Názory k článku Mzda na černo - ANO!

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 7. 11. 2002 7:31

    Roman (neregistrovaný)

    " ...je to pořád stejných 10 000 Kč, na které si zaměstnavatel zaměstnancovy práce cení ... " S tim bych si dovolil nesouhlasit. V pripade legalni mzdy to jsou penize, o ktere se zvysi naklady firmy (a tim se i snizi dane firmy). V opacnem pripade jdou tyto penize ze zisku , tj. z jiz zdanenych penez ...

  • 7. 11. 2002 8:04

    salam (neregistrovaný)

    a) cerna mzda jednoznacne okrada zamestnace - jeho budoucnost, jde napriklad o situaci kdy ztrati praci a z jeho predchoziho vydelku je vypoctena vyse podpory, dale se jedna o dolozitelnou financni historii napriklad pro pripad uveru, usleho vydelku pri nemoci (z povolani), cizim zavineni urazu, dale vysi duchodu, atd atd. Podle me castka vyplacena na cerno neni ocenenim za praci ale jednoznacne "drzhubnym".

    b) cerna mzda jednoznacne okrada i danove poplatniky. V pripade kdy je "zamestnanec" veden jako nezamestnany, je zamestnan na cerno a pobira podporu ale vlastne i pokud je zamesnan legalne a jeho mzda je dost nizka na to aby mel narok na neco z kolace socialni podpodpory, tak se vlastne jedna i parazitismus na zbytku spolecnosti a ujidani penez, ktere by bylo mozno investovat jinak - treba na podporu podnikani.

    c) jediny kdo na tom vydelava je "chudak" zamestnavatel

  • 7. 11. 2002 9:52

    autor (neregistrovaný)

    subj a) nepochopil jste výpočet v článku - čistý přínos pro zaměstnance je 58.000 ročně z 10.000 - to je dostatečný základ pro VLASTNÍ formy důchodového spoření a spoření na horší časy; a článek jste si neodčetl do konce - výhody v případě nemoci a podpory jsem vypočítal více než jednoznačně - máte-li pocit že výpočty jsou nevýhodné pro zaměstnance, dejte si na hlavu wobklad. zaměstnavateli je to fuk, jak peníze vyplatí.

    subj b) článek byl psán jako reakci na článek p. Mokrého, tedy pro situaci 6.000 legálně + 10.000 načerno - od toho dvousložková mzda a od toho jsou odvozeny i výpočty v textu.
    o tom že by někdo dostával CELOU mzdu načerno, a vedle toho si chodil pro sociální podporu, o tom nebyla řeč - to je lumpárna kterou bych já sám nikdy neudělal ani nepodpořil.
    ale dát nenažranému státu méně, a z uspořených peněž si pořídit vlastní sociální zabezpečení, mi připadá rozumné. parazitovat na sociálních dávkách je úplně jiná liga, to sem nepleťte.

    subj c) zaměstnavateli je to fakt jedno - jsou to stále ty samé peníze. akorát když je zaměstnavatel legálně přizná, zaměstnanec z nich dostane půlku. zaměstnavateli je to fuk.

  • 13. 11. 2002 10:05

    paolo (neregistrovaný)

    ad a) přečti si ještě jednou celý článek

    ad b) daňové poplatníky okrádá jedině státní mašinerie se svou pseudosociální politikou

    ad c) zaměstnavatel na tom skutečně vydělá, ale ne jako jediný, vydělá na tom i zaměstanec

  • 7. 11. 2002 9:59

    autor (neregistrovaný)

    Velmi se mýlíte.
    Zaměstnavatelé vyplácející dvousložkovou mzdu nejsou kreténi, aby vypláceli černé mzdy ze zdaněného zisku - jsou to naopak přemýšliví a efektivní podnikatelé.
    Zdroje pro výplatu černých mezd jsou zhruba následující:
    1) nezdaněný (nepřiznaný) příjem - pro soukromníky firma pracuje bez dokladu
    2) fiktivní náklady - někde si poshání účtenky; obvykle po příbuzenstvu - - - někdy se druhá složka mzdy vyplácí rovnou v naturáliích (spotřební elektronika, nábytek, bílé elektro, vyřazovaná auta, apod) nakoupených na účet firmy
    Je iluzí se domnívat, že odvody placené zaměstnavatelem se platí z nějakých jiných peněz, než z přínosu zaměstnancovy práce pro firmu: chápejte že socialistické perpetum mobile (sebrat někomu jinému a dát to vám) prostě nefunguje - vždycky jsou to jen jedny lidi a jedny peníze.

