Takový možná trochu hloupý dotaz - ale když nabízí online formuláře přímo Ministerstvo financí, proč nevyužít ty? Resp. používám je už roky, dřív s elektronickým podpisem, posledně elektronicky odesláno s využitím čipu na elektronické občance.
Tyto formuláře také umí různé věci spočítat a provádí i různé kontroly, při zásadních chybách mě ani nenechají formulář odeslat.
Proč bych měl používat formuláře ve formátu MS Excel, které nejsou od MF, kde se třeba něco může trochu lišit od těch oficiálních, nebo tam může být nějaká chyba? V čem je využití těch zdejších Excelových formulářů lepší? Je možné z nich data poslat také elektronicky? Nebo je to jen pro tisk, takže se pak na FÚ posílá papírová verze a někdo to z ní (zase s rizikem nějaké chyby) musí přepsat?
Je to volba. To máte jak SIPO. Přes 3 miliony plátců jej stále používá, přestože existuje trvalý příkaz k úhradě, který mám navíc plně pod svojí kontrolou. Podobně je to s formuláři v excelu, někteří poplatníci jsou na ně zvyklí, vyhovují jim, proto je vyrábíme. Když je nikdo používat (stahovat) nebude, nebudeme je nechávat vyrábět (což není nic levného). Výhodou šablon v excelu je možnost připravit si všechnny podklady offline bez internetu, ty daňové pak automaticky vyplní údaje i pro ZP a SP, takže se nemusí opět přepisovat. Umí xlm export.
Jak píšu, je to jen volba. Na Měšci propagujeme VŠECHNY cesty, jak daně řešit. Tedy i ty bezplatné, nejde nám jen o stahování "našich" šablon. Jde nám o komplexní servis.
Všechno má svý pro a proti. Podstatnou výhodou Excelu je přehled pro ZP a SSZ, v excelovské i on-line verzi jsem občas na razil na nějaký problém, že to nějaká data nežralo správně nebo nepočítalo, co mělo. V takové situaci se dá do toho excelu hrábnout a upravit si to, aby to pak vytištěné vypadalo, jak člověk potřebuje.
Možná to letos zkusím udělat v Excelu (abych měl přehledy) a pak nahrát jako xml do toho státního on-line systému, bohužel nic jednodušší mě nenapadá. Nechápu, že za ty desítky let to stát nějak nesjednotil, aby se podával 1 papír a platilo 1x.
Jenom pozor na EPO MF, konkrétně Daň z příjmů fyzických osob jsem se dnes snažil vyplnit a nejsou aktualizované slevy na poplatníka. Validace je pořád z roku minulého a hlásí to chybu (chybný rok, mám mít prý 2020). Prozatím nedoporučuji vyplňovat, dokud si chyby neopraví, nebo velmi pečlivě vyplnit a zkontrolovat(chyb může být více).
3. 1. 2022, 13:38 editováno autorem komentáře
Jaký je důvod k vyplnění přiznání začátkem roku? Já byl taky jednou aktivní, podal jsem ho 28.1., a v dubnu jsem dostal od ouřadu bumážku, že žádný přeplatek nedostanu. Když jsem se pídil proč, dostal jsem odpověď, že kvůlivá nějakým lhůtám v zákoně jsem to měl podat až 1.2. a později. Takže jsem musel podat znovu žádost o vrácení přeplatku a od té doby podávám daňové přiznání předposlední den v březnu...
Jedná se spíš o osobní důvody. Jednak mám rád ve financích pořádek a mé "účetnictví" je založeno na kalendářním roce, tudíž co nejdříve začínám s čistým štítem a nepletou se mi do toho finance z roku 2022. Další důvod je ten, že mám dost času na případnou opravu a v Lednu/Únoru. Na FÚ podle mne nemají tolik práce narozdíl právě od konce Března. Rychle reagují na maily a dokáží i sami zavolat a poradit (možná mám jen štěstí na svůj FÚ Přerov). Většinou ale stejně musím čekat alespoň do Února, než mi přijdou různá potvrzení o zaplacení životního pojištění apod., bez kterých, pokud chci snížit základ daně, nemůžu odeslat.
S vrácením přeplatků ze ZP jsem nikdy problém neměl. U daní a SP jsem vždy doplácel, takže tam nemohu posoudit.
4. 1. 2022, 11:12 editováno autorem komentáře