Nevím, odkud tu informaci máte, ale ke změně vždy mělo dojít na přelomu let 2003/2004. Současný extrémní zájem o stavební spoření je způsoben právě tím, že do změny stávajícího stavu chybějí už jen tři měsíce.
Pokud vím, nebylo původně v návrhu konkrétní datum, ale formulace "k datu účinnosti zákona", které se předpokládalo k 1.1.2004. Posunem termínu o jeden jediný den soudruzi posranci vymr... nejen s řadou lidí, kterým letos skončilo stavební spoření a uzavřeli novou smlouvu, ale i s těmi, kteří mají uzavřené souběžné smlouvy třeba s 3-4 letým posunem. Doufám, že při příštích volbách lid stejně tak vymr... s oněmi soudruhy posranci.
Podle toho zákona by mělo platit, že státní podpora bude i nadále připisována v plné výši u těch smluv, u kterých bylo k 31.12.2003 požádáno o státní podporu. Tento záměr byl jasný prakticky pd začátku roku, takže si nemyslím, že poslanci s někym "....". Především ti, kteří letos ukončili jednu smlouvu a začali novou, nemají žádný problém - podopru budou dostávat na nové smlouvě nejméně pět let tak jako dosud.
Sorry, buď jsem naletěl pisálkovi z novinářské žumpy iHeute, který tvrdil:
"Jedinou podmínkou proto, aby se na stávající (rozuměno smlouvy uzavřené do 31.12.2003) smlouvy o stavebním spoření vztahovala stará (výhodnější) právní úprava, je skutečnost, že k poslednímu dni roku 2003 musí na takto uzavřenou smlouvu o stavebním spoření příslušet státní podpora." - viz
http://fincentrum.idnes.cz/fi_osobni.asp?r=fi_osobni&c=A030811_120456_fi_osobni_vra&t=A030811_120456_fi_osobni_vra&r2=fi_osobni,
nebo soudruzi posranci toto v zákoně upravili, anžto v současně dostupném návrhu zákona (
http://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?O=4&CT=401&CT1=0) se praví:
"Nárok na státní podporu podle dosavadních právních předpisů nevzniká u smlouvy uzavřené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, na kterou účastníkovi k 31. prosinci roku, v němž tento zákon nabyde účinnosti, nepříslušela státní podpora podle dosavadních právních předpisů.",
přičemž účinnost zákona se předpokládá od 1.1.2004.
Je to trochu složitá formulace, ale když dosadíme konkrétní data, dá se přeložit asi takto:
"Nárok na stávající státní podporu nebude mít ten, který uzavře smlouvu před 1.1.2004, na kterou k 31.12.2004 nepříslušela stávající státní podpora."
Takže smlouvu stačí uzavřít nejpozději 31.12.2003. A k tomu, aby k 31.12.2004 na tuto smlouvu příslušela státní podpora, je o ni třeba do 31.12.2003 požádat.
Ano, omlouvám se, máte pravdu. Mýlí se, protože zaměňuje pojmy "požádat o státní podporu" (což se musí udělat do konce roku 2003) a "přísluší státní podpora" (což musí být splněno do konce roku 2004).
Napsal jsem to příliš razantně - po konzultacích s odborníky ze stavebních spořitelen se zdá pravděpodobnější ta verze, že bude možné požádat o státní podporu i v průběhu roku 2004 (v zákoně je poněkud vágní formulace, že na smlouvu uzavřenou před 1.1.2004 musí k 31.12.2004 "příslušet" státní podpora).
Zatím ale vůbec nic není jisté, zákon ještě čeká na názor Senátu a prezidenta, takže se může leccos změnit. Proto bych nedělal ukvapené závěry a počkal si na definitivní znění a oficiální stanovisko spořitelen.
Nerozumím tomu. V článku píšete, že klient může nárokovat státní podporu v současné nesnížené výši jen na té smlouvě, na níž měl zažádáno o státní podporu k 31.12.2003. Teď píšete k 31.12.2004.
Je tedy v článku chyba?
V době, kdy byl článek psán, ještě nebyla úplně jasná interpretace zmíněného odstavce zákona. Teď to jasné je - smlouvu je potřeba uzavřít do konce roku 2003 a nejpozději během roku 2004 (do 31.12.) je na ni třeba převést žádost o státní podporu.