  • 7. 11. 2002 9:54

    Martina (neregistrovaný)

    Absolutně nesouhlasím s názorem uvedeným v tomto článku. Vždyť hrubá mzda 10,000 Kč je uvedena např. již v pracovní smlouvě zaměstnance a to znamená, že firma zaplatí 3,500 Kč navíc, ale zaměstnanec dostane 7,910 Kč. Mzda na černo je pouze a jenom výhoda pro zaměstnavatele!!!!!!!!!!!, který tím ušetří na odvodech. Zaměstnanci se tak krátí nemocenská, důchod, nemůže si např. zažádat o žádný úvěr. Zkrátka mzda na černo je jedno velké plus zejména pro zaměstnavatele.

  • 7. 11. 2002 10:49

    Pepe (neregistrovaný)

    Milá Martino, asi jste dobře nepochopila hlavní východisko celého článku. Představte si, že jste zaměstnavatel a oceníte práci svého zaměstnance částkou 10000 Kč. Jsou dvě možnosti - zaměstnanci nabídnete mzdu 7 tisíc a kousek (pak vás jako zaměstnavatele stojí práce zaměstnance těch 10000 Kč) nebo se dohodnete jinak - viz článek. Z něho je vidět, že všechny služby, které vám poskytuje stát a které si platíte formou daně, si dokážete zabezpečit sama (pojištění, spoření apod.) levněji. Zlý zaměstnavatel v tomto případě opravdu neušetří ani korunu.

  • 25. 3. 2004 9:37

    B. Stanik T. (neregistrovaný)
    Což je pak znát především na účtě zdravotních pojišťoven, které v úhrnu vydávají za každého klienta 13000 Kč/měsíc a přijímají o několik tisíc méně.
  • 7. 11. 2002 10:38

    Carooso (neregistrovaný)

    Mzda nebo její část načerno je cesta do pekel. Pokud by to tak pojali všichni, zhroutí se systém zdravotního pojištění a už tak nalomený důchodový systém. Nejde to tak nikde na světě. Jiná otázka je, že jsou odvody příliš vysoké, obvzláště ty části, jež hradí zaměstnavatel. Jako odborník v ekonomické oblasti posuzuji často podnikatelské záměry a v řadě případů musím podnikatelům po pravdě sdělit, že zaměstnance ze zdrojů firmy finančně neutáhnou, že si je zkrátka nemůžou dovolit. Výše odvodů je opravdu neúnosná. A k nápadu platit zaměstnance načerno pak není asi daleko.

  • 7. 11. 2002 12:00

    Jan Marek (neregistrovaný)

    Dobry den,

    domnivam se, ze by bylo od statu cestne postavit zakony tak, aby _zamestnanec_
    videl, kolik stoji sveho zamestnavatele. Tzn. zadny system hruba mzda je tolik,
    ale zamestnavatele stojis o 35% vice, ale hruba mzda je tolik a tolik z ni jsou
    dane. Tak bych si predstavoval pruhledny danovy system.

    Soucasny system je svym zalozenim udelany tak, ze zamestnanec vlastne nevi,
    kolik celkove plati na danich. A to mi DOST vadi. A proto se bezne plytva
    verejnymi prostredky: lide nevi, kolik vlastne na tech danich plati, oni
    dokonce maji na vyplatni pasce MENSINU (cca 26%) toho, co se plati a
    VETSINU plati zamestnavatel (35%)!!!

