Nelze se nevsimnout trendu, kde firmy v technickych oblastech (konkretne IT - vyvoj a design software, ale bude to stejne i jinde) najimaji lidi predevsim podle nejnizsich mzdovych pozadavku a toho, ze "umi naprosto vsechno". Vetsina z firem to neprizna, nekteri nakonec uznaji ze timto zpusobem postupuji.
Vse jede skvele dokud neni nejaky prusvih. Kdyz uz zakaznik neni nadale ochoten tolerovat nedodani produktu ci neni spokojen s kvalitou prichazi cas na nejhorsi rozhodnuti. Ma firma kapitulovat a zaplatit si "draheho odbornika" ? Nekteri na to pristoupi. Nakonec si spocitaji, ze ten clovek je sice drazsi, ale udelal stejnou praci za kratsi cas a v dobre kvalite. Nakonec to vlastne nestalo o moc vic, nez nekvalitni prace levnych pracovnich sil. A navic si ani nemuseli zkazit povest pred zakazniky.
Kolik ceskych firem takto uvazuje ? Tohle je totiz pomerne rozsirene mistni specifikum. Hlavne at je ten clovek levny (a loajalni).
Já bych ten trend nazval "vyždímej co de dokud to ještě de" - bude hůř. Všechno se jede na doraz od údržby mašin až po šizení kvality. Po nás potopa. Ale na letácích firmy se to nepíše.
Otec jezdí po různých firmách dělat servis něčeho. Ten přesně tohle říkal - všude vyházeli údržbáře jako neproduktivní síly, vše jede na doraz. Něco ještě chvíli jede, pak se to totálně po****. Náprava pak stojí větší peníze /o propadu výroby nemluvě/, ale jde to z jiné hromádky než mzdy. Fluktuace některých profesí rovněž na kvalitě nepřidá, protože novou pracovní síla plácající se půl roku ve zmatcích to přestane bavit a jde do jiného bordelu. Vše se nedá donekonečna flikovat, čili vytloukat klín klínem.
O kvalitě nemá cenu ani psát. V mnohém jsme se vrátili před r. 1989. Tehdy taky něco nefungovalo, ale jen občas. Pamětníci, co mohou porovnávat, se diví, jak dnešní systém může ještě vůbec fungovat. A já se už taky tomu začínám divit
Mám zkušenost přesně opačnou. Ano, vše jede nadoraz, údržbáři se vyházeli jako neproduktivní síly. Potud jsme na tom stejně. Nicméně v řadě těchto firem si, bohužel, spočítali toto. Uvedu příkad z jedné firmy.
Vykašlou-li se na údržbu, holt dříve nebo později přijde průser. Zatímco při prováděné údržbě by řešení problému v zárodku vyšlo na pár desítek tisíc, vyřešit jeden velký průser vyjde na cca 300 tisíc. Jenomže si také spočítali, že údržbář pro ně znamená kolem půl milionu ročního nákladu, který budou platit na 100%. Zatímco riziko velkého průseru je takové, že jestli se objeví, tak zhruba jednou ročně. Takže sice to pak stojí pálku, ale ve finále za rok ušetří a to zvlášť, pokud se žádný průser nestane.
Jako způsob uvažování mi to přijde šílené, byť ekonomicky se jim to opravdu vyplácí.
Přesně tak. Stroj se musí zaplatit během záruční doby (stará se dodavatel). Když funguje déle - super, když ne, vyhodí se a koupí se nový.
Cena práce je dnes tak vysoká, že skutečné opravy se opravdu nevyplatí a stejně se jenom vyměňuje (když ne celý stroj, tak jeho část). Skutečně něco opravit už umí málokdo - a i kdyby uměl, nikdo by jeho práci nezaplatil.
Presne tak. Management nejvic zajimaji platy lidi a jestli za dany plat vykonaji odpovidajici kus prace. Paklize se stane ze stroj casto stoji kvuli porucham, poridi si udrzbare. Jinak ho porizovat nebude a jednou za dva - tri roky stroj vymeni, protoze skutecne mzda udrzbare je vysoka.
Problem je v tom ze vetsina lidi hledi pouze na cenu materialu vetsinou si neuvdomi cenu lidske prace za tim.
No jo, ale takhle nejde uvažovat u všeho. Každý výrobce přeci musí stihnout zakázky do určitého termínu a když se mu před koncem termínu rozbije stroj, který neumí nikdo opravit a než objedná z USA nebo Japonska novy, tak má po termínu a platí obrovské pokuty. Pak stojí za to rozbor mít udržbáře s náklady 0,5 mega na rok a oprava stroje téměř hned a splnění termínu a nebo nákup drahého nového stroje+ pokuty z prodlení, které můžou znamenat i krach podniku, jedná-li se o celoroční a hlevní zakázku na které stojí existence podniku. Vím, že takové riziko je malé, ale když už přijde, tak je to pohroma.:-(
Ano a presne ti vyrobci ty udrzbare maji. A pokud ne tak si je poridi a pokud si je ani tak neporidi tak vezte ze je to protoze ty pokuty nejsou tak caste a v takove vysi.
