Uber skutečně skrytě zdražuje služby a tuto aplikaci jsem už smazal. Musel bych být příliš ostražitý na čas, kdy si je objednávám a na vyúčtování. A to mě unavuje. Ale pokud je těch neslušných taxíkářů tak 100, tak asi vidím na ulici jen je! Nejde jen o jejich chování, když si k nim sednu do auta. Jde i o jejich chování za jejich volanty, když sám řídím! A že by znali místopis, jak stále opakují? Na řadu míst neumí reagovat a bez navigace by asi málokterý někam v Praze dojel. A když protestují proti Uberu a vyhrožují blokádou celé Prahy, tak to je také jen těch 100? Nějak je těch neslušných 100 mockrát vidět. Tak buď jich je reálně víc nebo se na na ně uplatňuje kvantová fyzika částic:) Problematika podvodů v taxíku je technicky velmi komplikovaná záležitost. Je laciné prohlásit, že každý přistroj prochází kontrolou. Bohužel ta je "řešitelná". Všiml jsem si, že po přidání plynu, když stál taxík na červenou, se zázračně "rozpohyboval" taxametr. Po upozornění byl pan taxikář již značně nevrlý... Tak nevím, jak to je s tou (ne)poctivostí hrstky a poctivostí mlčící slušné většiny... Také nechci všechny házet do jednoho pytle, ale mám nějak málo pozitivních příkladů k pochvale té slušné většiny. Mám asi smůlu a pořád vidím jen těch neuvěřitelně aktivních 100 špinavců!
Ono jde o to, je to i v článku., že u taxi jsou dva režimy, jízda a stání, respektive čekání. A čekání se automaticky zapne pokud rychlost vozu klesne pod 10km/h. Proč to tak je? Kdysi se taxikáři "dohodli" s magistrátem, že tratí, když musí stát/popojíždět v kolonách a město na tento argument reagovalo. Takže když taxik stojí na červenou nebo se plouží po magistrále, taxametr stále běží. A je to legální. Třeba u Tick Tacku mají (nebo měli, už s nimi nejezdím) na účtence viděl, kolik se platí za jízdu a kolik za čekání.
Prostě, podle kilometrů máte platit 398,-, ale cestou jste strávili 10min čekání/popojížděním, tak je cena o 60,- vyšší (standardní čekačka je 6,-/min).
Jde o to, ze pokud mezni rychlost vozidla klesne pod hodnotu, kdy je cena za kilometr nizsi, nez cena za 1minutu cekani. Taxametr se prepne a uctuje za minutu cekani. Je to vzdy zavisle od pomeru ceny za kilometr a za cekani, cim je rozdil vyssi, tim nizsi je rychlost pri ktere se zapne "cekacka". Nejde o nejakou predem danou rychlost, napr. 10 kilometru...
Což je ovšem podvod taxíkáře na zákazníka.
Co má na ceníku? Sazbu za jízdu a sazbu za čekání. V pořádku. A podle toho má účtovat.
Co nemá v sazebníku? Sazba jízda znamená čekání, pokud je čekání dražší, nežli jízda. Takže je podvod, jestliže to tak účtuje.
Samozřejmě, něco jiného by bylo, kdyby to měl viditelně napsané. Nemají, takže je to ale podvod. A jsem si jistý, že pokud jim to magistrát takhle povolil, tak jim nepovolil aby to tajili před zákazníkem.
Což ovšem vysvětluje, proč je prý mezi taxíkáři jen asi 100 nepoctivých. Je zřejmé, že oni sami sebe většinou vidí jako poctivé, protože mnohé podvody za podvod jednoduše nepovažují.
Když už se tu šťouráme ve formalitách, tak podvod to není, protože způsob účtování je jasně uveden v nařízení č. 20/2006 Sb. hl. m. Prahy, které je platné a řádně zveřejněné :-) Že má taxikář na palubce jen stručný ceník a ne opis tohoto nařízení, je také v pořádku a v souladu s předpisy :-)
To co má vyvěšeno neodpovídá tomu, co účtuje. A to opravdu nejde "vysvětlit" jako "stručný ceník".
Abys tomu rozuměl i ty:
Stručný ceník je, když řezník má na vývěsním štítu buřty 130, tlačenka 160, vepřová kýta 140. A prodává toho více, jen to nemá na vývěsním štítě.
Podvod je, když má řezník vyvěšeno buřty 130, a zákazníkovi za buřty naúčtuje 160, protože si bral i tlačenku.
O takových "stručných podvodech" se opravdu magistrátní neřízení nezmiňuje. To je jen tvá "interpretace".
