Vlákno názorů k článku Platební karty - embosovanou, nebo elektronickou? od Pavel - Prosím, porovnejte text svého článku s poradnou http://www.mesec.cz/poradna/platebni-karty-duben-2004/....

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 6. 10. 2004 7:30

    Pavel (neregistrovaný)
    Prosím, porovnejte text svého článku s poradnou http://www.mesec.cz/poradna/platebni-karty-duben-2004/. Tam pan Ján Čarný na otázku, jestli je obchodník povinnen mít imprinter a přijmout embosovanou platební kartu při výpadku systému, odpověděl, že to závísí na smlouvě mezi obchodníkem a bankou. Vy tvrdíte, že je povinnen ji přijmout vždy. Jaká je tedy pravda?
  • 6. 10. 2004 9:04

    Vašek (neregistrovaný)
    Pravda je taková, že toto funguje pravděpodobně jen u čerpacích stanic. V "normálních" obchodech je imprinter nahrazen elektronickým terminálem jako modernější prostředek a obchodníci jej (imprinter) odevzdají bance. Obvykle mají na terminál placený servis, ale platí, ze pokud nefunguje terminál, tak se až do vyřešení opravy nepřijímají karty.
  • 6. 10. 2004 19:38

    Dalibor (neregistrovaný)
    Pravdu ma mesec.cz. Kdyz si proctete smlouvu mezi bankou a obchodnikem, tak zjistite, ze v pripade poruchy terminalu je obchodnik povinen provest transakci mechanicky na imprinteru, pokud se jedna o embosovanou kartu. Dalsi veci je, zda tak ucini. Je zde, samozrejme, neochota vytahovat imprinter, paklize ho vubec ma. Pokud obchodnik nechce pouzivat imprinter (coz muze), tak by mel byt oznacen jen pro prijem karet Maestro a Visa electron, resp. MasterCard Electronic a kazdemu bude jasne, ze tam ma jen terminal (coz tak muze mit). V praxi se tak setkame s pripady, ze imprinter u obchodnika uvidite jen na takovem obchodnim miste, kde nejprve zkonzumujete sluzbu/zbozi a az potom platite. Typickym prikladem jsou cerpaci stanice, hotely, restaurace a pujcovny aut. A casto to nehrozi u obchodu se zbozim. Problem je v tom, ze kdyz snite veceri za 2000 Kc a obchodnikovi nepojede terminal, prestoze tam ma MasterCard, je to jeho problem. Teoreticky muze tu uctenku misto imprinteru vypsat i rucne, pokud ji ovsem ma, ze... Pokud ji nema, vyhral zakaznik. Kdezto u klasickeho marketu proste neprojedete pres kasu a konec. Mimochodem, ja jsem obchodnik a prijimam karty na imprinteru.
  • 7. 10. 2004 7:12

    Pavel (neregistrovaný)
    Promiňte, ale vy mluvíte o své smlouvě, nebo máte přehled o všech smlouvách? Pan Ján Čarný byl v té poradně představen jako generální ředitel společnosti MasterCard Europe pro Českou republiku a Slovensko, takže jeho názor považuji za důvěryhodnější. A nepředpokládám, že by ve své odpovědi chtěl krýt obchodníky nedodržující smlouvu, on je totiž z obratu na kartách živ.
  • 7. 10. 2004 7:40

    LK (neregistrovaný)
    on je totiž z obratu na kartách živ

    No v tom právě vidím jádro pudla. Když imprintery nemá např. velký obchodní řetězec, pán Čarný má dvě možnosti:
    1. Ukončit s nimi spolupráci a přijít o velký obrat z karet, ze kterého je živ (viz Vaše pravdivé tvrzení)
    nebo
    2. Ututlat to, aby nepřišel o tohoto zákazníka a tím o velký obrat z karet, ze kterého je živ (viz Vaše pravdivé tvrzení)

    Bohužel každá koruna dobrá a proto bych věřil, že zvolí 2. I když správně by to mělo být 1.
  • 7. 10. 2004 8:13

    Pavel (neregistrovaný)
    Zapomínáte na jednu věc. Obchodník má smlouvu s bankou, ne s VISA nebo Mastercard. Obchodním může přejít k jiné bance, ale karetní asociace mají de fakto monopol. A karetní asociace asi budou na dodržování podmínek dohlížet, protože jde o jejich peníze. Obchodník nemá na výběr; nepřijímat karty si nemůže dovolit, přišel by o zákazníky. Aspoň já, než někam vlezu, tak se podívám, jestli přijímají karty, protože větší hotovost sebou prostě nenosím a hledat nejbližší bankomat mě taky nebaví.
  • 7. 10. 2004 9:25

    LK (neregistrovaný)
    Ohledně poslední věty - souhlas, dělám to tak taky.

    Obávám se, že princip je tam pořád stejný:
    obchodník -> malá provize bance, se kterou má smlouvu -> provize karetní společnosti

    Jak banka, tak karetní společnost jsou přímo závislé na obratu, co obchodník udělá. Takže proč by riskovali, že se na ně obchodník vykašle a oni o ty provize přijdou? Pokud nepůjde o nějaké zásadní porušování podmínek, tak se na to IMHO vykašlou.
    Moje oblíbená histora - několikrát se mi v naší Bille stalo, že jim "nešel terminál" a kartou nešlo zaplatit. Jednou se mi to dokonce stalo po cestě ze služební cesty (z letiště), takže jsem fakt neměl ani korunu. Docela trapná situace. Co myslíte, že se stalo? Moje stížnosti vyšuměly a dodnes imprintery nemají.
  • 8. 10. 2004 8:56

    Pavel (neregistrovaný)
    Jenže od karetní společnosti nemá obchodník kam utéct. Prostě karty buď přijímá nebo ne. A pokud je nepřijímá, podřezává si sám pod sebou větev. A u nás je navíc monopol VISA/MAstercard, s jinou kartou si u nás ani neškrtnete (dodnes mě baví vzpomínka na obličej velkého bose zpoza louže u nás, když zjistil, že se zlatou Amexkou si u nás může tak vytřít ..., ale platit s ní nemůže).
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).