Tohle byl jeden (nejhlavnější) z důvodů, proč jsem s podnikatelským účtem před dvěma lety přešel z ČSOB k FIO. Sice mi to trvalo celý rok, protože na původním účtu běžel leasing, ale jsem na výsost spokojen. Navíc má FIO podstatně komunikativnější a jednodušší IB. Nejou tam žádné "vifikundace" je to jednoduché a přehledné. Použitelné k práci z PC. ČSOB dvakrát změnila uživatelské rozhraní a to co má teď je rozcapené, pořád odněkud něco vyskakuje, hýbá se to, nabízí to hromadu věcí a nelze to přepnout do klidného statického rozhraní. Ale proti spořce a jejímu Gregorovi je to ještě pohádková procházka růžovým sadem :-) :-) :-)
Copak ČSOB Podnikatelské konto, na to budu ještě dlouho vzpomínat... Za účet, kam přišla jedna platba ročně (a to jen proto, že si vrchnost vymyslela, že když má někdo registrovaný účet u FÚ, musejí se všechny přeplatky daně posílat na něj, i když nemají se živností nic společného), se nestyděli účtovat 165 Kč poplatků měsíčně. Poslední kapka byla, když se mi v IB nezobrazovala platební karta a na helpdesku mi sdělili, že se to musí řešit na pobočce (přitom u PS stačilo kvůli stejnému problému zavolat na ten helpdesk a opravili to). Tak jsem holt na pobočku zašel a požádal tam o zrušení účtu. Tehdy přišel ještě poslední šok: na dotaz, jestli si nechci nejdřív převést část zůstatku jinam, jsem bezelstně odpověděl, že je to jedno, ať mi to pošlou celé najednou. Na to se mi dostalo vysvětlení: "Dobře, ale ono to trvá měsíc."
Někde holt ještě nezaregistrovali, že už se píše rok 2019... Na druhou stranu, dokud bude dost klientů, kteří jim za takovou úroveň služeb budou ochotni takové částky platit, nemají důvod něco měnit
Stejně je to absurdní. Na jedné straně si budeme hrát na to, že ověřovací SMS není dost bezpečná (ať už pro potvrzení aktivní transakce nebo pro 3DSecure), na druhé straně dál podporujeme archaické a zcela nezabezpečené metody placení a dokonce zavádíme a propagujeme nové, které u většiny bank nejde zakázat ani omezit (bezpinové bezkontaktní platby). A to nemluvím o tom, že se z nějakého záhadného důvodu prakticky všechny karty pořád vydávají jako embosované.
Bohužel zatímco u bank funguje konkurence docela dobře, u karetních společností nefunguje vůbec a na jejich chování je to znát.
Na podnikání není třeba firemní účet.
1) nikdo odesílající peníze nepozná jestli je daný účet podnikatelský / osobní
2) jediný rozdíl je v tom, že na osobním účtu se daní úroky a na podnikatelském nikoliv, což je při typickém úroku 0,01% procenta ve stylu nas3r klienta co můžeš jedno
Pokud je s tím banka vpohodě, není důvod nepoužívat osobní účet k podnikání (stačí si přečíst podmínky).
A pokud už člověk chce, může použít levný podnikatelský účet typu FIO/mBank.
Tohle, že po zřízení živnosti si má člověk otevřít účet u nějaké velké trojky KB/ČS/ČSOB je největší omyl všech podnikatelů. Dokonce nemusíte mít účet vůbec... Samozřejmě pro vrátku DPH se hodí :), což je jediný správný tok peněz. Ale nezakládal bych podnikatelský účet, kde se platí jedna jediná koruna za vedení!
Nejenom pro vratku, jeden z výmyslů daňové správy je, že pokud plátci DPH pošlete platbu na účet, který nemá registrovaný, ručíte za to, že tu daň opravdu odvede (když neodvede, zaplatíte ji podruhé). Takže pokud jste plátcem DPH a neplatí vám jen ti, kdo vás dobře znají a věří vám, je registrovaný (a zveřejněný) účet v podstatě nutností. Ale i jinak je většinou praktičtější mít pro živnost samostatný účet a FÚ ho nahlásti.
Máte ale naprostou pravdu, že je úplně jedno, jaký je to účet, přestože zejména tradiční velké banky se klienty snaží přesvědčit, že musí jít o "podnikatelský účet", což je zpravidla jen trik, jak z lidí vytáhnout absurdně vysoké poplatky za služby, se kterými by je u obyčejných "lidových" účtů zákazníci poslali tam, kam slunce nesvítí.
