Zásadní zádrhel vidím ve způsobu odměňování. V současné době je postaveno na principu "neprodáš - nevyděláš". Celé finanční poradenství se tak přeměnilo na úplně obyčejný prodej, kdy je každému klientovi nutné něco prodat a rozdíl je jen v tom, co mu poradce prodá. Jestli mu prodá něco, co sice až tak nepotřebuje, ale zásadně ho to nepoškodí, nebo něco, co mu způsobí vysokou škodu (např. "spořící" pojistku zájemci o úvěr). Prakticky všichni finanční poradci pracují na ŽL a pokud mají mít příští měsíc z čeho zaplatit nájem (hypotéku) a leasing na auto, tak zkrátka musí prodat. Tady jdou skrupule stranou, zcela logicky jim jde nejdříve o vlastní přežití a teprve až poté o přežití klienta.
A přitom cesta existuje - zcela zrušit závislost odměny a objemu prodeje (prodavač v elektru taky dostane fixní plat bez ohledu na to, jeslti si na základě jeho rady tu televizi koupíte nebo ne). Pokud by se toho chytla nějaká velká firma a začala to dělat skutečně úplně jinak (a to ne pouze reklamními frázemi). V téhle souvislosti mně napadá jiná, podobně neoblíbená profesní skupina - pražští taxikáři. Zde viděl příležitost pan Jančura a celé podnikání doslova "postavil na hlavu". Z typického podnikání na ŽL udělal běžné zaměstnání. Řidiči dostávají fixní plat, je jim jedno kolik kilometrů najednou, nemusí zákazníka vozit třikrát kolem bloku, aby najeli víc kilometrů, nepotřebují "turbo" nebo smlouvat o jízdě bez taxametru. K nějakému radiálnímu řezu se ale nikdo nechce odhodlat. Pokud už jo hrozí nějaký velký průšvih, tak se to svede na externí prodejní sítě (podobný postup jak u podobmních prodejců energií) nebo selhání jednotlivce http://www.investujeme.cz/lukas-stork-dostal-rekordni-pokutu-zaplati-6-mil-kc/ (ten se přejmenuje, místo Lukáš Štork je tu nyní Lukáš Mikula) a k nějakému úkonu domutí pojišťovny až hrozba milionových pokut od ČNB - c1-62581200-sef-pojistovny-axa-za-spatne-poradce-jsme-zaplatili-ctvrt-miliardy-korun .
Na trhu chybí bezprovizní produkty, které by si konkurovaly podmínkami a které by poradci vybírali dle vhodnoti pro klienta. Dnes si produkty konkurují zejména výší provize. Pokud chce některá z pojišťoven zvýšit podíl na trhu, stačí jí zvednout provize, v prodejních číslech se to projeví prakticky okamžitě. Naopak změna podmínek produktu má dopad minimální - a tak trh zabírají čím dál horší a dražší produkty :(.
Ještě jednou odkaz na článek v HN, který se mi špatně zkopíroval
http://byznys.ihned.cz/lide/c1-62581200-sef-pojistovny-axa-za-spatne-poradce-jsme-zaplatili-ctvrt-miliardy-korun