S ČD pravidelně dojíždím cca 20 km do zaměstnání po regionální trati. Za ta léta mohu porovnávat - spolu s pravidelným dosti citelným zvyšováním cen jak za jednotlivé jiízdy, tak za zpáteční, tak za týdení/měsíční/čtvrtletní, tak i za kartu IN se snižuje i komfort. Vagony jsou 30-40 let staré, špinavé a ještě jich je málo, takže lidé sedí již z odjezdové stanice nahňácáni jak sardinky (je skvělé si čistě ustrojený přisednout ke špinavým stavebním dělníkům nebo po nich /- čímž nechci odsuzovat jejich náročnou profesi/, zapáchajícím ožralům nebo některým hlučným hloučkům). Stanice s obsluhou po trati se uzavírají, takže cestující v případě zpoždění /ČD mají nálepku zpožděných spojů, ale aspoň na naši trati nejsou zpoždění naštěstí až tak častá či pravidelná, ale dochází k nim/ nejsou vůbec informováni, kdy co a jak pojede. Na naší počáteční stanici naštěstí obsluha zatím je, takže po nahlášení zpoždění (někdy zpoždění hlášeno není a jiné informační systémy u nás neexistují) se lidé vrhají na alternativní způsob dopravy, protože je vcelku obvyklé, že opakované pozdní příchody do zaměstnání jsou důvodem, jak běžní zaměstnanci mohou odskákat krizi, aniž by ji zapříčinili - dostanou výpověď bez odstupného pro hrubé porušení pracovní kázně.
Po takovýchto zkušenostech bych o dovolené do vlaku nevlezl - ten odpočinek od každodenního cestování stojí za to. Věřím, že Pendolino nebo Praha tyto strasti nepřinášejí, mne se však ani jedno netýká.
Co mne na ČD ještě vytáčí - zvláště v těchto dnech a o dovolených - dráhy aktuálně sníží počet vagonů vzhledem k údajnému úbytkucestujících vlivem prázdnin a dovolených. Na místo chybějících pravidelných cestujících ovšem nastoupí turisté spolu s velkými zavazadly, a vlaky jsou opět přeplněné. Řadu vagonů navíc upravili pro kola, tzn., že ještě snížili počet sedadel, a kolaři aspoň na naší trati jsou víceméně vzácností. Dále dráhy před lety zavedly skupinovou slevu, a to bez nutnosti objednání extra vagonů. Pro řadu škol je objednání či naplnění zvláštního autobusu z ekonomických důvodů nemožné, a tak se přepravují na školní výlety nablint ČD. Tzn., že už tak plné vagony jsou ještě více natřískané, a pravidelní cestující to odskáčí. Žactvo to pro jednu přepravu přežije, ale když toto pravidelný cestující absolvuje od května do srpna /netvrdím, že jsou takto přetížené úplně všechny spoje/, je to nemilé. Dřívejc dráhy větší skupinku osob zkrátka nepřepravili a ani jim nevydaly jízdenku. Nevím, co dráhám víc nese - jestli pár občasných nárazových cestujících nebo cestující pravidelní. Ostatně, právě pravidelní cestujcí mají oproti těm nepravidelným slevy. Ale je možné, že v rámci logiky právě ti pravidelní cestujcí si za ono nižší jízdné nezaslouží plný komfort cestování. Proto jsem již za ta léta vysledoval, že mnoho cestujících od železnice uteklo na jiný zpsůob přepravy - buď od jara do podzimu jezdí na kole nebo když jich jede více jedním směrem, poskládají se na benzín a jezdí auty.
Co se týče samotného jízdného a slev - dráhy přiznávaly, že ceníky jsou komplikované a že je potřeba /zvláště slevy/ zjednodušit. Opak se stal pravdou. Vedle mnoha slev od kilometrů či periody cestování jsou slevy i na jednotlivé trasy, další slevy následující po použití IN-karty (jejíž cenu meziročně "upravily" z "pouhých" 300 na 900 CZK!), k tomu omezený počet zlevněných jízdenek na internetu. Paradoxem že, že na některých delších trasách zaplatíte relativně méně než na jiných, kratších trasách. Např. dálkové spoje mířící z / do Prahy jsou levnější než místní, kilometrově mnohem nižší, o komfortu cestování ani nemluvě.
