A ono je v pořádku vyzrazovat obchodní tajemství? :) Určitě je potřeba definovat vzájemný vztah banky a klienta, ale zrovna zmiňovaná forma je podle mě nešťastná.
Dokážu si představit situaci, kdy budu Citi dlužit, přistoupím na mimosoudní dohodu, a pak to dám do médií včetně podrobností. Získal jsem výhodu, ale banku jsem znevýhodnil z pozice věřitele, dlužníci na ni budou vyvíjet tlak, „protože to bylo v televizi“.
A opačně. S bankou povedu neúspěšný spor a nehne s ní ani finanční arbitr (nebo to nebude v jeho kompetenci), banka bude mít „jiný právní názor“ anebo nebude respektovat legislativní ozhodnutí. Medializace může pomoci varovat ostatní (OK, není to až tak problém Citi, ale některé banky se tak chovají).
Myslím si, že prakticky celé ty obchodní podmínky jsou vůči spotřebiteli neplatné:
§ 55 Občanského zákoníku
(1) Smluvní ujednání spotřebitelských smluv se nemohou odchýlit od zákona v neprospěch spotřebitele. Spotřebitel se zejména nemůže vzdát práv, které mu zákon poskytuje, nebo jinak zhoršit své smluvní postavení.
A právo na svobodu slova je zaručeno dokonce ústavou.
Takže si myslím, že je to od Citibank
a) takové „bu-bu-bu“, nebo
b) bezmyšlenkovitá transpozice amerických obchodních podmínek.
Obchodní tajemství podle mne nemá ve vztahu spotřebitel – banka co dělat.
Mohli by ty podmínky aspoň zkrátit. Stačily by následující 2 body:
1) Citibank má vždycky pravdu.
2) Pokud ji nemá, tak platí bod 1).
Oni i v praxi podle tohoto pravidla jednají: na 2 konkrétní reklamace ohledně naprosto odlišných věcí jsem dostal naprosto stejnou nicneříkající odpověď s naprosto identickým textem typu: Vaši stížnost jsme prošetřili, pochybení z naší strany jsme nezjistili. – O předmětu reklamace ani „ň“, asi to tam vyřizuje automat.
Především je třeba přiznat, že obchodní podmínky Citibank rozhodně nejsou pro klienta žádný zázrak.
Na druhé straně, pokud vím, klienti dostali jiné upozornění na změnu podmínek, než které má banka na stránkách. Toto upozornění neobsahuje onu „náhubkovou“ klauzuli. Do týdne by měla banka zveřejnit kompletní znění nových podmínek, a měli bychom jasno; nyní je situace nejasná. Citibank by asi nebyla vůbec nadšená, kdyby klauzuli zvažovala, rozhodla se ji neuplatnit, a přesto za to byla „odměněna“ negativní publicitou – logická reakce by byla „náhubkovou“ klauzuli zavést příště, když už k negativní publicitě došlo.
Není mimochodem ona „náhubková“ klauzule něco, co postavení banky a klienta vyrovnává, místo aby to klienta znevýhodňovalo? Když se člověk, který se k bance nechoval férově, obrátí na televizi s částečně nebo úplně smyšleným příběhem, banka kvůli bankovnímu tajemství nemá žádnou možnost své jméno bránit. „Náhubková“ klauzule je, myslím, v principu férový způsob, jak se tomu bránit; klient se může stále na média obrátit s upozorněním na nevyrovnané obchodní podmínky (třeba jako tento článek), a individuální případy holt bude muset řešit k tomu určenými kanály (finanční arbitr, bankovní dohled, soud) místo stěžování si na kameru.
A konečně… formulace nápadně často používá výraz „dohoda se Citibank“. Nejde primárně o to, aby klienti, kterým je odpuštěna část dluhu takové věci nezveřejňovali, a nezhoršovali tím bance postavení při jednání s jinými dlužníky?
Ptal jsem se u dřívějšího článku o Citibank, zeptám se i tady: Nemá autor k dispozici vyjádření banky?
– Náhubková klauzule je hodně nešťastná. Vždyť banka má přece právo komukoli a kdykoli dát výpověď smlouvy a nemusí se ohánět mlčením před třetí osobou. Mají to všechny ostatní banky a některé se na to hodně rády odvolávají.
