Inkasní platby v bance jsem zrušil poté, když mi mobilní operátor začal strhávat platbu o 10 až 12 dní dříve než bylo dohodnuto. Samotná banka si peníze na půjčku strhávala místo 20tého, (to bylo uvedeno na smlouvě) už 3 – 4 den v měsíci! České firmy a banky se chovají hrozně, teď mám Německou banku a mám klid.
Tak to je klasika. Zase ta česká povaha, kdy brečíme nad každou volovinou, jak je nám ubližováno.
Co je na tom divného, že vám za poskytnuté služby někdo vystaví fakturu s dobou splatnosti např. 20 dnů a peníze si s vaším souhlasem (souhlas s inkasem) stáhne např. 10. den od vystavení faktury?
Když za takovou fakturu platíte převodem, tak to taky platíte až poslední den splatnosti?
Ale u nás je spíš zvykem platit tak měsíc po splatnosti, že?
Tento přístup je každý rok vidět při odevzdání daňového přiznání … fronty na finančních úřadech, fronty před půlnocí na poštách, …
A pak zas budeme brečet a volat investigativní novináře z televizí, když nám za prodlení při platbě faktury někdo připočítá penále.
Cely mesic pres operatora volate, provolate treba 500Kc, ale ty utracene penize mate stale na uctu. Na konci mesice dostanete fakturu se splatnosti nepozdeji do 14. a operator si penize stahne treba 6. Takze penize mate 6–14 dni dele na ucte.
A to nepocitam s tim, ze tech 500Kc muzete provolat uz prvni den a zaplatite je az za vice nez mesic.
Jistě, zrovna s tím daňovým přiznáním jste to trefil. Já blbec ho vloni podal již 28. ledna a v dubnu jsem se dozvěděl, že na vrácení přeplatku nemám nárok. Takže jsem musel znovu podávat poníženou supliku o vrácení, protože správně jsem měl přiznání podat až po 31.1. Takže letos ho podávám pochopitelně 31.3. … BTW faktury pochopitelně platím poslední den splatnosti, je na tom něco divného?
„faktury pochopitelně platím poslední den splatnosti, je na tom něco divného?“
Posledni den splatnosti by penize mely byt na uctu u dodavatele. Takze pokud platite az posledni den, tak platite pozde.
Davam svym odberatelum splatnost 10 dni. Pokud prijdou z meho pohledu po splatnosti (tj. i +1 den), tak jim priste davam splatnost 7 dni.
Vystavenim faktury davam najevo, ze za sve sluzby/zbozi chci penize. A splatnost je NEJZAZSI den, kdy je chci.
Tim ze nechci penize OKAMZITE na ruku, vyjadruju svoji duveru v odberatele. A pokud moji duveru zklamou… (tim, ze s prominutim vychcane zaplati az po splatnosti) .. tak maji horsi splatnost. Pokud ani tehdy to nepochopi – nemaji zadnou splatnost.
Zakaznika, jako vy s pristupem „pri dnesni platebni moralce“ a „mohou byt radi, ze to dostanou se zpozdenim nez vubec“ bych nechtel.
Vztah dodavatele a odberatele by mel prece byt rovnopravny! Dodavatel neco nabizi, odberatel to bud bere nebo ne. Ale aby odberatel bral a pak rikal „muzete byt rad, ze vam to vubec zaplatim“ … :-O To mi neprijde v poradku!!
Z meho pohledu dodavatele je lepsi „nedodavat vubec, nez mit problemy s platbami“.
Svym dodavatelum take platim podstatne drive nez posledni den splatnosti. Dokonce to nekteri i ocenili tim, ze mi davaji lepsi ceny…
Autor článku zjevně nechápe, co znamená v praxi datum splatnosti. Obvykle je to poslední možný den, kdy by měly být připsány peníze na účet příjemce. Nárok vzniká vystavením faktury, vyúčtováním služeb apod.
Pokud tedy platím zpětně za službu, kterou jsem již čerpal – například telefonické služby, defacto není možné, abych na tom nějak časově prodělával.
Děkuji za příklady, chápal jsem to i bez nich. Ale Vy patrně nechápete, že když dle Vašeho druhého příkladu přijdu v 6, tak jsem přišel včas a nikdo mně nemůže vyčítat, že jsem měl přijít už v jednu. Takže platba faktury v poslední den splatnosti je OK. Není to na Vás moc složité?
1. Ptal jste se „proč se potom to datum splatnosti uvádí“ … toho se týkaly ty příklady – pokud je datum splatnosti 20. dne, tak, pokud přijdou peníze příjemci 10. je to ok, pokud 20., tak je to také ok..
2. Platba faktury v poslední den splatnosti ok bude, pokud budou peníze připsány na účet příjemce v ten samý den. To však v případě rozdílných bank odesílatele a příjemce splněno nebude. Pak už to ok není, přestože většina fakturujících určité prodlení toleruje a upouští od případných sankcí.
3. Složité to je tím, že reagujete na něco jiného, než jste se ptal v původním příspěvku.
Logiku to sice ve své podstatě má, ale určitě bych tento vliv nepřeceňoval.
V obchodě mohu zaplatit hotově, předem na účet, anebo mi vystaví fakturu s 14 denní splatností, přičemž cena je ve všech případech stejná.