Ale vždyť to tam má. Za jízdu X, za čekání Y. Ve vyhlášce je uvedeno, že čekáním se rozumí stání a pomalá jízda (není uvedeno jak pomalá, ale dá se domyslet, že si tohle taxikář rozhodne sám - tak aby mu to vyhovovalo). To je stejné jako když si budeš kupovat tu tlačenku a začneš se dohadovat, jestli se hmotnost myslí i se střívkem nebo bez. A dokud se nepodíváte do obchodních podmínek toho řeznictví, tak nevíš. A takovýchhle detailů by se dalo vymyslet sto a ty se opravdu nevejdou na ceduli nad pultem, kde je napsáno "Tlačenka: 160". Za mně je to ok, používám v Praze taxíky dobrých 30 nebo spíš víc let a takhle to bylo vždycky. Nenadržuju taxikářům, ale je zbytečné jim přičítat i to co neprovedli :-)
Nešaškuj se střívkem. To každý vidí a zná, jak se to váží, a také obal má zanedbatelný podíl na celkové hmotnosti.
Naopak u taxislužby naprostá většina lidí nezná, že existuje jakási vyhláška, která umožňuje účtovat o desítky procent vyšší cenu, nežli čeká (ale nezbavuje povinnosti o tom zákazníka informovat!). Proto je podvod, když tuto "taxu" nemá naxikář vyvěšenou. Mimochodem, co ty sám, věděl jsi to? Ty máš načtené magistrátní vyhlášky?
Mně to bylo jasné od vždycky - přijde mi to logické. Jen jsem nevěděl, jestli se ta časová složka přičítá pořád nebo jen při stání, tak jsem se taxikáře zeptal a od té doby to vím. Tu vyhlášku jsem dohledal jen abych říkal podložené věci, nikdy před tím jsem ji nečet.
A s tím střívkem to není šaškárna. Kdyby tam přišla ČOI a řezník to dělal nesprávně, v neprospěch zákazníka, tak bude platit za kousek umělýho střívka jako mourovatej :-)
Tak tobě bylo jasné vždycky, že za pomalou jízdu je přirážka. No možná vypadám hloupě, ale úúúúúplně všchno ti zase nesežeru. To se na mě nezlob. Zkus něco uvěřitelnějšího.
Logické mi přijde, že buď jedu (jízda), nebo na mě taxikář čeká (čekání).
Naopak nelogické mi přijde účtovat za jízdu, a říci si že sice jedu, ale vlastně nejedu, že vlastně čekám, či co. Proč? Protože to časovou složku mám přeci už obsaženou v ceně za km.
To by pak měli účtovat za jíddu do 30 km hod, příplatek, či slevu za jízdu 50 km hod, příplatek za jízdu v dešti... no prostě nesmysly. To že stojí v zácpě, či na červenou je prostě riziko, které mají už v ceně za km. To by ti v krámě už také rovnou mohli účtovat za rohlíky přirážku, protože jsi se rozmýšlel, jestli chceš s mákem, nebo bez.
A znova, já nemám problém s tím, že si to tak účtují. Podvod je účtovat si to, aniž by s tím seznámili zákazníka. To, že ty jsi geniální logik, kterému je vše jasné, nemění nic na tom, že geniální jsi tady jediný.
Já bych ale řekl, že je vaší věcí, abyste se seznámil s příslušnými předpisy. Nebo máte pocit, že by bylo lepší, kdyby vám taxikář před tím, než vyjede, dal školení z předpisů, kterými se řídí a které upravují provoz taxi? A co v hospodách? Také tam mají vyvěšeny veškeré předpisy, všechny ceníky? Hele, dám vám příklad: Přijdete k zubaři. Ten vás vyšetří a řekne vám: Pane Xefe, potřebujete udělat plombu. A tu vám také udělá. Pak si řekne o třeba 800,- Kč (jak který, někde chtějí 500,- Kč, jinde 800,- Kč, někde 1000,- Kč), načež mu sdělíte, že to nemá vyvěšeno na dveřích, takže je to podvodník? Nu, chápu, dnes je módní kopat do taxikářů, takže jste se také přidal, že? Ale zeptám se: Co děláte vy, pane Xefe? A děláte to poctivě nebo tak jako ti taxikáři, kteří jsou podle vás a vám podobných všichni podvodníci a zloději, ale tvrdí o sobě, že jsou jen mezi nimi výjimky?
Budu reagovat čistě na váš příklad se zubařem - nepoznal jsem na koho reagujete díky formátování diskuze.
