Zajímavý článek z druhé strany, samozřejmě hanící Uber. Netvrdím, že je Uber vždy lepší, ani to nevím, mám BlackBerry, které aplikace nepodporuje a v Praze používám taxi přes dispečink (cena je tak nižší, než taxi z ulice).
Nevidím ale důvod, proč lidem neumožnit tuto službu využít, pokud chtějí. Však mohou koexistovat vedle sebe - konkurence je vždy přínosem. Kdo chce, použije Uber, kdo nechce, použije Liftago nebo si stopne taxi na ulici.
Uber má zkrátka jednu zásadní výhodu - možnost pozdější reklamace a refundace částky zpět. A na to zákazníci v oboru, kde se tolik okrádá, zkrátka slyší.
A ještě k té ceně za kilometr. On někdo taxikářům zakazuje používání alternativního paliva? Green prague od Jančury jezdí na zemní plyn a to za 18 kč za km a s nástupní sazbou 27 Kč při objednání přes aplikaci. Navíc je to i ekologičtější - osobně se domnívám, že používání alternativních paliv by u taxi ve velkých městech mělo být povinné.
A jestli jde o taxi nebo ne? Podle mne jde spíše o smluvní přepravu - jako když si najmu limuzínu, aby mě odvezla na svatbu. Předem znám podmínky a cenu a mohu se rozhodnout, jestli ji využiji.
"Nevidím ale důvod, proč lidem neumožnit tuto službu využít, pokud chtějí."
Ani já ten důvod nevidím. Problém vidím v tom, že tato služba musí mít legální základ, což je u Uberu zásadní problém. Uber funguje jako klasická taxislužba bez splnění nutných zákonných náležitostí jak u řidičů, tak i u aut, takže v tom naprosto souhlasím s autorkou článku. Navíc tvrzení Uberu o sdílené službě (spolujízdě) je naprostý nesmysl a autorka to v článku vysvětlila naprosto přesně. Jde skutečně spíše o smluvní přepravu, ale ano její podmínky řidiči Uberu nesplňují.
To samé je u reklamací a nakonec to autorka napsala jasně, jak to funguje na jejich dispečinku: Reklamace skoro přesně jako u Uberu, následky pro řidiče podstatně těžší.
Cena za kilometr a alternativní palivo? Rozdíl v nákladech na km jízdy je max. 2,-Kč, většinou nižší, tedy z hlediska zákazníka zanedbatelný. Vliv na životní prostředí neprokázaný (některých škodlivin méně, jiných - NOx - více), v konečném součtu víceméně nula od nuly pojde.
Takže Patriku, oceňuji vaši snahu o objektivní pohled a zhodnocení, ale přece jen by stačilo trochu pozorněji číst a více přemýšlet, abyste došel ke skutečně objektivním závěrům.
A sakra! A já vás měl za chytrého a myslel jsem, že ty zákonné podmínky znáte, když tady mluvíte o smluvní přepravě. Pokud je neznáte, stáhněte ocas mezi nohy a nastudujte si §2, odst. 10 z.č. 111/1994Sb. (oficiálně se to jmenuje příležitostná osobní silniční doprava) a hlavně pak §21, odst.4 a §21e téhož zákona. Pak možná budeme moci pokračovat v diskuzi.
Pánové, vezměte prosím v potaz, že se tu bavíme na dvou rovinách současně. 1) jestli je či není správné a morální, aby existovala služba typu Uber a případně se zákon upravil tak, aby její existenci umožnil a 2) jestli je či není Uber legální podle současných předpisů, případně jestli se tyto dají či nedají nějak "kreativně" vykládat. Ale na bod 2) jsme tu všichni krátcí, protože to může udělat pouze a jedině soud, od kohokoliv jiného je to jen plácnutí do vody.
S tím se dá souhlasit. Podle mě je to v principu smluvní přeprava osob s tím, že formálně vzato asi nesplňuje podmínky zastaralého zákona v bodech jako "smlouva v autě" a "evidenční kniha objednávek", ale takové věci poskytuje v elektronické formě. Rozhodně je to podle mě smysluplnější řešit toto, než se na ni snažit roubovat podmínky pro taxi. A, tedy, je docela zajímavé, že Uber stále trvá na spolujízdě a neargumentuje tímto směrem.
Zákon není zastaralý - platí od roku 2013 a předtím smluvní doprava normálně fungovala!
Ale tento zákon, který prý měl zabránit přemrštěným cenám, legální smluvní dopravu fakticky zlikvidoval!
https://praha.idnes.cz/taxisluzby-s-cenou-bez-limitu-konci-zastavil-ji-zakon-pfy-/praha-zpravy.aspx?c=A130411_1915730_praha-zpravy_eb
https://praha.idnes.cz/taxisluzby-s-cenou-bez-limitu-konci-zastavil-ji-zakon-pfy-/praha-zpravy.aspx?c=A130411_1915730_praha-zpravy_eb
Takový VW Touran http://cng.ppas.cz/cng-autopujcovna/vw-touran mi jako taxi přijde dostatečně prostorné auto, měli jsme ho s kamarády půjčené na cestě do Norska. A Passaty se určitě na CNG dělají taky, párkrát jsme nějakého potkali "na plyněnce", když jsme tankovali. Dříve měly plynárny v nabídce k půjčení i Mercedes třídy B.
A co se týče toho legálního základu - ano, souhlasím, současné předpisy se musí změnit. Rozdělil bych taxi na "štaflové a uliční", kde by měla zůstat regulace, protože jinak hrozí právě obsazení štaflů mafií, co vyšroubuje ceny a k tomu s naprosto volnou tvorbou cen (která musí ale být zákazníkovi naprosto jednoznačně známa bez možností "špatně to pochopit") u autodopravy sjednávané přes telefon, web nebo aplikaci. A já jako zákazník si vyberu jestli si mávnu na taxika na ulici nebo si ho objednám jiným způsobem (u mne rozhodně JAKÝKOLIV jiný způsob, než stavění taxiku na ulici).