Opět jsou opakované jen ty "oficiální" zápory levných bank. Ale ty neoficiální se jaksi neuvádějí:
- neprofesionalita pracovníků (logické - méně platí, mají horší lidi)
- tomu odpovídající schopnost podat informace, řešit reklamace apod
- často velice "levné" weby, příklad FIO, naopak velice chválím Zuno
Ale konkrétní příklad:
Dle instrukcí na webu FIO (dneska už vím že jsou chybné, mimochodem do dneška to tam mají) jsem poslal peníze na účet dle mé smlouvy. Že jde o sběrný účet a musím uvést VS v návodu ani slovo.
Peníze se u nich samozřejmě "ztratily" a já je z nich páčil skoro 3 měsíce!! Mluvil jsem asi s 6 lidma (po emailu, po telefonu infolajna, po telefonu pobočka) a víceméně každý mi dal jiné informace, mlžili, ze mě dělali vola, že peníze nevrátí, že nevědí od koho peníze jsou (lež, mají ve smlouvě moje číslo účtu) atd atd.
Přitom naprosto normální postup při příjmu "neznámých peněz" bývá ve slušné firmě:
1) Zjistím podle odesílatele čí jsou a pak ho kontaktuji
2) Nevím čí peníze jsou - pošlu je odkud přišly
Oboje ve FIO odmítli, na začátku říkali že je pošlou za měsíc napzátek, po 2 měsících najednou někdo jiný tvrdil že je to nesmysl, že je nikdy nepošlou nazpátek - tím tedy přiznali že cizí peníze by si úplně klidně nechali atd..
TOHLE jsou levé banky - všechno zadara ale ve chvíli kdy řešíte problém jste s prominutím v p*deli protože se na vás zvysoka vykašlou.
Mimochodem podobné historky bych mohl sypat z rukávu i na mbank, ale to by vydalo na článek. Kdo má zájem přečte si jejich mfórum, tam jsou občas "chuťovky" zvlášť kolem hypoték..
Ve "velkých" bankách jsou opravdu reklamace obecně řešeny lépe. Samozřejmě i tam se najdou křiklavé příklady, ale většinou opravdu mají reklamace mnohel lépe zvládnuté. Ono to souvisí s tím, kolik reklamací mají a pak už se dokážou poučit a příště postupovat stejně. V malé bance s málo klienty je skoro každá reklamace unikátní a není divu, že to "řeší" naprosto neprofesionálně a diletantsky. To je samozřejmě neomlouvá. Pouze konstatuji fakt.
Naprosto souhlasím. Neviděl jsem v ČR banku kde by vám byl schopen někdo poradit. Jediné co zaměstnanci velkých bank umí je "prodat" lépe řečeno vnutit Vám nějaký produkt, který samozřejmě není pro klienta příliš výhodný. A tzv. "finanční poradci"? Totéž. Jsou to jen vyškoleni prodejci produktů, kteří pouze honí provize. A reklamace? Otřesné zkušenosti. Chování tzv. velkých kamenných bank je stejné jako telekomunikačních operátorů, dodavatelů energii a pod. Ale když to někomu nevadí, tak ať si tam chodí. A platí. Tím nechválím Mbanku, ale konstatuji, že skutečných služeb se od žádné kamenné banky normální občan nedočká. Samozřejmě pokud máte svých 10 MIO a využíváte služeb private banking tak o tomto segmentu nehovořím.
Jsem u KB několik let a žádný skutečný problém jsem dosud neřešil, ale že by to byla banka plná příjemných profesionálů?
Např převod z vlastního účtu na pobočce. Na pobočce oznámili, že berou jen přes sběrný box (problém - jsem disgrafik a podpis mi nevezmou). Ovšem přes infolinku tvrdí, že to lze i na základě občanky... Nakonec mi to teda s remcáním vzali, s tím že k tomu budou muset k platbě dopsat vyjádření.
To celé šlo ale až po dotazu, zda když si u nich budu chtít zrušit účet, zda mi zbývalé peníze převedou jen na základě občanky a zda by to pro ně nebylo jednodušší.