    Ach jo...
    Honza

  • 7. 11. 2002 13:16

    autor (neregistrovaný)

    Vidím, že většina komentátorů nemá ponětí o tom, že mzda není odměnou za to že člověk je někde zaměstnán - ale finančním oceněním jeho přínosu pro firmu.
    Pokusím se zopakovat některé základní teze:
    1) Pokud by zaměstnavatel platil mzdu na černo ve výši odpovídající mzdě čisté (tedy 5000 z 10.000) - pak je to jednoznačně výhodné pro zaměstnavatele a jednoznačně nevýhodné pro zaměstnance. Tak tomu ale není. Zaměstnavatel buď zaplatí peníze přímo zaměstnanci, a nebo je přizná ke zdanění a zaměstnanec z nich uvidí polovic. Finanční přínos pro zaměstnavatele z černé mzdy je tedy NULA - pokud někdo vypočítá jinou hodnotu, uveďte jí prosím konkrétně včetně výpočtu. Přínos pro zaměstnavatele je ten, že má větší páky zbavit se nepotřebného či neschopného zaměstnance. Za jistých okolností má rovněž konkrenční výhodu v tom, že si může při stejných nákladech dovolit vyšší absolutní mzdu, a tedy lépe zaplatit lidi. V případě stadardního, oboustranně prospěšného vztahu zaměstnavatel-zaměstnanec jsou veškeré finanční výhody na straně zaměstnance - vypočítáte-li jiné hodnoty, uveďte je prosím včetně výpočtu.
    2) Pro Martinu a podobné exoty - zjevně nechápete, že kromě daní a povinného pojištění srážených z hrubé mzdy, zaměstnavatel doplácí ještě další peníze NAVÍC nad hrubou mzdu. Až příště přijedete na návštěvu z Marsu, nastudujte si prosím příslušné předpisy a ověřte si mnou uvedené výpočty, abyste neplácala úplné nesmysly.
    3) Kupodivu se zde opět objevily nesmysly o "nevýhodnosti" černé mzdy v příadě nemoci a podpory - ověřte si prosím uváděné výpočty, a uvědomte si jak extrémně malého počtu zaměstnanců se dotýkají. Netvrdím, že je černá mzda výhodná vždy a pro každého - tvrdím že je výhodná většinou pro většinu normálních lidí.
    4) Objevil se zde zajímavý argument o nemožnosti čerpat úvěr, v případě že máte nízký legální příjem. Uvažujte - při zmíněných 16.000 hrubého (= 13.000 čistého) - kolik asi dostanete úvěr? Po odečtení potřebných násobků životního minima, na splátku tisíc, možná dva tisíce korun měsíčně? A kolik získáte měsíčně při černých 10.000? Téměř pět tisíc - získáte je navíc, ne že je musíte splácet. Aritmetika základní školy.

    A pokud se týče nápadu uvádět na výplatnici veškeré náklady zaměstnavatele - doporučuji všem zaměstnavatelům svojí oblíbenou metodu: zákon definuje, co na výplatní pásce být MUSÍ - neupravuje však, co všechno dalšího na ní být MŮŽE. Já proto (jistě jen z čiré zomyslnosti))) uvádím na výplatní pásce VŠECHNY poplatky pěkně pod sebe:
    hrubá mzda X
    sociální odvody povinně hrazené zaměstnavatelem +X
    zdravotní pojištění povinně hrazené zaměstnavatelem +X
    CELKOVÉ NÁKLADY NA MZDU XXXX
    sociální odvody -X
    zdravotní pojištění -X
    záloha na daň -X
    K VÝPLATĚ X/2

    Jinak děkuji všem kdož pochopili, že se v podstatě jedná o (protizákonné) krácení povinných odvodů za cenu toho, že služby z těchto odvodů obvykle poskytované, si poskytnu sám - s větším rizikem, ale s nesouměřitelně vyšším komfortem, a neskutečně levněji.
    A vo tom to je.

  • 12. 11. 2002 13:49

    daniel (neregistrovaný)

    Financni prinos zamestnavatele z cerne mzdy podle meho nazoru existuje a to ve vysi dane z prijmu, pripadne DPH (nebot je logicke, ze zdroje na tyto cerne vyplaty mohou byt pouze nepriznane prijmy).
    Jinak s timto postupem techto "radobypodnikatelu" vubec nesouhlasim! To preci umi kazdy blbec !

