Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Parazitům (OSVČ) povinně datovou schránku nebo elektronický podpis! od P2010 - Dnes si muze dobrovolne nechat zridit DS i...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 18. 3. 2013 2:40

    P2010 (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Dnes si muze dobrovolne nechat zridit DS i soukroma osoba nepodnikatel. Pokud vim, tak ji muze zase zrusit. Jak je to ale v pripade OSVC, znamena to ze takova DS je pouze pro jeho podnikatelskou cinnost a jako "normalni clovek" tedy DS nema ? Nebo se to pak uz neda oddelit a i veskera "nepodnikatelska" komunikace pak pujde nutne pres tuto DS ? Jde totiz o naklady na archivaci, kde jedina nasledne prukazna moznost je si to nechat vytisknout za 30 Kc / A4 stranu.

    Cele je to naprosta zvrhlost, bylo by dobre sepsat clanek ktery by to srovnaval s ostatnimi zememi EU. Napriklad v Nemecku pry kdysi socialni zprava take pouzivala elektronicek podpisy, s tim rozdilem ze jej ovsem kazdy dostal zdarma.

    A stale nikdo nevysvetlil, kdo ma presne povinnost zprostredkovavat internetove pripojeni na server datovych schranek ? Komercni provider to muze zablokovat (napriklad jako "nevhodny obsah") nebo vyzadovat za pristup nehorazne vysoke castky, zvlaste tam kde neni jiny na vyber (mala mesta, vesnice). Zatimco urad ma jasnou povinnost mit otevrenou podatelnu a Ceska posta ma jasnou povinnost dorucovat pisemnosti na jakoukoli adresu v CR za jednotne ceny.

    Premyslel ten dotycny pan vubec o dusledcich ? Zrejme nikdo nevidi dal nez za "tak si zase namastime kapsu pratele".

    Pokud to opravdu prosadi v takovem rozsahu tak odhaduji, ze vysledek bude katastrofalni. Mene pocitacove zdatni OSVC budou ke svym DS pristupovat u znamych nebo v nejakych verejnych "internetovnach", kde nevedomky zanechaji sve pristupove udaje do DS. Stejne tak se ke svym DS nedostanou jednou za 10 dni a opet prosvihou nejaky dulezity dopis. Nemluve o tom, ze se urcite najdou "podnikavci", co za uplatu budou schranku "vybirat" a obsah predavat jinym kanalem (telefonicky, postou apod.)

    Anebo se muze stat neco v teto zemi velmi nepravdepodobneho, ze se lide konecne nastvou a pujdou jim to spocitat. Priklady z jinych EU zemi mame ...

  • 18. 3. 2013 7:26

    Pavel1TU (neregistrovaný) 193.85.226.---

    SOUHLAS,
    vše se dělá přeci pro zjednodušení a zrychlení "služeb" státní správy podnikatelům. Služeb proto, že jsou placeni z našich daní - ale podle toho se nechovají.
    Já nepodnikám, ale pár mých přátel ano, a mimo to, že se musí pěkně ohánět, tak budou nějak "šikanování" ?
    Asi se zde objeví i spousta názorů, že si podnikatelé hrabou a hrabou - no a co, tak taky podnikejte, jestli na to máte.

  • 18. 3. 2013 7:49

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.army.cz

    Pokud bude fungovat elektronické podepisování na všech úrovních a upraví se legislativa, nebude potřeba nic tisknout. O tištění "na papír", stupni utajení nebo požadavku na archivaci by měl vždy rozhodovat původce dokumentu a ne nějaká regule. Pokud si původce stanoví, že nebudou žádné "papíry" neměl by mu do toho nikdo zasahovat.

  • 18. 3. 2013 12:20

    P2010 (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Prakticky priklad. V roce 2014 budu nucen podat prehled na socialku pres DS. Predpokladam ze mi pres ni prijde nejake potvrzeni (obdoba soucasneho razitka na kopii odevzdaneho papiroveho formulare).

