Vlákno názorů k článku Kolotoč kolem šrotovného od anonym - šrotovné - v rámci Evropy někde zvýšilo prodeje...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 23. 7. 2009 8:00

    anonymní
    šrotovné - v rámci Evropy někde zvýšilo prodeje nových aut rapidně, někde jen trochu, někde je stav stejný a někde došlo i k dalším propadům prodejů.
    Co se týče stáří vozového parku u nás, tak je to katastrofa. Na jednu stranu se v podnikatelském sektoru donedávna měnily vozy každé 3 roky, i když auta neměla závažné závady a po prodeji někomu v soukromí jistě slouží ještě další dlouhé roky, na druhou stranu běžní občané vydržují nekonečnými generálkami vraky, které by měly být opatřeny SPZ pro veterány. Kde je zakopaný pes? V příjmech a výdajích. Zatímco ve vyspělých státech je auto považováno za standard typu ledničky či televize, u nás je to stále luxus, který si mnozí nemohou dovolit - někdo se na fungl nové auto zmůže 2x za život, někteří si jej koupí až do důchodu s tím, že je auto snad nějak přežije. Za socialismu byly bazary s obnošeným šactvem dost vzácností, dneska jsou sekáče na každém rohu a jak prosperují. Velká část lidí jezdí v ojetinách - i to je vizitka "úspěchů". Netvrdím, že každý 18letý floutek s mokrými papíry musí mít hned fungl nové fáro, ale až se naučí jezdit v běžném provozu, oťuká sebe i nějaký ten plech, tak pak může pomýšlet po něčem novém, zbydou-li mu ovšem na novotinu finanční prostředky, vzhledem k mnohdy nedostatečným příjmům a k neustále rostoucím cenám snad všeho.
  • 23. 7. 2009 8:28

    Patrik Chrz
    Za socialismu byly bazary s obnošeným šactvem dost vzácností, dneska jsou sekáče na každém rohu a jak prosperují.
    Oficiální obchody s obnošeným šatstvem sice nebyly, ale velmi populární byly různé burzy - obvykle organizované v místním kulturním středisku a pod.
    Pokud si někdo myslí, že se máme hůře než tehdy, stačí se podívat na záběry z jakéhokoliv staršího filmu jaký u nás byl tehdy autopark a jaký je dnes.
    V roce 1987 bylo v České republice evidováno 1 333 643 osobních automobilů (2 794 145 všech), v roce 1998 již 3 483 923 (5 679 829 všech).
    Docela zajímavá je tahle tabulka:
  • 23. 7. 2009 13:53

    anonymní
    Ale byly. Provozoval je podnik Klenoty, byly to obchody s tzv. použitým zbožím, tedy ne jen hadry.
    Ty burzy se týkaly dětského ošacení a obutí. Protože co před převratem udělal komunista: paci paci pacičky, zdražily nám botičky. Obuv byla za socialismu kvalitní, tak se nikdo nepozastoval nad tím, že by jednou nošené boty nemělo (-ly) další děti používat. Dnes se boty nedoporučuje nosit po druhým proto, aby prodejci s novou obuví měli kšeft, zdravotní hledisko je jen záminka. Jinak bychom sem neměli pouštět zdravotně závadné hadry a obuv z Asie.

    Ono je těžké srovnávat dnešní autopark s tím v 50. nebo 80. letech. Technický vývoj nešel mílovými kroky jako dnes ani na západě, natož u nás. Pokud vezmeme v úvahu, dávaly licenční žigulíky i novým škodovkám na frak, přestože žigul vycházel z Fiatu z 60. let. Pokud si vezmeme Favorita, tak na socialistický blok to byl vcelku automobil na úrovni, byly na něm licenční věci ze západu. Že je dnes evidován větší počet automobilů než kdysi - domnívám se, že i kdyby nebyl převrat, počet automobilů by stoupal. Za navýšení mohou z velké části i podnikatelé. Vemme v úvahu např. bývalé OÚNZ: kdysi kromě sanitek tam měli 3 auta v čele s Volhou pro ředitele. Doktoři museli do práce přicapitat po vlastních nebo MHD. Dnes místo OÚNZ je 70 doktorů jako OSVČ, kteří, i když po návštěvách nejezdí, budou potřebovat přes 100 služebáků, aby se mohli vozit na sociálku, zdravotní pojišťovny atd. Nebo zednící - nepamatuji za socíku, že by každý zedník měl své služební auto - na podniku jich pár bylo, ale ta musela obsloužit všechny potřebné, takže auta nestála, plánovalo se jejich využití a ta auta jezdila vytížená. Když jsme u toho vytěžování - někdy to lezlo krkem, ale většina náklaďáků jezdila díky Vytěžovacímu středisku vytížená oběma směry - nevozil se tedy jedním směrem jen vzduch jako dnes. U nás se stále jen něco od někud někam převáží. Silnice jsou přeplněné, ve vzduchu samé jedy a jednou ta proježděná ropa bude chybět na výrobu jiných, důležitějších věcí. Rozhodně prázdnější silnice mi vyhovovaly více než nynější zácpy.
  • 23. 7. 2009 15:45

    Jarmila (neregistrovaný)
    S tím vytěžovacím středisekm jste mi připomněl dávno uplynulou dobu: komunisti vydali vyhlášku o vytěžování aut a o tom, že zákazník platí jen cestu s nákladem. Důsledkem bylo zdražení přepravného o 100 %. Vlk se nažral, koza zůstala celá.
  • 23. 7. 2009 16:05

    Patrik Chrz
    A neplatilo to jen u běžného nákladu, ale např. i u sanitek a převozu nemocných (neakutní případy). Takže pacient čekal třeba několik dní v nemocnici (zbytečné náklady), než mohl být převezen do jiné (např. na vyšetření, složitější operaci), protože se čekalo, dokud nebude někdo jiný opačným směrem (matka je zdravotní sestra, takže tyhle info mám z první ruky).
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).