Některé obchody týden před akcí zboží zdraží, a pak v akci prezentují zlevnění o bombastických třeba 50 %, ve skutečnosti vzhledem k dlouhodobému průměru ceny to však představuje mizivé procento. Tuším, že je to v rozporu s nějakými zákony či nařízeni, o dobrých mravech pro ODS tak cizí se nemá cenu ani zmiňovat.
A pak se tu třeba taková Delvita, která má v akci zlevněno na cenu, za kterou si to nedovolí prodat ani ten největší zloděj. Delvita sice argumentuje, že prodává kvalitnější potraviny, což se dá vztáhnout možná např. na na uzeniny, ale pochybuji, že např. Coca Cola v akci za 30,-- bude více kvalitní než Coca Cola u jiného prodejce v akci za 20,-- a mimo akci za 27,--. Proto se nedivím, že Delvita u nás dopadla jak dopadla.
Řada obchodů se snaží nalákat občany na slevy na zboží, které buď vůbec neprodává (samozřejmě "vinou dodavatele") - a po skončení akce je ale zboží za plnou cenu k dispozici - a nebo je zboží v nedostatečném počtu (třeba 1 ks na prodejnu, a ani peronál prodejny si zboží nesmí zakoupit, i když je přímo u toho). Tuším, že by to opět mělo být v rozporu s platnou legislativou. Zde asi nezbývá než bombardovat vedení společností a inspekční orgány, zda by v tom nemohly zajistit nějaké zlepšení, protože tyto stavy se opakují týden co týden s novými akčními nabídkami, netýká se to jen sezónních výprodejů.
My osobně se snažíme nakupovat zboží v akci pouze pokud je opravdu zlevněno oproti běžné ceně. Pokud obchod zboží nemá, snažíme se toto ventilovat ne na vedení konkrétního HM či SM, ale přímo na vedení řetezce. Ať vědí, jaký kde mají bordel. A když zboží není, nekupujeme hloupě jiné, náhradní zboží, jen abychom neprováželi přes pokladny prázdný košík. Bohužel, řada prodejců spoléhá právě na to, že pokud zákazník avizované zboží nesežene, koupí jiné, dražší zboží. A někde jsem četl, že pokud zákazník koupí pouze akční zboží, že na něm obchod skoro nic nevydělá, protože cena akčního zboží je téměř vždy nebo většinou nezisková - těchto zákazníků však naštěstí pro obchod mnoho není. Ale jelikož jsme nárok hlupáků a rádi vyhazujeme za zbytečnosti nebo nekvalitní zboží, většina lidí přihodí k akčnímu zboží i zbytečnosti, které vůbec nepotřebuje nebo je může pořídit jinde levněji, a obchodník je na svém ...
Samozřejmě, nejedeme, jak se i v článku píše, pro rohlík zlevněný o 20 haléřů přes půl města. A štve mne, když ty rohlíky nakoupí ve velkém živnostníci, u sebe v krámu jej už ovšem prodají bez slevy a v původním obchodu jsou rohlíky vykoupeny a běžný malospotřebitel je pak nedostane. Od toho mají živnostníci přece své dodavatele nebo Makro - mne co by nepodnikatele taky do Makra nevpustí - ale tam nejsou bohužel schopni dosáhnout cen HM a pokud si k tomu živnostník přičtě ještě své náklady, pak je s konečnou cenou na úrovni Delvity. A kdo bude následovat Delvitu ? Víte, tušíte ...?
"o dobrých mravech pro ODS tak cizí se nemá cenu ani zmiňovat"
- jen by mě zajímalo, co má politická etika jedné partaje společného s etikou prodeje v SM a HM :-)
Co vám říká svoboda projevu? Modré totalitě určitě nic!
Jednotné ceny jsou u nás např. u tiskovin, cigaret. Když pojedete na západ od našich hranic, setkáte se tam s navlas stejnými cenami základních potravin a zboží bez ohledu na to, kterému řetězci prodejna zrovna patří. U nás by to byla kartelová dohoda, tam mají občané záruku, že základní zboží koupí levně skutečně všude.
"Co vám říká svoboda projevu? Modré totalitě určitě nic!"
- neodporuje váš názor skutečnosti? Jestliže není svoboda projevu, jak je možné, že můžete takové názory (např. že není svoboda projevu - to prohlásit za "socialismu" by bylo neslýchané) veřejně a svobodně šířit, dokonce na médiu, které je dostupné všude na světě? :-)
Jo? Že jsem si toho za ty 2 roky života v SRN nevšimnul. Ani během cest do CH, S či F. Jediné, kde jsem na to narazil byly ceny cca 10 položek v marketech TESCO a Safeway ve Skotsku (v roce 1999), které byly totožné (včetně obalu, červená + modrá u Tesca a zelená u Safewaye) a za totožnou cenu.