    Za 10 let, v roce 2024 se ozve socialni zprava a bude tvrdit, ze jsem v roce 2014 prehled nepodal a bude pozadovat tucne penale a dalsi pokuty. Jak u soudu uspeji s nejakou 10 let starou "datovou XML zpravou" ?

  • 18. 3. 2013 12:28

    uplnej vypatlanec (neregistrovaný) ---.162.broadband16.iol.cz

    blbe ... pujdete brucet, k Rathovi (ten tam este bude)

  • 18. 3. 2013 12:37

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.army.cz

    A to je právě o legislativní podpoře informačního systému, která leckdy kulhá a v případě systému DS jezdí na vozíčku. Odpověď na Váš příklad:

    Pokud Váš přehled podepíšete důvěryhodným podpisovým certifikátem neřešíme už platnost el.razítka u nějakého pdf dokumentu ale elektronický podpis je zde to hlavní. Protože si příjemce dokumentu bude moci v systému DS nastavit parametry archivace, zůstane zpráva zachována v db tak dlouho jak bude SÁM chtít. Parametry archivace může nastavovat samozřejmě i původce a tato informace bude uvedena jako průvodní informace k zaslanému dokumentu. Můžete jako příjemce třeba dodatečně nastavit požadavek na archivaci - 50 let a systém bude vědět, že za např. 5 let může nastat problém s přečtením onoho dokumentu protože dochází k změně čtecího SW a vývoji formátů. Proto systém DS bude u dokumentů s archivací nad 5 let automaticky dokument archivovat v papírové formě tj. tak, že jej vytiskne, orazítkuje razítkem úřadu (popř. razítkem původce) a uloží do tiskového archivu. Za "papírovou" archivaci si původce zaplatí, což zajistí, že příjemci nebudou zahlcovat systém požadavky na takovýto způsob fyzické archivace. Kdo platit nechce, může si dokument vytisknout doma ale bohužel bude potřebovat ověření tj. nějaký ten check point. Třetí možností je si prostě jako postaru zajít na ten úřad vystát frontu a nechat si dokument vytisknout a orazítkovat. Ještě efektivnější je požádat při přijetí el. dokumentu do DS od úřadu - úřad o zaslání dokumentu v písemné formě. Požadavek podepíšete elektronicky a úřad pošle lejstro do poštovní schránky i s razítkem. Možnosti jsou - je třeba je jen promyslet a ošetřit legislativní, organizační a procesní omáčku kolem.

  • 18. 3. 2013 12:49

    P2010 (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Ano, "je treba", "musi se", "kulha" ... Podivejte kolik textu jste musel napsat a vysledek je (po pravni strance) stale nejisty.

    Srovnejte to s dosavadni praxi. Formular jsem 2x vytiskl, zanesl do podatelny, tam mi jeden orazitkovali a ten jsem si ulozil do supliku. Jednoduche a jasne.

    Uz chapete to, proc se za soucasneho stavu tomu lide (OSVC) tolik brani ? Vzdyt nikdo dnes nedokaze rict, co bude s platnosti tech zprav za par let. To ze se to mozna nekdy v budoucnu doladi ted nic neresi, kdyz k tomu bude clovek donucen jiz pristi rok !

  • 18. 3. 2013 13:22

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.army.cz

    Já na jejich místě bych se také bránil. Stát mi chce nařizovat, že musím mít DS a el. podpis za který zaplatím ročně několik set. NA co proboha musím mít DS a el. podpis z nějakého nařízení, když jej třeba vůbec nevyužiji ??

    To co mi stát má nařídit, je povinnost poslat dokument tam, kam si adresát definuje (určí, přeje si) tj. např. do DS pokud ji ten adresát má. Potud bych musel mlčet, protože jestli někomu (např. svému klientovi) chci poslat dopis musím si chtě-nechtě koupit známku a obálku. Pokud si adresát nastaví, že to chce posílat do DS musím si halt pořídit DS, abych mu to tam měl z čeho odeslat. NEBO TAKY NEMUSÍM. Tak ho nebudu na nic upomínat, nic nebudu měnit ve smlouvě atp. a nemusím mu nic poslat. Jak prosté. V tomto případě nepotřebuji DS a ani el. podpis.

