Hlavní navigace

Názor k článku Letní cestování vlakem zlevní, vydělat na tom mají všichni od anonym - S ČD pravidelně dojíždím cca 20 km do...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 6. 2009 9:10

    anonymní
    S ČD pravidelně dojíždím cca 20 km do zaměstnání po regionální trati. Za ta léta mohu porovnávat - spolu s pravidelným dosti citelným zvyšováním cen jak za jednotlivé jiízdy, tak za zpáteční, tak za týdení/měsíční/čtvrtletní, tak i za kartu IN se snižuje i komfort. Vagony jsou 30-40 let staré, špinavé a ještě jich je málo, takže lidé sedí již z odjezdové stanice nahňácáni jak sardinky (je skvělé si čistě ustrojený přisednout ke špinavým stavebním dělníkům nebo po nich /- čímž nechci odsuzovat jejich náročnou profesi/, zapáchajícím ožralům nebo některým hlučným hloučkům). Stanice s obsluhou po trati se uzavírají, takže cestující v případě zpoždění /ČD mají nálepku zpožděných spojů, ale aspoň na naši trati nejsou zpoždění naštěstí až tak častá či pravidelná, ale dochází k nim/ nejsou vůbec informováni, kdy co a jak pojede. Na naší počáteční stanici naštěstí obsluha zatím je, takže po nahlášení zpoždění (někdy zpoždění hlášeno není a jiné informační systémy u nás neexistují) se lidé vrhají na alternativní způsob dopravy, protože je vcelku obvyklé, že opakované pozdní příchody do zaměstnání jsou důvodem, jak běžní zaměstnanci mohou odskákat krizi, aniž by ji zapříčinili - dostanou výpověď bez odstupného pro hrubé porušení pracovní kázně.
    Po takovýchto zkušenostech bych o dovolené do vlaku nevlezl - ten odpočinek od každodenního cestování stojí za to. Věřím, že Pendolino nebo Praha tyto strasti nepřinášejí, mne se však ani jedno netýká.
    Co mne na ČD ještě vytáčí - zvláště v těchto dnech a o dovolených - dráhy aktuálně sníží počet vagonů vzhledem k údajnému úbytkucestujících vlivem prázdnin a dovolených. Na místo chybějících pravidelných cestujících ovšem nastoupí turisté spolu s velkými zavazadly, a vlaky jsou opět přeplněné. Řadu vagonů navíc upravili pro kola, tzn., že ještě snížili počet sedadel, a kolaři aspoň na naší trati jsou víceméně vzácností. Dále dráhy před lety zavedly skupinovou slevu, a to bez nutnosti objednání extra vagonů. Pro řadu škol je objednání či naplnění zvláštního autobusu z ekonomických důvodů nemožné, a tak se přepravují na školní výlety nablint ČD. Tzn., že už tak plné vagony jsou ještě více natřískané, a pravidelní cestující to odskáčí. Žactvo to pro jednu přepravu přežije, ale když toto pravidelný cestující absolvuje od května do srpna /netvrdím, že jsou takto přetížené úplně všechny spoje/, je to nemilé. Dřívejc dráhy větší skupinku osob zkrátka nepřepravili a ani jim nevydaly jízdenku. Nevím, co dráhám víc nese - jestli pár občasných nárazových cestujících nebo cestující pravidelní. Ostatně, právě pravidelní cestujcí mají oproti těm nepravidelným slevy. Ale je možné, že v rámci logiky právě ti pravidelní cestujcí si za ono nižší jízdné nezaslouží plný komfort cestování. Proto jsem již za ta léta vysledoval, že mnoho cestujících od železnice uteklo na jiný zpsůob přepravy - buď od jara do podzimu jezdí na kole nebo když jich jede více jedním směrem, poskládají se na benzín a jezdí auty.

