Autor by měl trochu přibrzdit se svými teoriemi o konzervatismu českých uživatelů. Spíš je to v nechopnosti českých obchodníků. Podobně jako mnoho jiných jsem dřív platíval předem (eBankou, kartou, převodem), ale po mnoha špatných zkušenostech už zase často raději volím dobírku (především u nevyzkoušených eshopů), protože tak zabráním tomu, že mi bude někde zbůhdarma ležet několik tisíc, aniž bych věděl, kdy a zda vůbec za ně něco dostanu.
V zahraničí nakupuju přibližně stejně často jako u nás, a tam platím výhradně kartou nebo přes Paypal. Narozdíl od našich eshopů se mi tam totiž ještě nestalo, že bych zaplatil předem a nedostal objednané obratem. To máslo mají na hlavě neschopní, nespolehliví či dokonce vyčůraní čeští "obchodníci" (ty největších a nejznámější eshopy nevyjímaje) a nikoli my, "konzervativní" zákazníci.
Nejenom e-shopy. I WS International postupuje tak, žeje Vám zboží předvedeno, Vy ho zakoupíte, složíte zálohu a dodatečně je Vám posláno, protože prodavač má obvykle jen jeden kousek. Když ale nepřišlo do 3 měsíců, klidně jsem smlouvu zrušila a za další měsíc vrátili peníze. Sice trochu prskali, ale situace byla jasně prokazatelná.
Nevím jak dneska, ale u některých e-shopů se taky stávalo - hlavně v začátcích našeho raného kapitalismu - že řada lehkoživků pochopila internet po svém. Takže Vám buď neposlali vůbec nic nebo poslali jiné zboží, nebo třeba krabici s čímsi, vyhrabaným z popelnice. Pokud jste měli odvahu to vrátit nebo reklamovat, klidně by se s Vámi i soudili, protože málokdo rozbaluje zboží za přítomnosti kamery a notáře. Špatná vymahatelnost práva pak dokončila zbytek, protože řada lidí neměla chut na to, aby se po soudech tahala taky 10-15 let kvůli několika stokorunám. I tam vidím jednu z příčin dnešního stavu.