už se mi mnohokrát v normálním obchodě stalo, že náhle nefungovalo kartové centrum a já nemaje hotovosti, jsem musel zboží vrátit. Ale co by se stalo, kdybych měl natankovanou plnou nádrž a pumpař mou kartu odmítl? Co pak? Máte s tím někdo zkušenosti?
Mne se to stalo jiz nekolikrat, namatkove mohu jmenoval prodejny Billa nebo benzinku v Sedlcanech, mel jsem embossovanou kartu (MasterCard), ale zatim se mi nestalo, aby mi v pripade poruchy POS terminalu projeli kartu zehlickou nebo zavolali na aut. centrum. Vzdy (!!) mi tvrdili, ze je to muj problem, ze ja mam mit hotovost. Kdyz jsem jim vysvetloval, ze pokud prijimaji embossovane karty, je jejich povinnosti provest autorizaci kdykoliv a ze jsou povinni mit imprinter, tak na mne koukali, jako kdybych jim tvrdil, ze jsem Martan. Nekolikrat jsem kvuli tomu kontaktoval primo vedeni spolecnosti Billa, kde se mi to stava docela casto, nikdy se neobtezovali zareagovat.
Osobne doporucuji podat stiznost primo bance. Takove chovani obchodnika muze stat i odebrani terminalu. Obchodnik ma povinnost (jak sam rikate) prijmout kartu. Pokud tak neucini, tak se dopousti poruseni smlouvy s bankou, ktera mu poskytla terminal. To same plati i pro obchody, kde maji napsano, ze karty prijimaji az od urcite castky. Opravdu doporucuji obratit se na banku se kterou ma obchod uzavrenou smlouvu (ktera to je poznate podle samolepky na terminalu).
Me se to stalo pouze jednou, mel jsem neembosovanou kartu, nejel jim POS. Tehdy manik na pumpe volal na autorizacni centrum, nahlasil udaje a na doklad vyjety z pokladny dopsal aut. kod rucne. Mozna ze to zalezi i na ochote personalu. Spis se mi casteji stava, ze nektere pumpy berou karty az od urcite sumy, napr. 400 Kc a vic (posledni pripad Zlin - podvesna).
Zaridit se to da vzdy, v cizine se mi stalo, ze nefungoval ani magneticky prouzek, proste natukali cislo karty do terminalu rucne a autorizovali, stejne tak lze autorizaci provest telefonem jak rikate, sejmout embos. kartu zehlickou atd., teoreticky musite zaplatit kartou vzdy. Problem v CR je spis ve stupidite obsluhy, ktera neumi ani poradne projet kartu terminalem nebo zehlickou a kdyz se ji to nepodari, vrati vam kartu se slovy ze to nejde a basta a pritom se tvari ze nemate jako ani na zaplaceni.
Pokud máte embosovanou kartu (EC/MC, Visa "classic", Amex), měl by obchdník použít žehličku. Bohužel např. obchodníci vybavení terminálem od ČSOB jednoduše žehličky nemají (!), takže tento náhradní způsob nemohou použít. Jak se to řeší oni, nevím...
Nejlepší je ale mít dvě karty různého druhu a různých bank, z toho alespoň jednu embosovanou. Takto můžete prokázat, v případě "nefunkčnosti" obou karet, že chyba není na vaší straně ani na straně vaší banky, ale někde u obchodníka (nebo jeho banky či autor. centra). Potom bych chtěl vidět, co by dělali.
Jeho převědčovat nemusíte, on je stejně brát karty nebude. A vy, myslím, že u něj kartou stejně platit nechcete, nebo se mýlím?
V normální restauraci se na placení kartou ptám, od několika stovek platím vždy, kdy můžu kartou, neb v peněžence mám právě několik set, a ty mi tam vydrží docela dlouho...
No je treba take pripocitat, ze ne vzdy je platba kartou v obchode rychlejsi. I v Praze se me tak na 50% stane, ze prodavacka je zmatena, nedokaze platbu realizovat, musi volat kolegyni (jedinou v obchode, ktera to umi), provadi platbu pomoci navodu napsaneho na pijaku :-), stava se nejen v nejakem obchodku, ale treba v Mainlu na Smichove - trvalo asi 5 minut nez byly schopni to udelat...
Nevím, kde autor článku přišel na to, že banky nepočítají účetní položku za platbu kartou. Mám účet u ČS a za účetní položku za platbu kartou je mi strhávána částka 4 Kč, která je ale sečtena s ostatními účetními položkami, takže je poměrně snadno přehlédnutelná. Rovněž moje přítelkyně, majitelka účtu u ČSOB, byla velice nepříjemně překvapena, když ji banka po "úpravě" svého ceníku počátkem roku začala za každou platbu kartou strhávat dokonce 6 Kč za účetní položku a když za 10 plateb kartou vysolila 60 Kč, byla poměrně naštvaná.
Doporučuji každému, ať si vezme svůj výpis z účtu a zavolá na informační linku své banky a ptá se po rozklíčování částek, které jsou uváděny součtem pod "poplatky za vedení účtu, účetní položky a platební styk".
Je nutné si uvědomit, že každá transakce kartou přes terminál generuje účetní položku (řádek na výpise), která je pak zpoplatněna. Pokud tedy platíte kartou zboží v hodnotě 200 Kč, zaplatíte např. u ČS 4 Kč za účetní položku, což jsou 2% z placené částky. Fuj!
Autor na to přišel tak, že se podíval do všem přístupného aktuálního sazebníku jak České spořitelny, tak ČSOB. V obou případech je použití karty u obchodníka zdarma a účetní položka takto vzniklá taktéž ZDARMA. Pokud s bankami máte uvedené problémy, vytisnkěte si jejich sazebník a špatně naúčtované částky reklamujte.