    Co se týče samotného jízdného a slev - dráhy přiznávaly, že ceníky jsou komplikované a že je potřeba /zvláště slevy/ zjednodušit. Opak se stal pravdou. Vedle mnoha slev od kilometrů či periody cestování jsou slevy i na jednotlivé trasy, další slevy následující po použití IN-karty (jejíž cenu meziročně "upravily" z "pouhých" 300 na 900 CZK!), k tomu omezený počet zlevněných jízdenek na internetu. Paradoxem že, že na některých delších trasách zaplatíte relativně méně než na jiných, kratších trasách. Např. dálkové spoje mířící z / do Prahy jsou levnější než místní, kilometrově mnohem nižší, o komfortu cestování ani nemluvě.
    Dobrým počinem ČD je rovněž "papírové" oddělení lukrativní nákladní dopravy a tratí jako takových. Je samozřejmé, že dříve byli dobře placení manažeři jen u ČD a.s. Nyní musí mít extra své manažerstvo každá složka. Nákladní doprava dotovala ztrátovou osobní a tak až ODS zredukuje dotace do osobní dopravy, může se zbytek cestujícíh těšit na rázné zdražení, což bude mít za následek další odliv cestujících. Kam až to povede, raději nedomyslet - už jsme byli svědky hromadného rušení tratí po listopadu 89 a jak je to dnes náročné či dokonce neproveditelné takévé trati obnovit. Připadá mi to jako když jsme tehdejší ČS spoje rozdělili na lukrativní telefony a ztrátovou poštu. Tehdy taky v rámci podniku ziskové odvětví dotovalo méně ziskové; dnes se telefonní operátoři topí v neúměrných ziscích (a regulační orgán musí dokonce nařizovat zlevnění telefoních služeb, protože operátoři v rámci trhu samovolně nezlevní), kdežto pošta zápasí o přežití a musí se pro ni vymýšlet nové činnosti (CzechPoint, prodej cigaret ...).
    K cenové politice - po kolejích ČD jezdí vícerodopravců, kteří si bohužel jízdenky navazájem neakceptují. Půjde-li to takto dále, bude jeden region obsluhovat několik doprvaců a i na jednotlivých tartích ji bude jezdit více, což jako pravidelný cestující považuji za krok zpět. Pokud jedete např. 40 km i s přestupem. zaplatíte u ČD 57 CZK. Pokud však každou trať obsluhuje jiný dopravce, zaplatíte např. po 20 km jízdence 2 x 32 CZK. To je pro příklad. U nás dokonce jezdí po stejné trati více dopravců, takže když máte od zpáteční až po čtvrtletní pro ČD, tak jiný dopravce tuto jízdenku neuzná a vy máte možnost buď si u jiného dopravce koupit extra jízdenku (přičemž vám neprojetou jízdenku ČD nikdo nijak nevykompoenzuje) nebo počkat, až spoj budou obslihovat ČD, abyste jízdenku ČD využili.
    Perličkou je rovněž to, že když si koupíte např. 1/4letní jízdenku a druhý den onemocníte např. na 4 měsíce, nikdo vám ztrátu neuhradí, i když službu nevyužijete.
    A další perlička: tuhle ČD dráhy někde informovaly, že jezdí na čas, že zpoždění jsou zapřičiněna tzv. třetími osobami, tedy Správou dopravní cesty, což jsou lkaicky řečeno koleje vyvedené papírově mimo vlastní ČD. Takže kdyby to byl jeden podnik, byla by zpoždění samozřejmě vinou ČD, takhle ovšem za zpoždění může někdo úplně "cizí" a České dráhy to v žádném případě nejsou ...

    Mnozí chytří radilové mi mohou poradit, ať tedy s ČD nejezdím. Bohužel, i po započítání jen spotřeby benzinu vychází cestování s ČD zvláště při 1/4 letní jízdence levněji a na každodenní huntování auta nemám odpovídající gáži. Ano, mohu studovat cizí jazyky, pracovat 25 hodin denně atd., abych vyšší gáži měl, bohužel toto není v zaměstnání uplatnitelné a zaměstnavatel nemá prostředky na vyšší mzdy.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).