Samozřejmě, že se tu bavíme o běžných „domácích“ transakcích a ne o několikamiliónových obchodech, kde jsou pak již úroky citelné pro obě strany.
Když tady je právě ta nerovnost subjektů. Na jedné straně běžná „domácí“ transakce, kde na tom člověk tratí pár haléřů, na druhé straně velký dodavatel, který získá miliónkrát pár haléřů – a to už může být zajímavé. Jak jsem napsal, platební podmínkly jsou součástí služby, podílí se na její ceně a předčasné inkaso se rovná neposkytnutí dohodnute služby.
No, asi takhle. Když vám zaměstnavatel nepošle včas výplatu, má to nějaké právní důsledky až když se opozdí o víc než dva týdny. Přesto vás to asi nepotěší a nebudete rád, když každý měsíc dostanete výpatu s téměř dvoutýdením zpožděním. A děje se něco proti zákonu, smlouvě či podmínkám?
Přiznám se, že ve věci zpoždění výplaty a z toho vyplývajících důsledků nemám potřebné informace, ale zase jsou dvě možnosti …
1. Je to proti zákonu či smlouvě – mohu se pak bránit.
2. Je to v souladu se zákonem i smlouvou – může mi to vadit, ale vše je v pořádku a přizpůsobím se této skutečnosti. V krajním případě mohu změnit zaměstnavatele.
Vždycky je to o dodržování zákonem, smlouvou či podmínkami stanovených pravidel.
Právě když se nějaká platba provede dříve, než to je nutné, tak na tom nutně prodělávám. Nehledě na to, že důsledky toho dřívějšího inkasa mohou být ještě horší než pár halířů rozdílu na úrocích. Když máte např. inkaso Citi z účtu, na který vám chodí mzda, tak vám jí sice zaměstnavatel pošle včas a připíše se vám na účet např. 11. a teoreticky byste měli být při splatnosti kreditky 14. v pohodě, ale protože si to Citi zkoušela inkasovat už 10., tak vám napálí skoro 6 stovek penále, protože jste nezaplatili.
To je ale přece zase úplně jiná věc. Co máte v podmínkách či ve smlouvě? Umožňuje to stržení peněz o 4 dny dříve než je splatnost kreditky? Pokud ano, pak s tím musíte počítat a mít na účtu potřebnou rezervu, pokud ne, tak se můžete bránit neoprávněnému jednání ze strany banky.
Tady to jen rozebíráte z pohledu klienta (ovce). Ale hlavní důvod u banky nebo mob. operatora. Je v tom článku popsaném bezúročném přeúvěrování tzn. získání úvěru bez úroku nebo RPSN a to je ten hlavní mezera v zakonu i když je to jen krátkodobého rázu, ale každý měsíc na novo a tím Stát přichází o né malé peníze:-( Na úkor zahraničním firmám, ketrým to nad míru vyhovuje:-(
Už je to sice napsáno výše, ale znovu … ve kterém okamžiku přicházíte o peníze?
1. > Leden … Čerpáte službu – nic neplatíte = „dlužíte“ dodavateli
2. > Únor … máte zaplatit nejpozději do 15. února = stále „dlužíte“ dodavateli
3. > 10. únor … je Vám stržena platba 5 dní před datem splatnosti, protože to podepsané podmínky či smlouva umožňují = závazek je vyrovnán – dodavateli jste „dlužil“ celou částku 10 dní, část od začátku ledna.
V případě placení záloh je tomu samozřejmě jinak.
tak kdyz to ale beru selskym rozumem, tak nefer mi to muze prijit prvni mesic, ale pak od druheho placeni je to preci jedno, ne? prvni mesic mi to strhnou 10.1., druhy mesic 5.2. a pak dalsi mesice 5.3., 5.4. … i kdyz meli treba moznost to strhnout az toho 10. jako v prvem mesici … tak mezi jednotlivym placenim je stale mesic, ne? tak nevim o co jde, kdyz platim kazdy mesic pravidelne, tak mi je jedno, ze to posunou o par dni predem … neco jineho by bylo, kdyby mi strhli neco predem, treba 5.2. a pak hned 10.2. a 15.2. s tim, ze mi to dalsi mesice uz strhavat nebudou … to bych chapal, ale pokud posunu mesicni interval o par dnu dopredu, tak je to stale mesicni interval placeni …
Kdyby jen šest dnů před splatností… V mém případě šel před pár lety T-Mobile (tehdy možná ještě Radiomobil) tak daleko, že si několikrát peníze z účtu strhnul ještě dřív, než mi vůbec přišlo vyúčtování. Naštěstí stačil jeden telefonát na infolinku, sice zkoušeli mlžit, že je to vlastně v naprostém pořádku, ale od té doby už se to neopakovalo.
Víš, Petře, mluv sám o sobě a o lidech ,které přímo, ale opravdu znáš a nezevšeobecňuj. Já jsem Čech a moje povaha to není. A když jsme u těch „národních“ povah, která se ti jako líbí více…maďarská, estonská, svazijská, francouzská? A jaké jsou ty povahy, Petře?
Jo a nepřepeři toho vepře!
PS Jinak souhlas s tím, že mnoho lidí činí věci na poslední chvíli, jsem jedním z nich. Ale já si nestěžuju a neříkám, že tak činí všichni.;-)