Hlavní navigace

Maloobchodní tržby (duben 2013)

5. 6. 2013
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Data ve srovnání s konsensem předčila očekávání, když namísto předpokládaného poklesu maloobchodní tržby vzrostly o 1,5 % y/y.

Náš odhad byl ještě optimističtější. Statistice pomohl jeden pracovní den navíc v porovnání s loňským dubnem. Pokud očištíme údaje o tento vliv, maloobchodníci na tom byli v meziročním srovnání hůře o 0,2 %. Oproti březnu se tržby propadly o 1,6 % (sa).

Z rozkladu meziročního růstu vyplývá, že k neočištěnému růstu přispěl zejména motoristický segment (+1,7 pb). V rámci samostatného maloobchodu pozitivně působily prodeje nepotravinářského zboží (+1,2 pb), mírný kladný příspěvek zaznamenal i prodej pohonných hmot (+0,2 pb). Nedařilo se prodejcům potravin (-1,6 pb)

dan_z_prijmu

V podrobnějším členění je patrné, že potraviny se prodávaly méně ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách (propad o 11,6 %, resp. 5,6 %). Mírný pokles zaznamenali prodejci farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží (-0,8 %) a výrobků pro domácnost (-0,3 %). Naopak se tradičně dařilo elektronickým obchodům a zásilkovým službám, jejichž tržby vzrostly téměř o čtvrtinu (+23,7 %), zvýšily se prodeje oděvů a obuvi (+12,6 %) či výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (+7,3 %).

Celkově dubnová data spíše potvrzují, že spotřebitelská poptávka zůstává nadále velmi slabá. Probíhající fiskální konsolidace a vyšší míra nezaměstnanosti dopadla negativně na rozpočty domácností. Nicméně se zdá, že poslední kroky fiskální konsolidace jsou již za námi, což by mělo podporovat spotřebitelskou důvěru. Navíc dezinflační trendy v české ekonomice pomáhají stabilizovat reálnou kupní sílu domácností. Přesto ale neočekáváme, že by se domácnosti začaly letos pouštět do výraznějšího utrácení. Mírné oživení spotřeby očekáváme v druhé polovině letošního roku. Vyhlídky pro maloobchodníky tak stále růžové nejsou a obáváme se, že i letos se jejich tržby sníží. Za celý rok v průměru prozatím čekáme pokles o 1,0 %, nicméně zde existuje šance, že výsledek nakonec bude lepší.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je analytikem Komerční banky.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).