Dobrým počinem ČD je rovněž "papírové" oddělení lukrativní nákladní dopravy a tratí jako takových. Je samozřejmé, že dříve byli dobře placení manažeři jen u ČD a.s. Nyní musí mít extra své manažerstvo každá složka. Nákladní doprava dotovala ztrátovou osobní a tak až ODS zredukuje dotace do osobní dopravy, může se zbytek cestujícíh těšit na rázné zdražení, což bude mít za následek další odliv cestujících. Kam až to povede, raději nedomyslet - už jsme byli svědky hromadného rušení tratí po listopadu 89 a jak je to dnes náročné či dokonce neproveditelné takévé trati obnovit. Připadá mi to jako když jsme tehdejší ČS spoje rozdělili na lukrativní telefony a ztrátovou poštu. Tehdy taky v rámci podniku ziskové odvětví dotovalo méně ziskové; dnes se telefonní operátoři topí v neúměrných ziscích (a regulační orgán musí dokonce nařizovat zlevnění telefoních služeb, protože operátoři v rámci trhu samovolně nezlevní), kdežto pošta zápasí o přežití a musí se pro ni vymýšlet nové činnosti (CzechPoint, prodej cigaret ...).
K cenové politice - po kolejích ČD jezdí vícerodopravců, kteří si bohužel jízdenky navazájem neakceptují. Půjde-li to takto dále, bude jeden region obsluhovat několik doprvaců a i na jednotlivých tartích ji bude jezdit více, což jako pravidelný cestující považuji za krok zpět. Pokud jedete např. 40 km i s přestupem. zaplatíte u ČD 57 CZK. Pokud však každou trať obsluhuje jiný dopravce, zaplatíte např. po 20 km jízdence 2 x 32 CZK. To je pro příklad. U nás dokonce jezdí po stejné trati více dopravců, takže když máte od zpáteční až po čtvrtletní pro ČD, tak jiný dopravce tuto jízdenku neuzná a vy máte možnost buď si u jiného dopravce koupit extra jízdenku (přičemž vám neprojetou jízdenku ČD nikdo nijak nevykompoenzuje) nebo počkat, až spoj budou obslihovat ČD, abyste jízdenku ČD využili.
Perličkou je rovněž to, že když si koupíte např. 1/4letní jízdenku a druhý den onemocníte např. na 4 měsíce, nikdo vám ztrátu neuhradí, i když službu nevyužijete.
A další perlička: tuhle ČD dráhy někde informovaly, že jezdí na čas, že zpoždění jsou zapřičiněna tzv. třetími osobami, tedy Správou dopravní cesty, což jsou lkaicky řečeno koleje vyvedené papírově mimo vlastní ČD. Takže kdyby to byl jeden podnik, byla by zpoždění samozřejmě vinou ČD, takhle ovšem za zpoždění může někdo úplně "cizí" a České dráhy to v žádném případě nejsou ...
Mnozí chytří radilové mi mohou poradit, ať tedy s ČD nejezdím. Bohužel, i po započítání jen spotřeby benzinu vychází cestování s ČD zvláště při 1/4 letní jízdence levněji a na každodenní huntování auta nemám odpovídající gáži. Ano, mohu studovat cizí jazyky, pracovat 25 hodin denně atd., abych vyšší gáži měl, bohužel toto není v zaměstnání uplatnitelné a zaměstnavatel nemá prostředky na vyšší mzdy.
Ano, kazdy by rad jezdil Mercedesem za cenu Trabanta. Jiste, s mnohym z toho se da souhlasit a s mnohym zase nesouhlasit. ALE - proste je to vase volba a sam jste si ji na konci zduvodnil. Takze pokud nestojite o radu at s CD nejezdite, holt vam pomoci neni...
A reseni ? Hlavne prosim nenabizejte variantu poridit si auto :-) To totiz nema s dopravou jako sluzba naprosto nic spolecneho. Vzhledem k tomu ze CD je znacne dotovana z dani ma kazdy jiste pravo to kritizovat a pozadovat neco lepsiho, nez "Trabant".