Proti škodám z výpadku výroby se lze pojistit (ať podnik nebo dodavatel). S tím, jak roste cena práce, tak dochází k tomu, že COKOLIV (pojistka, nový stroj, přechodné zadání výroby jinému podniku, zaplacení pokuty za nedodání zboží,...) je levnější, než cena práce.
Stačí se podívat na takové spotřební zboží, jako je TV. Není to tak dávno, co barevná TV stála asi 6 platů (já pamatuji, kdy jsem dostal malou černobílou TV, která tehdy stála asi 2,5 platu). A tak byly v domácnosti 20 i více let a když se něco porouchalo, tak se opravovalo.
Dnes, kdy koupíte několik TV z jednoho platu (ještě stále se dají koupit levné CRT TV skoro zadarmo), tak se nikomu nevyplatí je opravovat a po pravdě řečeno to už skoro nikdo ani neumí.
No, ale co třeba výroba Airbusů? Přeci kvůli výpadku ve výrobě a špatných tech. řešení hrozil kolaps a s tím a stráta několika milionů €? A zrušení celé následující výroby. Je určitě pravda, že v dnešní době je cena práce u určitého zboží a služeb vysoká viz. ČA prvním úsporným krokem skrouhnutí platů pilotů a to až o 30% platu. Ale nedá se to tvrdit u všeho co je pokrokové je drahé a vyplatí se oprava a to co už má svoje za sebou se koupí nové.
No u Airbusu za to určitě nemohl 1 "ušetřený" údržbář :D. Bavíme se tu o tom, jestli se firmě vyplatí zaměstnat 1 údržbáře, nebo na opravy "péct" a řešit až když nastanou.
Tak OK:-) Je jen na firmě, ať si udělá kalkulaci sama a zváží pro a proti. Ale já jsem zastáncem toho, že v některých odvětví se bez údržbáře neobejdou zvlástě na montážních linkách atd.. Ale na druhou stranu je pravda, že i práci udržbáře leckdy zvládne i řadový dělník nebo zaměstnanec. Dnes údržbáře vylifrovaly externí smluvní firmy na údržbu a nebo přímo servisní firma od daného stroje. Doba se mění a tím některé profese strácí vizi do budoucna.
Můj dobrý známý dělá ,, údržbáře ,, technika. Je jeden na celou fabriku. Musí být NON STOP na telefonu a když chce dovolenou, musí se za něj najít náhrada na tu danou dobu, kdy je pryč. Protože když se pose.. některá z mašin, stojí ČTYŘI hodiny nečinnosti tu firmu víc, než jeho roční plat, který není nijak nízký.
Tak si radši vydržijí profíka na ty stoje, ale mají jistotu, že když se něco pokazí, on ve tři ráno přijede a bude dělat jak ďas dokud to nerozjede.
Jenže ten údržbář byl schopen taky vyměnit prasklou žárovku na hajzlu nebo opravit kapající kohoutek. Nemám na mysli údržbáře-specialistu, který rozumí jen jedné mašině a jelikož nedovede logicky uvažovat i u jiných strojů, nebude umět vyměnit třeba ani klíňák na ještěrce. Když nebude údržba, najme se externí firma nebo se celý objekt zbourá a postaví na zelené louce nový, koupí nová ještěrka? Ne všechny poruchy jsou vhodné na výměnu za nové.
No tak u IT firem tohle zrovna neplati. V IT oboru je extremne siroky platovy rozsah (sam pracuju na velice seniorni pozici a minuly mesic sem menil zamestnani). Je sice pravda ze dnes se nejvyssi platy trochu skrouhly protoze krize je krize, ale obecne je dneska paltove rozpeti v IT oblasti od 15 tisic do 75 tisic. A firmy si skutecne vybiraji podle znalosti, protoze projekty bezi a na pozici Software Architekta si nevezmou stene, ktere nic neumi.
Samozrejme je krize a hodne firem muselo snizit sve naklady a vzhledem k tomu ze lecktery projekt byl utlumen propustili nejprve nejdrazsi lidi, pro ktere beztak nemeli odpovidajici praci. tedka je na trhu velke mnozstvi kvalitni pracovni sily a proto mohou davat mensi platy. Pred rokem sem nastupoval za plat pres 80 tisic, tedka sem rad ze mam s odrenyma usima 50. To je ale zpusobeno tim, ze za dverma stoji dalsich dveste takovych a nejspis i lepsich.