1) největší problém je, že podle názoru pana ombudsmana (taky jsme si s ním radnice mnoho dopisovali) je školka POVINNA přijmout úplně kohokoliv, kdo se přihlásí. kupodivu ale NIKDO není povinen na to obcím dát prachy.
takže, v krajním, ale v satelitních obcích nikoli nepravděpodobném případě - školka v únoru zjistí, že se jí na stomístnou školku přihlásilo 127 pětiletých dětí rok před školní docházkou - takže obec musí honem rychle postavit další školku, najmout další učitele, rozšířit jídelnu, imatrikulaci, atd, ... a příští rok se jich přihlásí 72, takže zase musí učitele vyházet a jednu třídu zavřít ... pan ombudsman nám na to, jestli tohle fakt myslí vážně, už neodpověděl. ale jeho názor trvá.
2) druhý problém je, že každá školka si může sama určovat svoji spádovost. zatímco dřív to určovaly školské úřady, a dalo se aspoň trochu dlouhodobě plánovat - dneska si každý zřizovatel sám určí, jaké spádové území bude obsluhovat. takže bývalá vesnička středisková, která zdědila po bolševikovi školku, a byla za to povinna školkově obsluhovat menší vesničky kolem - se na ně může dneska vyprdnout, a uzavřít si školkový obvod jen na svůj katastr. přičemž ale těm okolním vesnicím, které žádnou infrastrukturu neměly a nemají, ZŮSTANE povinnost školku zajistit. někde, kdekoliv. ovšem platí bod (1) - nikdo není povinen jim na to dát prachy. a víte, takový rozpočet malé obce - když zaplatíme autobusy, osvětlení, režii "radnice" v jedné místnosti, a půlku platu starosty na víc není - zbyde nám v rozpočtu ani ne sto táců ročně. takže ani na vytápění jedné třídy školky. do-vybírat prachy od rodičů nesmíme. a zadáčo nám děti do školky žádná obec nevezme. začarovaný kruh!
je bizarní, že když přípražská obec "zajistí" školku v jeseníkách, tak to liteře zákona vyhoví - i to je písemně exploatovaný názor pana ombudsmana.
3) další průšvih je v tom, že vlastně nikdy nikdo neví, kolik dětí bude. demografické údaje jsou na prd - víme tech pět let zpátky kdo se narodil, ale nevíme kolik desítek baráků změní během roku majitele, a kolik dětí se přistěhuje. jsou enklávy určené k postupnému rozvoji ještě z dob minulých, kde se nesmí zakázat výstavba - obvykle mladí lidé s dětmi - jejich příliv tedy nedokážeme zastavit, i když už víme že je to průser. dalších pár desítek lidí k nám dojíždí za prací, někteří s dětma - jiných pár desítek vozí svoje děti do prahy kamž jezdí za prací. ale jsme povinni ubytovat každého kdo si řekne. rodiče nás soudí - nikoho nezajímají hygienické normy a kapacita třídy, nikoho nezajímá zda obec má na to peníze. mají právo. PEKLO!!! a ombudsman je v tom podporuje.
a tak vlastně nejhůř jsou na tom zodpovědné obce, které, často i na svůj úkor a úkor svých občanů (a často za přispění soukromými zdroji a dary) budovaly školky. dneska musí přijmout každého obejdu, kdo přijde si říct. paradoxní, jako náš život ....
Chapu Vas problem jako zastupitele. Na druhou stranu me jako danovemu poplatnikovi muzou byt problemy obci ukradene. Platim (nemale) dane a chci za ne prislusnou sluzbu (od statu nebo obci) bydliste nebydliste - taky se nemuzu vybirat, ze moje dane dostane obec A a ne obec B. Dohadovat se o tom, zda ma ombudsman pravdu, nic neresi. Problem je ve zpusobu nakladani s danemi, tj. stat sebere vsechno (az na drobty v podobe dane z nemovistosti) a pak obcim neco rozda. Reseni je v tom, ze by procentni cast vybranych dani z prijmu zustavala primo obcim. Obce by pak mely jasnou motivaci budovat skolky a dalsi infrastrukturu, ktera by lakala platce dani. V mnoha vyspelych zemich to tak funguje.
platíte daně, ja? obci?
obci jde výnos z daně z nemovitostí, místní poplatky (psové). část výnosu daně z příjmu fyzických osob - tech kteří jsou tam přihlášení k trvalému bydlišti. a část dph právnických osob - u firem se sídlem v katastru. pár kaček za hlavu, ascendentně k velikosti obce. vše.
to jen abyste tak měl představu, kolik platíte obci.
chcete vědět, kolik jsou nálady za jedno dítě ve školce? opravdu málokdo to dá. bavíme se o nákladech na dítě - ne na investiční a režijní externality.
Část daně jde obci kde je trvalé bydliště, takže trvalé bydliště a dobu jeho trvání bych dal jako základní kritérium pro přijetí dětí do školek, ono je totiž celkem typická situace, kdy developer postaví hromadu bytů, vykašle se na občanskou vybavenost a po přívalu nových obyvatel najednou školka nestačí.
byste dal trvalé bydliště a dobu jeho trvání jako základní kritérium pro přijetí dětí do školek?
a nevadilo by vám, že to je v rozporu se zákonem? že to právně vzdělaní rodiče podpoření ombudsmanem vytrvale stírají a ředitelům školek je vyhrožováno trestním stíháním?
a komu "byste to dal"? vy nevíte, že ředitel školky se musí s kritérii přijetí poprat sám osobně, přestože zřizovatelem (a plátcem) školky je radnice nebo úřad? že je ve věčném presu mezi vlastní mzdou a požadavky zákona?
A neprehanite to zase trosku? Vsechny skolky v Praze maji tb ditete a alespon jednoho rodice jako bodovane kriterium. Zakladni kriterium je samozrejme vek,ale bez tb neni sance,kdyz se nedostanou ani mistni trileti. A o jaky trestny cin by se melo jednat,kdyz vam vyhrozuji trestnim stihanim?
já jsem si ty zákony nevymyslel.
od ombudsmana to máme osobně a písemně - předpokládám, že lidi z jeho úřadu mají právní vzdělání.
http://www.ochrance.cz/uploads/tx_odlistdocument/Doporuceni-skolky-orig.pdf
strana 2, bod 4
ale poučný je celý text
Vidím, že z pohledu zastupitele malé obce je to také hrůza.
Z pohledu rodiče mě nejvíc štvou obce a městské části, které pravidelně mohou přijmout například jen třetinu dětí a mnoho let s tím nic nedělají a pravděpodobně čekají na to, až se problém sám vyřeší (přijdou populačně slabší ročníky). Je mi jasné, že se to nedá přesně spočítat a udělat tak, aby školka přijala všechny děti a zároveň neměla poloprázdné třídy. Pokud ale několik let po sobě školka musí většinu dětí odmítnout a podle dalších ukazatelů to na výrazný propad zájmu nevypadá, pak nemohu věřit tomu, že zastupitelé chtěli problém řešit.