A stejně mi to není jasný.
Nařízení zreguluje poplatek, který platí acquirer vydavateli. Nařízení NEzreguluje poplatek, který vybere acquirer od obchodníka. Pokud acquirer nesníží poplatek, který vybírá od obchodníka, obchodník nesníží ceny (pokud tedy chceme věřit tomu, že kdyby byl snížen poplatek, došlo by ke snížení cen).
Ve finále na tom vydělají velké banky, které jsou jak vydavateli, tak acquirery. Od obchodníků vyberou stejně, vydavatelům pošlou míň, zbyde jim víc. Z toho rozdílu mohou zadotovat snížené příjmy z mezibankovních poplatků na issuerské straně.
Což malé banky, které jen vydávají karty a nejsou acquirery, si asi nebudou moci dovolit a budou ten propad na příjmech muset kompenzovat jinak, často na náklady klienta.
I kdyby to tak dopadlo, a pravděpodobnost je blízká nule, tak z hlediska EU by i tato "černá" varianta byla obrovský přínos.
Proč? Banky působící v EU jsou většinou se sídlem v EU, karetní asociace jsou většinou mimo EU. Takže by na tom EU, a tím i všichni zákazníci, obchodníci, i banky, ale i důchodci na lůžku a kojenci, velmi vydělali.
Konkurenci? Jakou konkurenci? Prakticky monopolní VISA + MC, to má být ta konkurence?
Jak už tu bylo napsáno, tohle nenařizuje CELKOVOU výši poplatků. takže i pokud by tohle bylo zavedeno, tak klidně může obchodník platit bance 50%, a z toho může být klidně 49,5% vratka na City Life.
Takže klid.
Konkurují si acquireři.
Pokud bude obchodník platit acquirerské bance 50%, tak Citibank jako issuer Citi Life dostane stejně jenom ta 0,3%, pokud tedy to úchylné nařízení skutečně vstoupí v platnost.
Kapsu si namastí jenom acquirerská banka, což je u nás ČSOB, KB, ČS nebo UCB (jestli jsem nějakou zapomenul, tak se omlouvám, ale pochybuji).
Já to chápu tak, že regulována bude ta část, mezi vydávající bankou a karetní asociací. Ono je to v článku řečeno obecně, a tak by to i dávalo smysl. No, pokud by to bylo v širším slova smyslu, tak by to fakticky tuto regulac v sobě také obsahovalo, se všemi positivními důsledky, ale byla by širší.
A i kdyby tomu tak v širším smyslu bylo, tak si holt bude muset Citina pořídit vlastní terminály. Anebo to nebude Citina, kdo vydá ty karty, ale konkurence. Ta nechutně tučná monopolní část bude zrušena, a zůstane ta výrazně méně tučná - tržní. Ono přeprodávat faktický monopol je snadné. Konkurenční boj, a vybudování vlastní inrastruktury, to je jiná káva.
Ony thle "vratky" karty ukazují, a teď to nemyslím osobně na nikoho z diskutujících, ti se sami chovají tržně když to ne/využijí, že je v systému obrovská netržní chyba, který toto umožňuje.
Teď zcela obecně: pro dnešní dobu typické, že nejvíce vykřikují hesla o konkurenci a volné soutěži ti, kdo proti konkurenci fakticky vystupují, protože žijí z monopolního nesoutěžního prostředí.
> Já to chápu tak, že regulována bude ta část, mezi vydávající bankou a karetní asociací.
Nepresne - regulovany bude interchange fee, coz je poplatek, ktery plati za transakci banka obchodnika bance zakaznika. Karetni asociace to zastresuje a nastavuje ty poplatky.
> Teď zcela obecně: pro dnešní dobu typické, že nejvíce vykřikují hesla o konkurenci a volné soutěži ti, kdo proti konkurenci fakticky vystupují, protože žijí z monopolního nesoutěžního prostředí.
+1
Jednotlivi acquireri si primo konkuruji, Mezibankovni poplatek byl pro vsechny acquirery (v ramci jednoho systemu) pevny naklad, a tak na nej nebyl konkurencni tlak. Pokud tento naklad zmizi a nektere banky prislusne nesnizi poplatek pro obchodniky, tak se nejspis najdou jine, ktere to udelaji a tim pretahnou obchodniky k sobe.
Ono vstoupit celkove na bankovni trh neni vubec snadne, a presto nove banky vznikaji.
To, ze ted neni moc acquireru, je nejspis dusledek malych marzi, ale pokud dojde k poklesu mezibankovnich poplatku (tedy nakladu pro acquirery) a zustanou zachovane poplatky obchodnikum (tedy vynosy pro acquirery), tak dojde k podstatnemu navyseni marzi, ktery to na dany trh prilaka dalsi aktery, coz zvedne konkurenci a stlaci ceny.