Hm, tak buďte víc všímavý.
My žijeme na hranicích s Německem a než u nás byly vybudovány najěký ty hyper a super markety, tak díky vysokým cenám místních obchodnických zlatokopů (dnes už žádný z nich neexistuje) jsme jezdili na velké nákupy právě tam. Ceny základního zboží byly a jsou skutečně všude stejné - ať se jedná o Kaufland, Plus, Toom, Normu, Penny, Aldi ... Bohužel, daní za sjenocení Německa byl i růst cen a tak, co původně stálo v DEM, nyní stojí v €. a tak řada věcí se již přestává vyplácet nakupovat tam (ale řada věcí se vyplatí stále, navíc je kvalitnější - např, prací prášky, obuv - a co jsme si všimli, tak globální značky mají své výrobní závody zvlášť pro bývalý východní blok a zvlášť pro západní. A tak pokud si koupíte ten samý výrobek v německém Kauflandu, Plusu ... a ten samý v našem Kauflandu, Plusu, tak jeden je vyráběn na Západě a druhý na východě a od toho se odvíjí ta kvalita např. zmiňovaných a u nich levnějších značkových pracích prášků.
Obávám se, že po zavedení vysoké DPH u nás bude opět výhodné jezdit pro stále více zboží zase opět do Německa.
Je naprosto zřejmné že vůbec nevíte o čem píšete. Jakmile dá někdo do zákona nebo nějakého nařízení pevné ceny, počítejte s tím že pak na tom má podstatně větší marži než když se cena řídí zákony trhu. Podnikám v oboru kde je tendence dodržovat konkrétní maloobchodní ceny, vyžadují to po všech obchodech které od dodavatele odebírají a věřte mi že to má za následek pouze to že konkrétní zboží máte všude o minimálně 5-10% dražší než kdybychom se navzájem předháněli v nabídce kdo nabídne lepší cenu. Nebavím se o rohlíku za 1,5, ale o zboží které většina z nás minimálně jednou za život kupuje a jeho cena se pohybuje řádově v 5-20 000 Kč. Tak si spočítejtë kolik Vás ta jistota že všechno koupíte všude za stejnou cenu stála.... Docela mne překvapuje jak máte v malíčku politiku Delvity když jak píšete je drahá. Ze stejného důvode tam vůbec nenakupuji tak proč to děláte i Vy? Co se týká jednoho kusu akčního zboží z letáku na prodejně, opět jste na omylu že je tohle normální. Nevíte snad o nařízení které je platné minimálně několik měsíců že se musí uvádět minimální množství akčních kusů na konkrétních prodejnách?
Zřejmně vůbec netušíte jak funguje volný obchod, jinak byste takovouhle blbost nemohl vůbec napsat. Skoro si troufám napsat co ostnatní také naznačili, že jste politicky a tendečně nakloněn hodně do leva a snažíte se tyto své demagogické myšlenky mermocí nehledě na jádro diskuze vštěpit ostatním.
Vážená paní Jano,
Delvita je skutečně předražená. Pokud porovnám stejné ceny zboží od stejného výrobce u různých obchodníků, pak je to jasné, Delvita v drahotě vyhrává. Ostatně, různé kontrolní nákupy skládající se z rozličných položek zveřejňované v médiích mému tvrzení dávají za pravdu. Já jsem navíc netvrdil, že tam chodím nakupovat. Někdy tam zavítám cestou kolem nebo když nahlédnu do letáku - a vidím ty ceny - tak je mi to jasné. Ostatně, u nás jsou tři prodejny, ale jede tam převážně jedna kasa, obchod je liduprázdný a většinou si tam jdou nakoupit lidé něco na sváču. Parkoviště prázdné. Velké nákupy v žádném případě. Obdobně s vysokými cenami postupoval Julius Meinl - a jak dopadl? Velký počet neustále rozrůstajících se diskontních prodejen s omezeným výběrem zboží (neznačkovým a i levnějším) vypovídá, že to s naší ekonomikou (a kupní sílou) nebude tak růžové, jak se nám snaží někteří politici nalhávat. Ano, část národa neví roupama co dělat, zbytek je však rádo, že nějak přežívá. Jinak by asi byly Delvity plné zákazníků a nikomu by navadilo, že za nákup místo 400 zaplatí 600.