    Co se týče formulářů ty nikdo nebere a neměl by je brát. Ten elektronický způsob, který má ušetřit čas by měl být dobrovolný !!!!! Měl by být doplňkem pro ty, kteří si jej přejí. Já třeba nechci stát frontu na poště. Nemám čas jít do nějaké podatelny. Zvolím si DS. Pokud ale chci stát na poště nebo chodit na podatelnu neměl by mi někdo brát tu možnost na úkor nějakého usnadnění. Ve chvíli, kdy se nějaké usnadnění začne nařizovat - vzniká problém.

  • 19. 3. 2013 23:16

    PT (neregistrovaný) 77.242.95.---

    Jen takové doplnění.
    Tu zprávu z DATOVÉ schránky si MUSÍTE VYTISKNOUT, a nebo použít vlastní software na její zálohování.
    Neboť po 60ti dnes se všechny zprávy automaticky mažou.
    Takže za 5 let nikdo z toho webu žádnou zprávu nedohledá.
    A účto musí OSVČ archivovat 10let.

    Tak kde je ta úspora ? Navíc když ČSSZ preferuje VREP a ty datové schránky je ochotno akceptovat jen dočasně, protože to musí přepisovat ?

    Je jednoduché hodit všechno na ty co mají povinnost podat. Ale neměl by jim stát k tomu udělat jednoduché, ale hlavně dlouhodobě NEMĚNNÉ PODMÍNKY ?

  • 20. 3. 2013 16:46

    Mareš (neregistrovaný) 212.67.80.---

    "Tu zprávu z DATOVÉ schránky si MUSÍTE VYTISKNOUT, a nebo použít vlastní software na její zálohování. Neboť po 60ti dnes se všechny zprávy automaticky mažou."

    To je nádherné. A tenhle systém si vymyslela která #### zvadlá? A proč ještě nesedí, respektive nevisí? :-P

  • 21. 3. 2013 7:23

    Pavel (neregistrovaný) 62.216.147.---

    A proč by měla viset? Ten systém se jmenuje datová SCHRÁNKA, tedy jde jen o přechodné úložiště určené k předání dokumentů. Nebo vy si snad v poštovním kastlíku archivujete dokumenty 10let?

    Samozřejmě, to že neexistuje žádný centrální datový ARCHIV se systémem schránek propojený je problém, ale s vlastními schránkami souvisí jen velmi volně.

  • 19. 3. 2013 23:19

    PT (neregistrovaný) 77.242.95.---

    ale Vám na zprávu, kterou pošlete datovou schránkou NEDOJDE ŽÁDNÉ POTVRZENÍ. Jediné co máte je Váš zápis, že jste to poslal, a je jen na Vás aby jste tento zápis nějak 10 let uchoval.

    A nikdo Vám nezaručí, že za 10 let bude někdo ochoten tento zápis akceptovat jako důkaz.

    U soudu Vám sdělí, že jste to měl nechat ORAZIT a podepsat na podatelně.

  • 18. 3. 2013 12:14

    P2010 (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    A odpoved na puvodni otazku, prosim ?

    Pokud budu jako OSVC nucen si zridit DS, prijde mi napriklad vyuctovani nebo zprava o nesrovnalosti v platbach od plynaren (ktere nijak nevyuzivam k podnikani):

    1. do DS
    2. dopisem na korespondencni adresu

    Dekuji.

  • 18. 3. 2013 12:44

    Honzas (neregistrovaný) 193.86.144.---

    Pokud se s plynárnou dohodnete a povolíte doručování komerčních zpráv, tak do DS.

    K předchozímu dotazu. Stav nemůže nastat, protože za chybějícím vyúčtovaní by jste byl pokutován. Ale obecně, výklady se neustále mění, protože není ještě judikatura. Zpráva z DS má platnost 2 roky, technicky vzato by se zpráva měla v této lhůtě orazit novým časovým razítkem aby se zajistila kontinuita certifikátu. Nebo nechat za poplatek konvertovat.