Pavle,
asi záleží na bance. Udělala jsem, cos radil: zavolala na zákaznickou linku Union banky, kde mám účet s kartou. Dušovali se, že za platbu kartou v obchodě banka nic nepočítá. Je to pravda, jenže fígl je v tom, že se výdaje projeví až na dalším výpisu, a ne za tento měsíc, zkrátka se zpožděním. (mrkněte na lednový výpis, chybí tam výdaje, zato na prosincovém jsou dvakrát - taky kvůli účetnictví). To mi vysvětlilo účetní položku, o níž jsem si myslela, že je za platby kartou, a nebyla. Příští měsíc byl výpis "čistý", už druhý měsíc jsme vše platili kartou.
Nevím jak vy, ale já považuji 3 - 4 % provizi banky za naprosto neadekvátní (a to jsem se setkal i s nabídkami 6 - 7 % pro platby přes internet). A to nemluvím o tom, že si to nechají zaplatit o obou stran. Mě teda představa, že bych měl při nákupu třeba mobilu za 15.000 zaplatit bance za jednoduchou platební operaci (převod = 4 Kč) okolo 500 připadá naprosto mimo, to je opravdu "pohodlí" ala banky.
Jinak existuje spousta oborů, kde se marže pohybuje na takové úrovni, že vzdávat se podstatné části marže právě kvůli placení kartou nepovažuji za rozumné. Banky se nechovají moc rozumě, jsou nenažraný ve všech oblastech: zdražují nejen přímé kanály, ale i ceny za internetové, GSM bankovnictví a různé varianty jsou nesmyslne vysoko. Výsledek: zatím se vyplatí orientace na hotovost.
Naprosto souhlasim. Tento jev ma daleko zavaznejsi pozadi. Diky pocitacovym sitim, internetu, mobilnim telefonum atd. se velka cast cinnosti bank neuveritelne zjednodusila. Je potreba mene budov, mene bankovnich uredniku, a zmensuje hodnota bankovniho businessu celkem. Asi je potreba i mene bank. Proto se banky tlaci se do pojistovnictvi, spotrebnich pujcek, ruznych forem dlouhodobych sporeni. Souhrnne to nazyvaji "financni produkty". Tento termin uslysime stale casteji, nejedna se o nic jineho, nez o snahu banky bojovat s ubytky vydelku, ktere nezbytne prichazeji v tradicnich bankovnich cinnostech. Proto se setkavame s dumyslnymi systemy poplatku a s obchodnimi strategiemi nuticimi zakazniky financni produkty pouzivat. Jinymi pisateli zminovane penize pod polstarem by mely zustat nezbytnou alternativou pro obcany, kteri nechteji platit naklady nekolikanasobne naddimenzovaneho bankovniho businessu.
Vím, že kartou se vyplatí platit v obchodě. Akorát mě zaráží, proč některé obchody a markety odmítají platební karty brát, jedná se zejména o markety Penny a dále Tempo, což se týká v mém
bydlišti. Pokud chci nakupovat a platit kartou musím do města vzdáleného 24 km. Zde berou karty pouze některé restaurace a i
menší obchody.
nekdy to bez hotovosti nejde, pokud ano opravte me
1. Zaplatite jizdenku CD kartou? Ne.
2. Zaplatite slozenky na poste kartou? Ne. Da se z uctu pokud je na nich spravny KS a nekdo po vas staromilsky nevyzaduje ustrizky.
3. Zaplatite dobirku (posta/kuryr) kartou? Ne.
4. Zkuste platit kartou v Meinlu nebo Delvite v patek odpoledne, ti co budou stat za vami vas proklejou. Casove sice cekani na autorizaci nevyjde dele ale subjektivne se zda ze tam kde byla pokladni zamestnana pocitanim hotovosti, u cekani na autorizaci nevykazuje zadnou cinnost tzn. "ona se flaka a chudacci lidi musi cekat".
5. Nektere obchody s PC (nebudu jmenovat :-)) platbu kartou nebo online na ucet (napr rozhranim eBanky) znevyhodnuji prirazkou protoze jedou na obrat a hotovost nutne potrebuji co nejvyssi.
Jsou to jednoduche pripady kdy u sebe musite mit hotoveost ve vsech pripadech radove nejmene stokorunach. Rad bych kartu jako penezenku pouzival ale bohuzel to zatim nejde. Takze budu stepovat u bankomatu a cekat ve frontach abych si mohl do penezenky vlozit par barevnych papirku.
Salame, mate v podstate pravdu, ale:
1. V Praze muzete na Hl. N. platit jizdenky kartou, kde to pujde jinde, je otazkou casu.
2. Pokud mate Maxkartu, muzete jí platit na poste cokoliv. Maxkartu maji ale jen klienti Postovni sporitelny...
3. Dobirku je vhodne nepouzivat minimalne kvuli dalsim nakladum, u dobrych obchodu lze platit kartou. Kupodivu uz existuji internetovi obchodnici, kteri k Vam se zbozim privezou i terminal, abyste mohl pri prevzeti zaplatit kartou (napr. www.multimarket.cz )
4. Nadavky lidi za vami muzete vklidu ignorovat
5. Obchodnik nesmi davat prirazku pri platbe kartou. Kdo to dela? Jedine co mohou, je poskytnout slevu pro urcity druh platby (napr. hotovost). V cenicich ale musi mit "neslevnene" ceny. Nerozumim tomu, ze obchody potrebuji hodne hotovosti - naopak se domnivam, ze velkou vetsinu trzby stejne odnaseji do banky, coz prinasi dalsi naklady a problemy. VO prodej jede prevazne bezhotovostne s platbou "po",takze...