– Z návrhu podmínek hlavně není zcela jasné, zda se tím myslí třeba mimosoudní dohoda nebo jakýkoli smluvní vztah s bankou. Tj. chybí definice slova „dohoda“. A priori je zcela v pořádku neroztrubovat detaily obchodního vztahu (který podléhá obchodnímu tajemství) do médií, v tom Citi plně podporuji. Ale neměla by tím být znemožněna šance prezentovat svůj problém, pokud selže jednání s bankou.
– Klienti (minimálně někteří) dostali písemnou či elektronickou verzi, kde se o popisovaném bodě mlčí. To je chyba.
– Vyjádření bude (mea culpa), původně článek měl vyjít až koncem týdne, ale na diskusním fóru se začal stupňovat tlak, takže zde bylo nebezpečí z prodlení vůči konkurenci :) Neoficiální (neautorizované) vyjádření je v tom smyslu, že jde o zcela standardní podmínky.
Tu kalkulačku za 550,–, u který se nedají ani vyměnit baterky, takže je jednorázová? Taky jsem si ji pořídil, ale ukázalo se to jako omyl. Problém je v tom, že i on-line trasakce se na internetu ukážou po 2–5 dnech, takže je to silně off-line, pro ochranu nebo kontrolu transakcí nepoužitelné.
i když zrovna s Citibank jsem nikdy neměl nic společného. Stále a stále se přesvědčuji o tom, že klient musí být jako ostříž: Než uzavřu smlouvu s nějakou bankou, musím si řádně prostudovat obchodní podmínky a veškeré dostupné dokumenty takové banky. Dále musím stále sledovat to, co banka ve svých podmínkách průběžně mění, neboť pokud bych si chtěl stěžovat, tak mi nezbývá, než v době stížnosti už mít podanou výpověď ze smlouvního vztahu. Ona pak asi ani Citibank, byť emerická, by si nedovolila moc vyskakovat, pokud by stěžovatel už výpověď podal. No jo, ale když jsou lidé zadlužení, tak nač si chtějí stěžovat? Je to jako když půjdu za nějakou firmou, která mi půjčí peníze, já předem vím, že RPSN činí 199,7 % (to není výmysl, to taková skutečně je a funguje na našem trhu) a po zinkasování peněz podám trestní oznámení na onu společnost, že jsou lichváři. Ano, lichváři jsou, nikoliv však z hlediska tr. zákona, neboť já jsem předem věděl, do čeho jdu a nikdo mě nenutil smlouvu podepsat. Takže, lidi, nebuďte trubci, smlouvy čtěte a průběžně měňte banky! Ono stěžovat si na banku, když nejsem schopen ji změnit, je trapné a ubohé. Pokud by každý klient změnil banku v okamžiku, když se k němu tato špatně zachová,event. tehdy, když jiná banka nabízí lepší podmínky, začal by konečně bankovní trh fungovat tak, jak má. Ale mi čecháčkové holt už jsme takoví – nadáváme u piva a nic s tím neděláme.
Souhlasim s tim, ze si clovek musi kazdou smlouvu precist, ale jak to prosimte mam precist vsechno?
Zaridit si ucet u banky, to bych tam sedel do druheho dne a ani rano bych to poradne nechapal. 5 ruznych lejster mini pismem, kdo se v tom ma vyznat? Ja jsem jenom clovek, nemam financni ani pravnicke vzdelani, abych to pochapal za 10 minut.
Musim pracovat, nemam cas resit tyhle (z meho pohledu) zbytecne veci :-(
Ono je jedno jestli je bankéř zaměstnancem nebo Íčkařem. Ve většině bank mají zaměstnanci nařízeno „udat“ určitý počet produktů a pokud nesplní, šup z hrušky (platu) dolů.
Takové „výhodné nabídky“ jsem už několikrát nevyužil. Byl jsem v ČSpo, než jsem změnil banku, a poslední tři nabídky jsem úředníkům dokonce propočítal. Na nabídce „perfekt služeb“ jsem tratil od 20 do 120 korun měsíčně. Ta poslední úřednice mi dokonce trvdila jak je to výhodné i po tom, co jsem porovnání napsal na papír.
No a pak to bylo rychlé žádal jsem o úvěr. Klientovi s dvacetiletou historií, kdy nebyl ani jednou v kontokorentu, dali horší podmínky než novému klientovi. Za týden reklamace, kterou neuznali a to týdne jsem změnil banku.