    Ale úplně jasno v tom udělá až rozsudek nejvyššího soudu...

  • 18. 3. 2013 12:52

    P2010 (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    "Nebo nechat za poplatek konvertovat."

    Jinak receno, za kazde potvrzeni prijeti prehledu na socialce musim zaplatit za tuto konverzi, abych byl schopen i po deseti letech prokazat podani prehledu.

    To je opravdu genialni a velmi to vse zjednodusuje :-/

  • 18. 3. 2013 12:59

    Honzas (neregistrovaný) 193.86.144.---

    O tom celý ten článek je. O další zbytečné zátěži s agendou. Elektronicky archicovat dokumenty totiž není žádná legrace a zákon klade na ni značné nároky.

    A to už vůbec nemluvím o délce platnosti elektronického podpisu, který prakticky může vyexpirovat příští den (vydává se maximálně na 1 rok, podepíšete li dokument den před expirací, následující den je již neplatný). Takže to musíte řešit časovým razítkem, které má platnost 2 roky.

    Je to proces technicky i finančně náročný, jeho nasazení má jistě smysl, pokd produkujte tisíce dokumentů. Jinak to smysl nemá...

  • 19. 3. 2013 14:29

    sam (neregistrovaný) 89.177.160.---

    Trochu Vás opravím: když něco podepíšete elektronickým podpisem, dojde při tom k Vašemu ověření a ten daný soubor je podepsán (tím Vaším podpisem) navždy. To, že Vám samotný certifikát vyprší druhý den s tím nesouvisí...
    Po vypršení certifikátu tento certifikát nemůžete použít k novým podpisům, ale ty podepsané dokumenty zůstavají podepsány... stačí jen, aby někde u certifikační autority existovat záznam, že osoba X měla v dané době el. podpis Y.

  • 19. 3. 2013 16:03

    petík (neregistrovaný) ---.i2net.cz

    Tady je ale problém.
    Certifikát musí být možno zneplatnit. Např. zjistíte, že vám jej někdo ukradl - nahlásíte a uděláte si nový, ten starý neplatí a jeho podpisy jsou již neplatné.
    Nebo nějaký úředník má svůj certifikát "hejtmana kraje" a skončí. Může se klidně stát, že si certifikát ponechá a po 15 letech vytvoří antidatovanou smlouvu, že kraj dluží nějaké firmě 10 milionů a podepíše ji tímto prošlým certifikátem (na počítači si posune hodiny zpět).

    Proto jakýkoliv podpis může platit jen po dobu platnosti podepisujícího certifikátu - tj. pokud máte jen podepsaný dokument, tak vypršením platnosti podpisu se stává bezcenným cárem papíru.

    Jediným řešením je dokument opatřit časovým razítkem, které dokládá, že dokument v daný okamžik skutečně existoval (před vypršením podpisu). Toto časové razítko je za příplatek!

  • 19. 3. 2013 19:53

    sam (neregistrovaný) 89.177.160.---

    1) Certifikát jde zneplatnit. Např. u postsignum zde: http://www.postsignum.cz/zneplatneni_certifikatu.html

    2) Cerfikát pro elektronický podpis je platný 1 rok - opravdu s ním půjde po 15ti letech něco podepsat? Ze samotné podstaty mě nenapadá, proč by nešlo... podepsat něco můžete... ale otázkou je, jestli například daň. portál ministerstva financí přijme nějaký dokument, který byl podepsán již neplatným podpisem? Neslouží právě k tomu ta certifikační autorita?

    3) Jinak po o vypršení platnosti certifikátu zůstávají podepsané dokumenty stále podepsané i když tedy asi není ověřitelné, kdy přesně to bylo podepsáno.

    4) V tom případě souhlasím, že časové razítko mělo být bezplatné a možná i nedílnou součástí el. podpisu.

