Autorka jen obecně porovnala dvě varianty při vložení mimořádné splátky, takže hodnocení "jablka a hrušky" není na místě. Jde jen o to, přimět lidi trochu přemýšlet o možnostech, a až v druhé řadě se můžeme zabývat důkladnější analýzou výhodnosti.
Co se týká poplatku na vyčíslení zbývající jistiny, některým bankám stačí výpis úvěrového účtu, kde je zbývající jistina vyčíslena s přesností na dvě desetinná čísla. S tímto jsem obstál u KB, UCb i GE, když jsem refinancoval úvěry klientů - vše letos. Co se týká KN, je to bohužel nepříjemná investice, ale pokud se klientovi mění úroková sazba z 4,49 na 2,63 je to dobrá investice s návratností již po první nové splátce.
Čím by se mohl článek zabývat, je ještě varianta "konec fixace + refinanc + mimořád" za předpokladu, že tím klientovi ovlivníme změnu pásma LTV před výpočtem sazby. To může v některých případech znamenat až dramatický pokles splátky, především v případech, kdy se LTV dostává mimořádem z pásma "85-100" do pásma ">85".
Kromě ukazatelů ekonomických, je nutno vzít v úvahu i povahové vlastnosti dlužníka. Jsou lidé, kteří jsou dluhem stresovaní, vytvářejí si katastrofické scénáře, typu: ztratím práci, onemocním (nebo obojí), zemřu. A s poslední splátkou koupí chlebíčky, zákusky, víno a doma slaví, že už jsou bez dluhu. Takže při mimořádné splátce volí variantu zkrácení doby, i když na tom nějakou tisícovku tratí.
Pro někoho samozřejmě ano. Ovšem jsou i lidé, kteří nechtějí vystavit výdajům děti např. s vystrojením pohřbu. Nevím, jak vzdálen od reality byl český film Barbora Hlavsová, kdy matka se rozhodla uhradit dluhy svého syna, který spáchal sebevraždu, včetně toho, že si prodala střechu nad hlavou. Možná, že existuje něco jako rodinná čest, kdy nechtějí mít své jméno (spíše příjmení) spojené s nezaplaceným dluhem. Pro někoho je mimořádná splátka spojená s tím, mít dluh co nejdříve z krku.
Když úplně odbočím od tématu, ale přihlédnu k obsahu komentářů, opět se mi potvrzuje, že klient si těžko může vystačit se srovnávači úvěrů a pojištění. Že klient musí poradci věnovat určitý čas na zohlednění všech aspektů, a že za časovou dotaci klienta "mám na vás ale jen deset minut" poradce těžko předvede nějaké zázraky.
Proto říkám některým novým klientům, že věnovat mi deset minut, je stejné, jako určovat lékaři, za deset minut musí mít odoperováno...
Možná to zjednodušuji, ale o co jde? Poradce si během chvilky naklepe do počítače základní údaje a následně dá klientovi vybrat: 1. splácet stejně velkou splátku a o x měsíců kratší dobu, nebo 2. splácet stejně dlouho, ale o y Kč méně. V 1. případu zaplatí na úrocích xy Kč, ve 2. yx Kč a klient ať si vybere. Někdo bere levnější variantu a nic jiného ho nezajímá (ten je rozhodnut hned). Jiný zvažuje i další hlediska vč. „osobních“ potom jeho rozhodování může být delší, ale v tom mu poradce nepomůže. Může těch pár čísel dát na papírku nechť se poradí třeba s rodinou.