Co se týče jednoho kusu akčního zboží z letáku na prodejně - tak za tím si stojím! O nařízení o uvádění minimálních počtů akčních zboží na prodejně se kdysi mluvilo, ale nevšiml jsem si, že by se v praktickém životě plnilo. Občas se najdou výjimky v letácích Kauflandu či Bily - tam se počtu kusů člověk musí jen smát, protože je jasné, že mnohdy hoďku po otevíračce zboží nebude. A třeba v diskontech, kde už půlhoďky před otevíračkou stojí zástup zákazníků, aby se pak mohli přehrabávat v koších s akčmím zbožím, aby zkrátka něco urvali. A s tím "třeba 1 ks na prodejnu, a ani personál prodejny si zboží nesmí zakoupit, i když je přímo u toho" je to také pravda - kolikrát jsem už takový stesk prodavaček při dotazu na dostupnost akčního zboží slyšel. Možná namítnete cosi o neprofesionalitě personálu prodejny, ale není nad to mluvit a znát pravdu a nic netutlat. Když komunisté tajili, mohl si jistý politik s knírkem z toho po...t, že ehm ...
Jistotu stejných cen všude preferuji nejen já. Pokud to přeženu, tak si mohu pořídit nákup např. za 2 tisíce. Pokud půjdu k nějakým zlodějům, mohu za něj zaplatit 3000. Nevím, jak pro vás, pro mne to není zanedbatelný rozdíl. Ostatně, pokud vidím např. handrkování lidí o doplatky za léky a na druhé straně mají účet za mobil za litr, udělám si o inteligenci našeho národa patřičný úsudek. A vzestup prodeje zboží přes Internet (díky o mnoho nižším cenám) hovoří také jasně. Vžijte se např. do role důchodců - tuhle paní v drogerii se dožadovala toaletního papíru za 10,90 - měli jen jiný, dražší za 11,50. Ten nechtěla - byl pro ni příliš drahý. Ekonomicky výdělečný člověk nad tím mávne rukou, klidně si koupí papír na 20.
Je celkem jedno, kam jsem nakloněn (svoboda názoru a projevu snad ještě existuje ?), co jsem napsal je skutečnost ověřená nejen mými zkušenostmi při nákupech. Jen mi připadá, že tak vehementní postoje ke kultuře prodeje tolik po r. 1989 propírané jsou čím dál více zatlačovány někam do ústraní, převládá honba za ziskem a spokojenost zákazníků je ta tam - vracíme se tam, kde jsme byli kdysi. Ostatně, nálezy různých inspekčních orgánů (kterým je snaha co nejvíce svázat už tak svázané ruce) proniknuvší na veřejnost hovoří také jasně. Jiná situace bude asi v Praze, kde konkurence trochu možná funguje, ale na venkově (tím nemyslím jen vesnice, ale i mnohá větší okresní města dnes dokonce díky reorganizaci krajská) je situace opravdu: ber co je, nebo nemáš nic a jeď 50 km někam dál do civilizovaného obchodu...
Možná jste již profesionálně zaslepena a takováta negativa nevnímáte, já jako zákazník to zase vidím takto. Pěkný den....
pokud preferujete "jednotné ceny všude" pak si uvědomte že
1) odmítáte připustit různé náklady obchodníků - kdy usoplená garážovka má nepoměrně menší náklady než svítící obchod na hlavní třídě
2) odmítáte honorovat schopnost prodejce sehnat zboží výhodně - což je celý jeden segment trhu práce
3) preferujete ceny sjednocené na té vyšší hranici - neb ceny stlačuje pouze konkurence
cigára si vole koupíš taky za stejnou cenu jak na hlavní třídě tak v garáži. A proč mají stejné ceny stejného zboží i na Západě?
Navrhoval bych maximální přípustné koncové ceny. Když obchodník sežene zboží levněji, nebo jej prodává ve velkém množství, nic by mu nebránilo jít pod maximální cenu. Ale ono když jde o zisky podnikatelů, tak proč jim nedopřát, že ehm ...? A když jde o výdaje běžných občanů, tam je potřeba je vypumpovat, vždyť úspor je mezi obyvateli v průměru ještě dost ...
Pokud stanovíte maximální ceny, dojde k jedné ze dvou možností:
1/ tržní ceny jsou nižší nebo rovné maximálním cenám
- pak maximální ceny nemají smysl
2/ tržní ceny budou vyšší než maximální ceny
- pak se obchodníkům nevyplatí zboží prodávat, nebo ho prodávají v omezeném množství. Když odhlédneme od volů a vezmeme za příklad uváděná cigára, tak mnohdy dochází k situaci, že je sice seženete v každé garáži, v restauracích střední třídy na ně ale nenarazíte.