  • 13. 11. 2002 7:16

    daňový soumar (neregistrovaný)

    Každý asi ne. Například Vy jste vůbec nepochopil důvod tohoto jevu, zvaného MZDA NA ČERNO.

  • 7. 11. 2002 15:17

    Petr (neregistrovaný)

    Je to jasný a logicky správný článek, bohužel je pro tento systém potřebný jeden základní předpoklad: zdroj těch černých peněz. Je spousta oborů, kde nemá člověk možnost veškeré firemní příjmy nepřiznat. Bohužel.

    Stejně jediný způsob, aby začal tenhle stát normálně ekomicky funguvat, je ho rozkrást.

  • 7. 11. 2002 17:50

    Fredy (neregistrovaný)

    S autorem článku souhlasím i když to asi není cesta k řešení problému zvaného neúměrné daňové zatížení. A co si budeme namlouvat, vše, kromě zdravotního pojištění, jsou stejně peníze končící v nenasytné státní kase. Ještě bych doplnil, že nižší základ znamená také nižší platbu povinného pojištění za zaměstnance. I když se nejedná o žádné velké částky. Když do tohoto systému zapracuje zaměstnavatel ještě příspěvky na penzijní připojištění a životní kapitálové pojištění, tak to nemá chybu. Může přitom zajistit zaměstnancům úrazové pojištění a pojištění denního odškodného. Případně i pro pobyt v nemocnici. Pojistné není vysoké a zaměstnanec se nemá čeho obávat. A co se týče rozdílů ve výpočtu výše důchodu, tak je v těchto hranicích 5000 - 10000 Kč hrubé mzdy, zanedbatelný. A jaká výše důchodu bude za 20, 30 a více let?

    Nyní k číslům, které auto uvádí. Pokud uvažuje s hrubou mzdou 7410, tak sociální a zdravotní souhlasí, ale záloha na daň je asi 510 Kč. Pokud nemá další odpočty, třeba na děti. Správně je čistá mzda 5973 Kč. Rozdíl s kterým autor kalkuluje jako černá mzda pro zaměstnance je 4027 Kč a za rok 48324 Kč.

    Znovu připomínám, že toto není cesta k řešení. Pouze vynucená pololegální daňová optimalizace. Možná, že se časem dočkáme zjednodušení a snížení daňové zátěže, jako v Irsku. Pak to bude přínosem nejen pro zaměstnavatele, ale hlavně pro zaměstnance. Jenže to znamená jinou vládu, pravicovou. Tak vážení příště všichni k volbám a kupředu PRAVÁ!

  • 7. 11. 2002 19:55

    Fredy (neregistrovaný)

    Doplnění předchozího příspěvku. Záloha na daň je přesně 495 Kč. Těch 510 jsem odhadoval. Jinak, kdo má zájem vědět jak je to s jeho mzdou, tak zkuste třeba http://www2.fincentrum.cz/index.php3?s1=6&s2=0&s3=0&s4=3

  • 6. 1. 2003 9:52

    Tom (neregistrovaný)