Ano, přesně tak, pokud zubař řekne cenu za plombu až po vyvrtání, je dost dobře možné, že bych odešel bez placení.
Lékař je povinen říct tzv. informace k informovanému souhlasu, mimojiné alternativy a mimojiné u plomby existuje varianta v ceně zdravotního pojištění, kterou by vám měl nabídnout. Pokud vám ji nenabídne, provede automaticky dražší (i když pravděpodobně lepší) variantu, je to jeho problém a nezaplacení je ta lepší varianta, kterou má, před stížností.
PS: Zubař ceník vyvěšen má, ale netuším, jestli je to jeho povinnost. Nicméně je to jeho povinnost alespoň říct v rámci informací k informovaného souhlasu.
Takže se vlastně vracíme zpět k těm taxikářům. Oni mají povinnost mít vyvěšený ceník, což také dělají. Předpis nestanoví, jak má takový ceník vypadat, respektive co přesně má obsahovat. Takže se i oni vejdou. Jako ten zubař, že? Jinak k tomu zubaři: Když sedíte v křesle, myslíte, že máte možnost si ověřit, zda to, co vám nabídne, je v souladu s ceníkem či zda byste stejnou službu nepořídil jinde laciněji? U taxikářů to ovšem vidíte hned, jak vidíte vozidlo, že?
20/2006 Sb. HMP
NAŘÍZENÍ
O maximálních cenách osobní taxislužby
Rada hlavního města Prahy se usnesla dne 12. prosince 2006 vydat podle § 44 odst. 2 zákona č. 131/2000 Sb. , o hlavním městě Praze, ve znění zákona č. 320/2002 Sb. , a § 4a odst. 1 písm. a) zákona č. 265/1991 Sb. , o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen, ve znění zákona č. 135/1994 Sb. a zákona č. 320/2002 Sb. , toto nařízení :
§ 1
Obsah nařízení
Tímto nařízením se stanoví maximální ceny osobní taxislužby.
§ 2
Výše maximální ceny
Jednorázová sazba 40,- Kč / jízda
Čekání 6,- Kč / min
Jízda na území hlavního města Prahy 28,- Kč / km
§ 3
Určené podmínky
(1) Maximální ceny platí pro výkon taxislužby na území hlavního města Prahy 1) uskutečněné veškerými vozidly taxislužby bez ohledu na obsah válců a počet přepravovaných osob.
(2) Cena za jednorázovou sazbu je účtována při započetí jízdy (zakázky). Zahrnuje úhradu za pronajmutí vozidla, za pomoc při nástupu a výstupu zákazníka, za uložení a vyložení zavazadel, za vystavení dokladu o zaplacení jízdného 2) a za podání informací, týkající se například trasy jízdy.
(3) Čekáním se rozumí jednak provozní čekání (cena je automaticky účtována při stání na křižovatce nebo při pomalé jízdě v hustém provozu), jednak čekání na přání zákazníka. Čekání v důsledku poruchy vozidla nebo zaviněné řidičem nesmí být zákazníkovi účtováno, a to ani při dokončení jízdy náhradním vozidlem.
(4) Jízdou na území hlavního města Prahy se rozumí pohyb vozidla taxislužby po pozemní komunikaci na území hlavního města Prahy.
(5) Maximálními cenami se rozumí ceny včetně daně z přidané hodnoty podle zvláštního právního předpisu. 3)
§ 4
Zrušuje se
1. Vyhláška č. 24/2000 Sb. hl. m. Prahy, o maximálních cenách osobní taxislužby.
2. Nařízení č. 13/2004 Sb. hl. m. Prahy, kterým se mění vyhláška č. 24/2000 Sb. hl. m. Prahy, o maximálních cenách osobní taxislužby.
§ 5
Účinnost
Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2007.
MUDr. Pavel Bém, v. r.
primátor hlavního města Prahy
Mgr. Rudolf Blažek, v. r.
náměstek primátora hlavního města Prahy
____________________
1) § 11 odst. 1 zákona ČNR č. 131/2000 Sb. , o hlavním městě Praze.
2) § 21 odst. 3 zákona č. 111/1994 Sb. , o silniční dopravě, ve znění zákona č. 229/2005 Sb.
§ 15 vyhlášky č. 478/2000 Sb. , kterou se provádí zákon o silniční dopravě.
3) Zákon č. 235/2004 Sb. , o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů.
Takže §3, odst. 3 se zmiňuje o tom, že lze účtovat stání na křižovatkách, nebo při pomalé jízdě jako čekání. O tom není sporu, a nikdy nebylo.
