To je nějak divné rozhodnutí. Přece banka není schopna hlídat překročení limitu, třeba u off-line transakcí, nebo když obchodník si inkasuje prachy pozdě. Mě se stalo, že si obchodník zinkasoval platbu až po půl roce a pravidelně třeba Čedok si inkasuje platbu kartou (ve výši několika desítek tisíc) po třech týdnech (přičemž blokace je tři dny). Jak má banka vědět, že ty platby bude obchodník inkasovat křišťálovou kouli nemajíc?
A já mám třeba na smlouvě ke KK, že při překročení limitu platím sankční úrok a banka mi kartu zruší - to jako toto ustanovení ve smlouvě není platné, když banka překročení limitu nesmí připustit?
Ja uz jsem se k tomuto pripadu vyjadroval zde: http://forum.finexpert.e15.cz/viewtopic.php?style=2&f=316&p=9084053#p9084053
Kdyz neni banka schopna zajistit aby limit k necemu byl, tak ma upozornit, ze je jen informativni.
Ale banka ve svych vlastnich podminkach zcela zjevne deklaruje neco jineho:
Ke své kartě máte týdenní finanční limit. Nenastavujte si jej zbytečně vysoký. V případě odcizení či jiného zneužití karty tím zabráníte vzniku zbytečně vysoké škod
Spise se divim, ze to neuznala hned a muselo to jit pres nekolik soudnich instanci. Asi ji ta reklama za to stoji :)
embossované karty, které umožňují offline transakce jsou dražší a myslím, že přesně z tohoto důvodu, u elektronických karet k offline transakci dojít nemůže
to že si někdo neinkasuje platbu v době blokace je jeho problém a poté co vyprší blokace mu banka nemusí peníze poslat, pokud už tam nejsou
Vyšší částky se u offline transakcí ověřují telefonicky. A blokace je 30 obvykle 30 dní.
Nejspíš tady bude platit přiměřenost - jestli je spravedlivé a možné po bance kontrolu limitu požadovat a jak přesnou. Překročení limitu na KK o 100Kč kvůli kurzu cizí měny (autorizace se do limitu vejde, skutečná částka už těsně ne) či platba offline v letadle se dá pochopit, výběr sedminásobku limitu v online bankomatu (viz článek) už moc ne.
To ano. Dokonce, jak jsem to pochopil, pochybila BoA, na které se taky KB částečně zahojila. Mě jde o to, že v rozsudku se o povinnosti banky nedovolit překročit limit mluví obecně: "Přitom ze shodného projevu vůle žalovaného a banky o zřízení (jen) kreditního účtu bez jakýchkoli pochybností plyne vůle smluvních stran ke zřízení účtu, který ani žalobci, ani bance neumožňoval realizaci aktivních finančních operací nad rámec kreditního zůstatku na účtu.", tedy se to vztahuje i na případy, kdy banka není technicky schopna znát všechny transakce s kartou provedené.
A takovou smlouvu jste podepisoval dobrovolně? Ale je jasné, že ve vašem případě by opravdu to byla smůla, protože kromě ztráty dvou milionů byste měl na krku ještě poplatek za překročení limitů (tento poplatek už snad už nemá ani spořitelna).
Já třeba mám limity, které by měly sloužit právě k ochraně peněz, dokonce banka i navádí k tomu nastavit si je rozumně malé nebo nulové, pokud neplánujeme platit nic velkého (změna je zadarmo a je okamžitá).