    Pečlivě jsem si přečetl článek Mzda na černo - ANO! a došel jsem k jednoznačnému závěru: má pravdu. A nic na tom nezmění Vaše různé názory a polemiky. Autor pouze předestřel fakta, která jsou již dávno známa a která se již dávno zneužívají. Kdo může, okrádá stát. To je jasná a zřejmá věc a pokud s tím nesouhlasíte, tak s tím nesouhlaste, je to Vaše právo, ale stejně se nic nezmění. Okrádat stát je trestné, ale že stát okrádá nás, už trestné není? Černá mzda se bude vyskytovat neustále, ovšem naprosto vysoké a brutální zdaňování zaměstnaneckých platů je mimořádně živnou půdou pro její růst a bujení. Za tohoto daňového režimu je možné pouze sklopit hlavu a nechat se odřít až na kost nebo se snažit aspoň něco vyzískat. Nač mi je důchod stokrát slíbenej za 30 let, když mě výplatní páska DNES rozbrečí? Na co je mi podpora, když CHCI pracovat? K čemu je mi o pár set vyšší nemocenská, když jsem nemocnej v průměru cca 3 týdny v roce??? Plně chápu lidi, kteří si chtějí alespoň trochu přilepši TEĎ, než čekat na komplikovaný úraz nebo důchod nebo na zázrak. Když si ještě spočítáte, kolik zaplatíte na DPH při nákupu jídla, ošacení a ostatních životních potřeb, když si spočítáte, kolik dáte na spotřebních daních státu za cigarety, alkohol a benzín, chce se mi brečet. Vaše peníze odtečou státu a ten se Vám odvděčí nepříjemnými úředníky, kteří Vám akorát komplikují život a kteří nemají sebemenší zájem vycházet Vám vstříct. Autor článku má pravdu v tom, že většině lidí se to většinou vyplatí a proto černá mzda EXISTUJE a pokud se nezmění daňové zatížení mezd a platů, tak i EXISTOVAT bude. Můžete nadávat, můžete kritizovat, je demokracie, ale i tak je Vám to prd platné...

  • 12. 1. 2003 20:24

    BH (neregistrovaný)

    Během studia na VŠ jsem byl řádně zaměstnán, bohužel jen pár hodin týdně. Teď jsem v invalidním důchodu, který mám výrazně nižší než kdybych nepracoval vůbec, protože jsem měl nízké příjmy! Kdybych se tak býval nechal zaměstnat načerno...

  • 14. 11. 2004 11:49

    miroslav kubát (neregistrovaný)
    Po přečtení diskuse,udělalo se mi z toho nevolno.

    Na co si stěžujete ? Je to vaše práce,práce ve volbách .
    máte co jste chtěli, co jste si zvolili . Umíte akorát vésti keci v hospodách , na netu a jiné zákulisní aktivity. Jak přijde na lámání chleba , tak vás slyším : Já nic ,já muzikant.
    Co takhle místo keců , dát se dohromady a působit na podnikatele , stát prostřednictvím voleb,poslanců. Důsledného vyžadování volebníh slibů. Třeba demonstracemy či stávkou.
    Až se dosáhne rovnováhy , nebude černá mzda . která škodí zaměstnanci , někdy i pomahá,ale jen rozvážným,,, ale to je diskutabilní,
    Dvě generace vychované za komančů , nemají vštípený cit pro ekonomiku, proto jsou zapotřebí sociální fondy. Jsou závistivý , pro společnou věc neochotni udělat cokoli, držíce se hesla : Kdo nekrade ,okrádá svou rodinu..
    Zapomínají na to,,že především okrádají sami sebe.
    I prostý sedlák ví,,když poli nedá , tak pole dá mizerný příjem za obrovskou dřinu.
    Uvědomte si . kdo nepracuje legálně , ten okrádá všechny legální zaměstnance o práci ,i podnikatele.
    To zejména ty platící v tom , že dotují ze svého neplatiče.
    I neplatič má právo na minimální zdravotní i sociální péči. Nebo si myslíte že neplatiče nechají umřít hlady a nebo vyhodí na smeťák a nebo neposkytnou základní ošetření v ohrožení života ???
    Ne ! Poskytnou , uhradí ze společných prostředků, nás platícíh.

    Dnes když pujdu na úřad oznámit že soused podniká a nebo pracuje na černo,,nebude bonzování ani neslušné chování, jen a jen chránění své práce a prostředků,které jsem vynaložil na zdravotní pojištění a sociální oblast.
    Podnikatelé mají se honit i za přijatelnější daňové podmínky,né jen za ziskem a jak mít více nežli druhý.
  • 23. 3. 2007 5:59

    Jarmila (neregistrovaný)
    Probuď se,
    Ten špatný není podnikatel, ten špatný je stát. Co udělal pro zlepšení situace, kromě toho, že se tu rozkradlo co mohlo? Je 20 let po pádu komunismu, už se nedá vymlouvat na komunisty (lze jim vytknout jen to, že za dobu jejich panování vytvořili tak malé zdroje, které se nedaly rozkrádat po delší dobu).
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).