Ono to ani nemusí být úplně "dobrovolně".
To mi tak jednou jedna německá firma v dobré víře vrátila přeplatek na účet (anichž bych o tom věděl, že mi ho hodlá vracet) a za 3€ zpět jsem "vyfasoval" poplatek 100 Kč.
Teoreticky by to šlo použít na "finanční útok" - založit si účet u zahraniční banky, která posílá do ČR zdarma/levně a pak posílat někomu, jehož účet znáte, banální sumy za (pro něj) horentní poplatky. Schválně jestli by pak poníženým prosením dosáhl odpuštění (banka jako bůh).
Podrobně to už dřív popsali na Peníze.cz:
Od 15. prosince 2019 nesmí poplatky za takzvané europlatby překročit cenu tuzemských transakcí v národní měně.
Právě pět korun je u ČSOB základní cenou pro odchozí tuzemské platby, přestože v praxi je má řada klientů zadarmo v rámci balíčku. Běžným klientům nabízí ČSOB Plus konto, obsahující neomezený počet tuzemských převodů. Zmíněné konto sice podle ceníku přijde na 69 korun měsíčně, bez poplatku na něj ale dosáhne každý, kdo si na účet pošle aspoň 10 tisíc korun měsíčně (některé skupiny klientů i méně).
Gratuluji redakce k objevu novinky, o které konkurence psala už na jaře. Dovolil bych si jednu poznámku: Podobná porovnání (cen) mají smysl, když vycházejí ze stejné metodiky. Je matoucí, když u některých bank počítáte nejrozšířenější variantu běžného účtu, a u jiných (Raiffiesen, Waldviertel) nejdražší variantu ("VIP") - ty druhé pak z toho vycházejí lépe, ačkoliv nechtějí slevu zadarmo.
No jen aby to nedopadlo jak s mobilníma operátorama. Zbuzerovali je zákazem roamingu (jak je někdo může nutit půjčovat svoje mobilní sítě cizím a ještě skoro zadarmo ???) tak něco zdražujou, místo po vteřinách něco účtujou najednou po načatých minutách....
Podle mně státy jsou různý takže platba v cizí měně má prostě stát víc než v domácí, obdobně jako ten roaming. neni normální vykecávat se po telefonu z ciziny.
Ony všechny tyhle nařízení a zákazy "pro dobro všech" vypadaji na papíře moc hezky, kam to ale vede ukáže až praxe za pár let.
EU se profiluje jako "společný prostor", proto to má stát stejně.
Jak u operátorů tak u bank je to jen obyčejná nenažranost - ceny nastavily tak nesmyslně vysoké - že na to přišla regulace. Kdyby to bylo jen mírně dražší, tak nedošlo na takhle ostrou regulaci. Ve světě operátorů pracuju, něco vím o tom že náklady na roaming zdaleka neodpovídaly tomu kolik účtovali koncovým zákazníkům.
O světě bank to nevím z první ruky, ale transakční poplatky banky za platby v EUR (desítky až stovky Kč) neodpovídají tomu kolik jsou v digitálním světě náklady té transakce (halíře, přes ECB SEPA systém). Rozhodně nejsou náklady významně vyšší než platby v Kč do jiné banky a ty jsou zdarma nebo za jednotky korun.
Nicméně o chudáky české banky nemusíte mít strach, oni si to dlouhohodobě vynahrazují na úžasném vynálezu jménem prodejní a nákupní kurz cizích měn. Ten není regulován jako poplatek a banky na něm trhnou výrazně víc než na těchhle poplatcích. Mimochodem ECB (a tím pádem země platící Eurem) nemají nákupní a prodejní kurzy proti Euru, je prostě jeden středový kurz a banky když na výměně chtějí něco trhnout, tak to musí napsat do sazebníku jako poplatek. Taky na tom vydělají, ale alespoň to vidíte jasně kde na tom vydělávají...
Ale tady roste klasickým bankám celkem konkurence - jde to i levněji nebo bez poplatků - podívejte se třeba na Revolut, TransferWise nebo N26.
Ač se mi nelíbí některé regulace EU, tak je myslím pravda že EU poměrně řeší ochranu spotřebitelů proti korporacím a tyhle kroky jsou dobrá věc.
Mám možnost to srovnat s USA, kde korporace v podstatě diktují politiku a zákony. Jsme tady o dost méně za dojnou krávu velkých korporací proti kterým jednotlivec neudělá nic...