  • 2. 7. 2013 18:07

    Lspeedy (neregistrovaný) ---.radiocity.cz

    Tak to samozřejmě není...pokud vyprší nadřízený certifikát, pozbývají platnost i veškeré podřízené a všechny podepsané dokumenty...proto ta časová razítka...jde totiž o to, že výpočetní výkon neustále brutálně narůstá a proto musí neustále narůstat i složitost šifer...za patnáct let budou samozřejmě dnešní šifry k smíchu a snadno prolomitelné a tak by Váš dnešní podpis neměl žádnou hodnotu, protože by si ho mohl "kdokoliv" podepsat jak by chtěl, byla by to jen stará snadno napodobitelná šifra...

  • 18. 3. 2013 13:27

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.army.cz

    S plynárnou se nedohodnete. Já se o to snažil. Jejich odpověď byla, že to ze zákona nemusí a mohl jsem si tak max. nastavit doručovací adresu namísto doručování na adresu TP. Žádnou DS neakceptovali a nic je k tomu nenutí. A to je ten problém. Jestli mi oni posílají upomínku, měli by mít povinnost ji poslat tam, kam si já řeknu tj. třeba do té DS. A právě tohle by mělo být podstatou všech úprav. Ne nějaké plošné nařizování mít DS a el. podpis. To je absurdita a jediný smysl to má v tom, že si opět někdo (nějaký privátní parazit) namastí kapsy.

  • 18. 3. 2013 13:07

    Jean Laroux (neregistrovaný) ---.army.cz

    To není tak jednoduché a je v tom plno kdyby .. :)

    Pokud proběhne schválení toho návrhu a budete muset mít jako právnický subjekt DS, neznamená to ještě, že Vám bude jiný právnický subjekt (plynárny) povinen zaslat vyúčtování do DS. Podle zákona jsou povinny takto činit pouze orgány státní moci tj. soudy, úřady atp.

    Z tohoto pohledu MUSÍ být jednoznačně schválen i dodatek zákona, podle kterého budou mít tu povinnost zasílání i právnické subjekty. Pak lze nařizovat i DS. Udělat jedno bez druhého je nesmysl.

    Pokud to bude tedy takto legislativně pak bude platit, že DS je PRIMÁRNÍ doručovací adresou MAJITELE (FO, PO kohokoliv kdo ji má) a tato adresa je z pohledu doručování nadřazená všem ostatním adresám (TP, přechodný pobyt, bydliště atp.) POKUD !! si to majitel sám nenastaví JINAK. Může si to definovat v nastavení DS trvale nebo přechodně tj. nastaví si doručování do schránky na dobu od .. do . Nebo sepíše s firmou smlouvu, kde výslovně souhlasí se zasíláním na fyzickou adresu namísto DS. .. Zd ejsme ošetřili tzv primární nebo nadřazenou doručovací adresu pro dokumenty ale pak je ještě třeba ošetřit tu povinnost tu DS mít.

    Toto podle mne, není vůbec nutné. Použití DS se musí vždy vázat na účel. Vycházíme z toho, že si DS KDOKOLIV zřizuje, aby si sám usnadnil komunikaci. Živnostník, který vypěstuje brambory a na trhu je prodá opravdu nepotřebuje někomu něco posílat přes DS. I to daňové přiznání si může udělat osobně na FO (to pro případ, že by se použily DS pro podání daňového přiznání např.). Prostě existují právnické subjekty, které opravdu nemusí nikdy nikomu nic posílat, aby z toho vyplývalo něco ZÁVAZNÉHO. To je to hlavní. NE povinnost mít DS a el. podpis ale je potřeba zákonem daná POVINNOST, aby v případě závazné korespondence (ze které něco plyne pro adresáta) právnický subjekt nebo orgán státní moci MUSEL použít k zaslání systém DS POKUD !! adresát má DS tj. nastavil si, že chce aby se mu korespondence doručovala právě SEM a NIKAM JINAM.

    Celé je to tedy velmi prosté. Nejde apriori o nějaké DS a el. podpisy ale o změnu v systému doručování. Jde o právo kohokoliv nastavit si KAM má chodit pošta a KDOKOLIV musí tuto primární adresu respektovat tj. musí mít povinnost posílat právě sem vše z čeho by mohla hrozit nějaká pokuta, sankce atp., vše kde se oznamují změny všeobecných smluvních podmínek atp.