Ale asi jsem slepý, pomůžeš mi, a najdeš tam tu část, kde se praví že to taxíkář nemusí zákazníkovi oznámit (jakýmkoli způsobem)?
No tak vidis, hezky si to nasel. Taxametr je takto ze zakona nastaveny, tedy pokud by ridic konal jinak, porusoval by zakon. V jake rychlosti se sepne cekacka si neurcuje taxikar, ale je to pevne spojene s pomerem cena za kilometr a za minutu cekani. Tedy pokud je cena za km 28Kc a 6Kc za cekani, tak taxametr sepne cekacku pri rychlosti 12,85km/hod. Podle vypoctu: cekani za hodinu/sazba za kilometr. Pokud bude taxik mit 10Kc na kilometr a 6Kc cekacku, tak mezni rychlost bude 36kilometru!!! Takze kdo jste to nevedel, tak ted uz to vite a vezte, ze to nevi ani vetsina taxikaru. Dale pochybuji, ze takto to take nema nastavene Uber a potom se jeho velmi nizke ceny dostavaji do uplne jineho svetla. Nicméně cena za taxi se proste sklada ze tri sazeb a ne vzdy musi byt rozhodujici cena za kilometr. Ona nastupni sazba, zejmena na kratke vzdalenosti, muze s cenou za kilometr take pekne zahybat. Komu z vas se to nelibi, doporucuji napsat stiznost na ministerstvo dopravy, pripadne prislusny odbor na mestskem urade. Jo a mimochodem, pokud taxi vyjede za hranici Prahy, muze si uctovat klidne 10 000Kc/km a pokud bude mit radne vylepeny cenik, vse bude legalni. Jinymi slovy taxikar v Pardubicich se temto zalezitostem muze jenom smat a zrovna v tech Pardubicich jezdi pekny vykvet. To jen tak, jaka je v legislative v oblasti taxi bramboracka a do toho se sem cpe Uber. Vubec se nedivim, ze se to taxikarum nelibi. Nicmene, ti co porvavaji na letisti patri bohuzel k tem nejhorsim a na videech z letiste jsou videt stare zname firmy, se kterymi mesto uz pres 20 let neumi nic udelat. Pracujici vetsina nema na takove blbosti cas... Neco o tom vim, chvili jsem se v teto komunite pohyboval.
No tady to samozřejmě napsané není, to je v řádu taxislužby. A ten požaduje uvést
– nástupní sazbu,
– cenu za 1 km,
– cenu za 1 minutu čekání,
– cenu za 1 km – mimo město.
Nic víc. O detailech kalkulace nebo mezní rychlosti kdy se přechází z kalkulace časové na kalkulaci kilometrovou tam není ani slovo.
Ale ten taxikář si neúčtuje cokoliv. Ten vypočte cenu algoritmem který stanoví zákon (resp. městské nařízení), přičemž do výpočtu dosadí čísla uvedená ve svém ceníku. Není v tom žádná libovůle, pouze předem známé ceny a minuty a kilometry naměřené ověřeným zaplombovaným taxametrem (krát násobicí koeficient turba samozřejmě :-))
Bud neumis cist a nebo nechces. Prvni veta v mem predchozim prispevku je, "taxametr je takto ze zakona nastaveny". Netusim, co ti na teto formulaci neni jasne. Taxi byznys je jednim nejvic omezenym drobnym podnikanim v cele CR. Nebo vis o nejakem jinem drobnem podnikani, kde si clovek se zakaznikem nemuze domluvit cenu nebo kde si cenu nemuzes nastavit podle svych realnych nakladu, at uz jsou jakkekoliv? A to ze nekteri kradou? Asi tak jako v teto zemi, kdekoliv jinde. Sam si sahni do svedomi, jak nakladas s majetkem sveho sefa. Nebo v tomto pripade je to jine? Heslo kdo neokrada stat, okrada vlastni rodinu, je v cele CR bohuzel velmi zakorenene a vetsinou, ty co nejcic krici, ze nekdo krade nebo ze neni poctivy, sam ma maslo na hlave. Viz skupina trollu na letisti, ktera terorizuje turisty.
V Tick Tacku mi to vysvětloval s těmi 10km/h. Asi je to podle té aktuální max ceny v Praze. Tak jsou prý ty taxametry ocejchovaný, schválený a zaplombovaný, podle magistrátu.
Ale hlavně jde o to, že takhle je to správně a schválené. Není to podvod, ani okrádání. Je to pod tím "čekání". Když se zákazník zeptá, proč taxametr běží, když auto stojí, tak mu to taxikář v klidu řekne, nemá důvod to tajit.