Myslíte? Já se Citi bankuji a podnikám přes 10 let. Ta anketa ve článku je přesná, Citi „má svoje mouchy“ a naprosto se ztotožňuji s panem Chvátalem, že Citibank se musí nejprve pochopit a pak je člověk spokojený. Já mám svoji osobní bankéřku, na pobočce jsem nebyl snad přes 5 let, Citibank mě bez problémů úvěrovala, při oprávněné reklamaci mi nabídli zároveň i kompenzaci (nejen vrácení poplatku), nemohu si stěžovat. První dva roky to sice skřípalo (asi než jsem ji „pochopil“), poté bez zásadních problémů. Ne, vážně nejsem ze Citibank.
Jojo, ti kravaťáci s kreditkami Cit jsou hustí :) Nedávno jsme šli s přítelkyní na nákup do hypermarketu a postupně jsme potkali tyto agenty se stánky i bez stánků:
– Kreditky Citi (ale tak holčina byla fakt kus, typuji tak těžce 19 let a to ještě možná…)
- Smlouvy s T-Mobile (nové mobily měli v krabičce na zemi, jen tak :)
- IZIP (internetová zdravotní knížka a k tomu šikovně schovaný přechod k VZP :)
- parfémy (akce jen dnes a mimořádná 70% sleva z předem nestanovené částky. Parfémy nic moc, ale ty holky byly k sežrání :)
Ale notak. Kolik znáte dnešních 18tek? :-) Ty holky v drtivé většině případů Delona sotva znají. Občas nějaká s ním viděla pár filmů, ale že by mu (v jiné než zanedbatelné míře) lezly do postele je stejné sci-fi, jako že by 18tky před 30 lety lezly do postele 70letému Oldřichu Novému, protože ho viděly v pár filmech pro pamětníky :-)
Prosím neřešte přesná čísla, nevím kolik (by) bylo před 30 lety O. Novému.
Ale no tak. Alespoň trošku soudnosti, pane kolego!
Obávám se, že zde už končí optimismus a začíná směšnost.
Možná by se nějaká gerontofilka našla. Ale gerontofílie je sexuální úchylka. My hovoříme o zdravé mladé slečně. Znal jsem jednu, co byla zaměřena na pány o 1,5 generace starší… ale jak říkám, to je úchylka. (Prý jí ten pán o 15 let starší , nežli její otec, nedávno zemřel.)
To nestačí, musíte písemně vypovědět smlouvu a samozřejmě zcela zaplatit kreditku. Ale proč vypovídat? Dá se zadarmo převést na jakoukoli jinou kreditku Citi. Ta základní je úplně zadarmo při využití bezúročého období a nevybírání hotovosti.
http://www.mesec.cz/produkty/kreditni-karty-pro-obcany/42/
Mě jako občana bankovní výmysly nezajímají, od ochrany práv jsou tu základní normy jako občanský zákoník a vymahatelnost práva. Pokud budu mít problém s bankou a obrátím se jako první na TV, tak jsem idiot a zasloužím si trest. Pokud ale jednání nikam nevedou, jsem oprávněn se hájit u patřičných státních orgánů i za použití důvěrných údajů.
Nenechte si diktovat snůšky „ty ty ty, uvidíš, jak nebudeš hodný“ od soukromých subjektů, pravda je malinko jinde.
Také jsem obdržel uvedený dodatek od CitiBank. Píší tam, že je to návrh. Pokud s tím souhlasím, tak nemusím nic dělat. Pokud s tím náhodou nebudu souhlasit, tak jim to mám napsat, a tím okamžikem se ukončí náš obchodní vztah. A také tam píšou, že spory se řeší podle i…kého práva v I.....u .
Myslím, že ten dodatek se ani nesmí dostat na veřejnost. Zná ho pouze banka a klient. Banka to asi nikomu říkat nabude. Pokud to někomu řekne klient, je to hrubé porušení obchodního vztahu, s důsledky.
Dodatek se nesmí dostat na veřejnost? A tohle je co?
http://www.citibank.com/czech/consumer-banking/czech/files/obpkarty_zm_cz.pdf
ještě, že se nepodařilo ten účet u Citibank založit… více zde: http://www.cintibank.webpark.cz/