Náš odhad byl ještě optimističtější. Statistice pomohl jeden pracovní den navíc v porovnání s loňským dubnem. Pokud očištíme údaje o tento vliv, maloobchodníci na tom byli v meziročním srovnání hůře o 0,2 %. Oproti březnu se tržby propadly o 1,6 % (sa).
Z rozkladu meziročního růstu vyplývá, že k neočištěnému růstu přispěl zejména motoristický segment (+1,7 pb). V rámci samostatného maloobchodu pozitivně působily prodeje nepotravinářského zboží (+1,2 pb), mírný kladný příspěvek zaznamenal i prodej pohonných hmot (+0,2 pb). Nedařilo se prodejcům potravin (-1,6 pb)
V podrobnějším členění je patrné, že potraviny se prodávaly méně ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách (propad o 11,6 %, resp. 5,6 %). Mírný pokles zaznamenali prodejci farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží (-0,8 %) a výrobků pro domácnost (-0,3 %). Naopak se tradičně dařilo elektronickým obchodům a zásilkovým službám, jejichž tržby vzrostly téměř o čtvrtinu (+23,7 %), zvýšily se prodeje oděvů a obuvi (+12,6 %) či výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (+7,3 %).
Celkově dubnová data spíše potvrzují, že spotřebitelská poptávka zůstává nadále velmi slabá. Probíhající fiskální konsolidace a vyšší míra nezaměstnanosti dopadla negativně na rozpočty domácností. Nicméně se zdá, že poslední kroky fiskální konsolidace jsou již za námi, což by mělo podporovat spotřebitelskou důvěru. Navíc dezinflační trendy v české ekonomice pomáhají stabilizovat reálnou kupní sílu domácností. Přesto ale neočekáváme, že by se domácnosti začaly letos pouštět do výraznějšího utrácení. Mírné oživení spotřeby očekáváme v druhé polovině letošního roku. Vyhlídky pro maloobchodníky tak stále růžové nejsou a obáváme se, že i letos se jejich tržby sníží. Za celý rok v průměru prozatím čekáme pokles o 1,0 %, nicméně zde existuje šance, že výsledek nakonec bude lepší.