"Levny" web muze byt i vyhoda. Treba mne vetsinou vyhovuje web, ktery vypada, jako by ho udelal nekdo, kdo se v 90. letech naucil zaklady HTML. (Nedelam si srandu.) Tj. zadny javascript, CSS, cookies, obrazky jen s mirou, defaultni velikost fontu, jednoduchy layout... Pak to jde v prohlizet skoro v cemkoli (od linuxove konzole po spatny mobil s pomalym pripojenim), muzu si to dle libosti zvetsit, zmensit, prohlizet v jakemkoli rozliseni obrazovky a nerozsype se to. Jde z toho kopirovat text nebo to ulozit do souboru bez problemu atd...
Také dávám přednost statickým webům. Webům s jasnou a čistou strukturou i obsahem, kde najdu očekávané aktuální informace i po roce stále na stejném místě.
V tomto ohledu bych FIO vytknul jen to, že příliš mnoho informací vkládají do PDF, nebo XML, souborů a nejsou dostupné přímo z webu jako čistě textová informace (HTML). Jde patrně o to, že PDF-ka považují za "oficiální dokumenty", a XML-ka zase za pracovní data.
Jinak s článkem nesouhlasím. Já po bance, nechci experimenty. Chci aby byla jednochá a použila v historii osvědčené přístupy a postupy/metody: alespoň pár desítek poboček po Česku, žádné sběrné boxy, příjem/výdej hotovosti v dostatečném objemu, ovladatelnou platební kartu, ovládání účtu přes Internet a volitelně Smart/GSM/Telefon banking , komunikace s bankéřem - žádné formuláře - přehlednost - jednoduchost, nízká cena).
Tímto stádiem si v Česku prošla každá banka, která zde začínala, ale pak se vždy něco zvrtlo. Úplně zbytečně. Vzpomínám si, že kdysi fungovaly i pobočky Sporožira a Raiffeisen stejně jako dnešní FIO.
Za vrchol aktuálního moderna považuji automatické udržování zůstatku na účtu ZUNO. Podobné vychytávky jsou přesně ten směr kterým by se banky měly vydat aby se odlišily, zbytek služeb musí být minimální automatický standard.
Například u FIO jsem tuto službu předpokládal také, ale oni místo ní mají jen hlásič podstavu/nadstavu, který navíc hlásí při úplně každém pohybu na účtu (i připsání úroku nula, nula, nic). Mimochodem, ještě jsem u FIO nenašel jediný hlásič, který by mi přišel natolik smysluplně udělaný, abych ho ponechal dlouhodobě aktivní, už i to ledacos vypovídá... akorát nevím o kom?!
No, nevím jak přesně funguje to udržování zůstatku u Zuno, ale něco podobného nabízela KB už před 15 lety (když je na účtu málo prachů dosyp odjinud, když moc, přesyp to jinam). Jen to je u nich neskutečné drahé, takže pro někoho, kdo takto nepřesouvá milióny se to nevyplatí. Takže o žádné aktuální moderno se nejedná.
Myšleno jinak.
Příklad. Je hlášen podstav/nadstav, od určitého zůstatku na účtu. Jsou ti připsány měsíčně úroky, nebo si na účet pošleš peníze, ale stále je stav účtu nižší/vyšší než zvolená mez - obdržíš informaci o podstavu/nadstavu zůstatku na účtu.
Je to prostě pakárna, v mých očích. Potřeboval bych něco jako zatržítko "o stále trvajícím podstavu/nadstavu informovat jen jednou".
Je to tak, to jsem Méďovi zapoměl oznámit. Prostě pakárna, při každé změně stavu účtu jsi informován.
Někdy se to může hodit, ale zpravidla chci tuto hlášku po druhé-třetí SMS, během pár minut po sobě vypnout - obtěžuje. A teď si představte, že hlášku zapomenu vypnout a měsíc se nedostanu k Internetu abych hlásič vypnul...