Nechci znít jako rasista, ale zatím jsem se v Praze setkal s podvodnými prodejci Nového Prostoru pouze z řad našich romských spoluobčanů.Vyznačují se tím, že zásadně chodí pouze s jedním číslem výtisku v deskách (teď v prosinci i bez onoho CDčka) a říkají: „Přispějte, nebo mi dejte 10 korunek i bez časopisu.“ Nejsou vůbec označeni jako prodejci a takto „žebrají“ v metru i ve vagonech… a když jim řeknete, že nejsou akreditovaní prodejci, tak vám vyhrožují násilím a sprostě nadávají… Krása…
Ony hlavně tyhle „bezdomovecké časopisy“ jsou podvod samy o sobě. Původně měl název Patron, pak se objevily podobné, nyní jsem zaregistroval jen ten Nový prostor.
Fígl je v tom, že ten časopis stojí (nebo aspoň stával) 20 Kč s tím, že ten bezdomovec dostane 10 Kč. Jenže vezměte si, kolik stojí časopis (nebo, vzhledem ke kvalitě tisku spíše noviny) podobného rozsahu. A i jejich distribuce není zdarma, platí se obvykle 1/3 z ceny (bráno v případě distribuce klasickým prodejem). Jenže tyhle „běžné“ časopisy musí zaujmout, musí mít zajímavý obsah, který není zdarma. Lidé jsou motivováni k jejich koupi obsahem, co v časopise naleznou. Ne tak časopisy bezdomovecké – ty se kupují z důvodu snahy někomu pomoci. Vydavatel tak má za mírně vyšší náklady (místo 33 % z ceny dá 50 %) zajištěn odbyt za vyšší cenu od čtenářů, kteří kladou minimální nárok na obsah. Předpokládám, že i remitenda bude nižší (doku se to neprodá, nevydáme další číslo; klasické časopisy musí vycházet v pravidelných intervalech a remitenda je obvykle dost vysoká, někdy i přes 50 % ). Docela super business plán :D