Ať nastane situace 1 nebo 2, v každém případě musíte zaplatit celou řadu úředníků, kteří budou (zcela nezávisle, nebo na základě výše poskytnuté provize?) stanovovat výši maximálních cen.
Ten vulgární příspěvek nebyl určen pro tebe Radku. Nebo že byste s jezevcem byli jedna a tatáž osoba, když se potrefená husa ozvala? Názory o primitivech máte stejné či podobné - kdo nejde s námi, jde proti nám.
Jestli jste si někdy nevšim, tak řada výrobců či obchodníků už dnes nabízí např. i na netu ke stažení ceníky či katalogy, ve kterých je to nazýváno doporučenými, nejvyššími, maximálními, koncovými atp. cenami. Třeba spotřební elektronika, bílá technika, auta. To jen namátkově, co jsem poslední dobou sháněl.... Ceny regulují úřčedníci ne na ministerstvech či na vládě, ale přímo úřednící dovozních organizací. Protože vědí, že kdyby nedali nějaký strop, tak tu běžná lednička stojí 20 000,- - víme, jak tady funguje konkurence a přetržené hospodářství - ne kdo prodá nejlevněji, ale kdo prodá nejdráže. No a pak můžete zboží koupit teřba přes internetového prodejce levněji, než je doporučená cena.
"Nebo že byste s jezevcem byli jedna a tatáž osoba, když se potrefená husa ozvala?"
- ó nikoli, jen si rád přečtu věcnou diskusi, nikoli bezuzdné výpady
Ano, vyšší zisk má ten, komu se podaří prodat za vyšší ceny s nižšími náklady větší objem. Jenže, pokud nasadíte cenu příliš vysoko, ztratíte zákazníky - půjdou za roh, kde se jiný prodejce (že by se socialistickým smýšlením?) spokojí s nižší marží. A co se stane? Díky výhodnější ceně získá více zákazníků - a s nimi větší obrat - a s ním vyšší získ.
Vezměme, že lednička stojí v nákupu prodejce 10 000 Kč. Pokud ji někdo prodá za 20 000 Kč, vydělá 10 000 Kč. Pokud ji někdo prodá za 12 000 Kč, vydělá jen 2 000 Kč. A u koho budete nakupovat? Předpokládám, že zřejmě u toho levnějšího. Pak tedy ten, kdo ledničku prodává za 20, ji neprodá, a ten, kdo ji prodává za 12 jich prodá o to více. Tak funguje trh. (Odhlížím teď od kartelových dohod, které trh deformují - tedy od situace, kdy se prodejci dohodnou, že budou ledničku prodávat za 20.)
Abych předešel plané diskusi - příklad je samozřejmě zjednodušený. I prodejce s vyšší cenou může být úspěšný. Třeba lepším servisem, lepším marketingem či lepší kulturou prodeje apod.
Váš příklad s ledničkou je úsměvný. Ten druhý prodejce za rohem s cenou nepůjde níž, ale bude ji prodávat možná o pajdu laciněji. Zákazník si ledničku musí koupit tak jako tak. Pár nekonzervativních zákazníků půjde na net, tam si ji objedná sice laciněji, pak si musí vzít dovču, protože neví, v kterou dobu kurýrní služba ledničku přiveze.
Vezměme si prodejce např. pohonných hmot - ceny jsou navlas stejné, jestli má někdo o desetník dráž a jiný o desetník levněji - v konečné sumě to nehraje roli, mnohdy to bude předmětem haléřového zarovnání.
Zkrátka, konkurence v našem přetrženém hospodářství znamená hlavně vyrobit, prodat co nejdráž, započítat do marže co nejvíce soukromé spotřeby. Máme se ještě hodně co učit, i když český vyčůránek toužící po 5ti letech podnikání mít majetky jako na západě 5 tvrdě podnikajících generací toto jen tak nepochopí a spíše se vyčůranosti bude od nás učit západ.
Nejste tak daleko od pravdy, ale HM nikdy nezlevní na nákupní cenu a Makro zdaleka není nejlevnější. Většina zboží v Makru stojí stejně jako jinde a např.Kaufland je daleko levnější. To znamená, že nakupovat v Makru do kšeftu a přičítat si marži je nesmysl. Na to mám přímé dodavatele nebo výrobce.