    Obávám se ale, že takto se na to soudruzi nedívají. Těm jde o to nařídit DS a zvýšit počet těch, kteří budou NUCENI platit ročně několik set za podpisový certifikát od komerční CA. To je kšeft jako víno. Kolik stojí takový certifikát. V podstatě nic. SW vygenerování je v podstatě bez nákladu pokud nepočítám návratnost investic vložených do vybudování systému. Třeba takový el. OP. Proč proboha nějakých 500,- Kč. Karta s chipem stojí nějakých 40,- Kč - tj. prodejní cena už s přirážkou. Potisk karty ? Cca. 5 Kč. A panáčkové chtějí za OP s chipem 500,- ? Dobrý kšeft pro zasvěcené. .. Proto je tato diskuze v tom duchu v jakém je. Systém, který má ulehčovat práci a šetřit náš čas a který je v principu dobrý .. takhle "panáčci" doku..ví nedomyšleností a přihrávkami pro ty SKUTEČNÉ PARAZITY.

  • 18. 3. 2013 13:34

    Honzas (neregistrovaný) 193.86.144.---

    Obávám se, že jste naprosto nepochopil princip fungování DS. DS jsou určeny pro komunikaci orgánů veřejné moci s subjekty. Všechny podmínky doručení (kdy se považuje písemnost za doručnou, fikce doručení apod.) je omezena na úkony procesní a veřejnoprávní.

    Účelem DS je zrychlit a zjednodušit komunikaci orgánů státní moci s stranami - fyzickými osobami, oprávněnými jednat v dané věci.

    V soukromoprávních vztazích, kde platí zásada rovnosti nelze nic těchto "vlastností" DS použít. Nakonec v paragrafu 18 stojí věta, která popisuje jak je potvrzeno doručení zprávy DS v soukromoprávním vztahu: „kdy jeho převzetí potvrdí odesílateli adresát prostřednictvím své datové schránky.“

    Elektronický certifikát je sice nehmotný, nicméně agenda s jeho evidencí, revokací a správou něco stojí. Pokud by jej vydával stát, jistě by bylo na místě aby byl zdarma. V ČR ale kvalifikované certifikáty vydávají pověřené společnosti a ty musí logicky svým vlastníků fenerovat zisk.

  • 25. 3. 2013 21:23

    v_1944 (neregistrovaný) ---.net.upcbroadband.cz

    Naprosto souhlasím s uvedenými názory a velice mne tato arogance zákonodárců rozlobila s ohledem na legislativní nedotaženost je z toho jednoznačně vidět stará moudrost "za všim hledej peníze" (povinně od příštího roku OSVČ x 500,-Kč), silně to připomíná OPENCARD a nyní ty platební karty, co se maji používat pro příjem sociálních dávek, nebo aspoň jako zdravotní průkazy, jakoby za tim vším byla stejná parta lidí. Podstatné je však to, je-li možné se proti tomu nějak efektivně bránit, aby tato legislativa byla nějak smysluplně upravena. Tím, že si zde stěžujeme se asi patrně nic nezmění, ale domnívám se, že nás které to dopálilo bude asi spousta. Kde by bylo dobré si stěžovat???

  • 26. 3. 2013 7:15

    Pavel (neregistrovaný) 62.216.147.---

    No, máte dvě možnosti, jak si stěžovat:

    1. Až vás to postihne, tak podat žalobu k Ústavnímu soudu. Naše Ústava je natolik gumová, a Listina už naprosto beztvará, že se určitě najde nějaký §, kterému to odporuje.

    2. Vytvořit stranu, přesvědči ostatní, že máte řešení problémů a že to myslíte dobře a vážně, vyhrát volby a tu současnou věrchušku vypráskat.

  • 18. 3. 2013 13:26

    Kakao (neregistrovaný) ---.115.broadband4.iol.cz

    Vraťte se na stromy a nešiřte poplašnou zprávu

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).