To jistě ano. Ale, stejně jako třeba hypotéky bez poplatků, oboje bylo HB nabízeno za tak nehorázných podmínek, ve srovnání s jejími vlastními "klasickými" nabídkami, že je to jakoby nic nenabízela. Snad jen kvůli pomyslné čárce.
Prvenství mBanky spočívá v tom, že toto nabídla jako první v pro klienta použitelné podobě.
Odpovím stejně chytře: A vzápětí HB zjistila, že v nabízené podobě je její produk neprodejný. Takže ho v té podobě poskytovat přestala. Ale to je půvab kapitalismu: každý podnikatel má svobodu sám sebe zruinovat ve prospěch zákazníků a pak vyklidit pole rozumnější konkurenci.
Ostatně jak Jan Slanina ví, že na něm mBanka prodělávala? Opravdu to ví, nebo o tom jen spekuluje? Stejně dobře mohu spekulovat o tom, že produkt byl přlíš pro klienty dobrý, byť pro banku i tak ziskový, a začala se věnovat výnosnějším produktům. Ale to je půvab kapitalismu: každý podnikatel má svobodu nabízet to, co považuje za pro sebe výhodnější.
mBank hypotéka nejspíš nebyla prodělečná, jen byla zbytečně málo výdělečná. Pokud banka nemusí živit stádo různých manažerů, globálních plánovačů, marketingových "specialistů" a dalších příživníků, tak podle mě 0,9% k půjčené částce musí stačit na pokrytí nákladů a přiměřený zisk. Samozřejmě musí banka půjčovat rozumně (tedy ne 100% LTV).
Pak je téměř 100% půjčených peněz dobytných (v nejhorším případě banka prodá nemovitost a naúčtuje dlužníkovi veškeré poplatky s tímto spojené).
Proč to ale dělat když konkurence přiráží plus mínus dvojnásobek?
Já zase nechápu tvojí myšlenku. mBanka účtovala PRIBOR + 0,9%. Pokud jsou administrativní náklady v průměru např. 0,2%, tak má banka ještě docela slušný zisk - 0,7% z půjčované částky.
Jde o půjčku téměř bez rizika (není to jako úvěr na auto nebo třeba úvěr na cokoliv), protože jak všichni víme, úvěr je jištěný nemovitostí a tu v nejhorším případě banka prodá.