Jezdim vsude vyhradne vlakem/autobusem/mhd. Jiste, mohl bych si koupit auto, financne s tim nemam problem. Jenze toceni volantem a slapani na pedaly v jakesi kovove krabicce neni vubec muj konicek, zkratka me to nebavi. Ja se chci jen nejak dostat z mista A do mista B a nijak se na tom dale nepodilet. Od toho je prave doprava.
Vlastni auto neni alternativni reseni, protoze to se vubec netyka dopravy jako sluzby. Leda ze by existovalo auto, ktere dokaze samo jezdit bez nutnosti jej ridit. Az bude diskuse o tom, jestli je lepsi jet z Prahy do Brna vlastnim autem (ktere ridim) nebo vlastni letadlem (ktere sam pilotuji) bude to jina.
Nabizet porizeni auta ktere musim ridit a byt za jeho provoz odpovedny jako alternativu k doprave je stejny nesmysl, jako nabizet alternativu k restauraci v podobe toho, ze si jidlo sam uvarim a pak umyju nadobi :-)
moznosti jsou - na pravidelne kratke dojizdeni, za predpokladu, ze Vam z nejakeho duvodu nevyhovuji CD ani autobusy, je mozne vyuzivat taxi (je to sice asi uplne nejdrazsi alternativa, ale porad je to sluzba). A na delsi trasy se holt musite smirit s tim, ze se musite spolehat na CD/busy, pripadne si najmout auto s ridicem (jestli to u nas vubec nekdo nabizi). Sam si musite urcit, ktera z alternativ je nejvyhodnejsi z pohledu cena/vykon.
Ano, taxi je jedina alternativa. Cenove a predevsim spolehlivosti pri kazdodennim provozu (bude volne taxi ?) zrejme ta nejhorsi.
Mozna by se zde uzivila myslenka, ktera funguje v chudych zemi v Asii (ke kterym se neustale blizime). Jakysi hybrid mezi taxi a verejnou dopravou. Jde o vozidlo do ktereho se vejde cca 8 az 12 lidi. Kdyz se sejde dostatecny pocet lidi, tak se domluvi kam chteji jet a ridic je tam rozveze.
Tak ohledne te spolehlivosti: Pokud je to nejake vetsi mesto, tak se da jezdit pres dispecink a vzdy je nejake auto volne. Pokud je to nejake mensi mesto s par taxikari, tak se da predpokladat, ze pokud byste jezdil s jednim pravidelne, byl byste s nim domluveny treba den dopredu, tak by prijel vcas, protoze by neriskoval, ze kvuli jednomu nahodnemu zakaznikovi, by prisel o dlouhodoby prijem od Vas.
Jestě jste opomenul variantu stát se papalášem, kdy pro vás limuzína přijede až před dveře a pak se řítíte s majáky, aby vám kolegové nevyfoukli chlebíčky, jak na Rááááádiu Impuls vtipně poznamenal jakýsi posluchač.
U nás třeba v 10titisícovém městě /ne každý žije v Praze nebo jiném velkém městě/ ani taxíky nejsou, nejbližší cca 25 km daleko - tedy zavolat, čekat aspoň půlhoďky, zaplatit přistavení - hm, fakt geniální řešení.
Koukám, že kritika, když se občanovi něco nelíbí, je stejně nežádoucí jako za minulého režimu.
Tak snad dopredu vim, v kolik potrebuji jet a tedy zavolam o pulhodiny driv a pojedu. Musite si urcit, co je pro Vas z hlediska cena/vykon nejlepsi. Bud muzete jezdit verejnou dopravou za cenu snizeneho komfortu a toho ze se Vam to neprizpusobi, nebo muzete jezdit taxikem, ktery se Vam prizpusobi velmi dobre, ale zaplatite za to nasobne vice.
Pokud u Vas nejsou taxiky, znamena to, ze neni dostatecna poptavka a tedy mate opet na vyber: prestehovat se za lepsim, dojizdet autobusem/vlakem, nebo jezdit autem, na kole, nebo chodit pesky. Proste vsecko ma sva pro a proti - bydleni na venkove treba lepsi zivotni prostredi, ale horsi dopravni obsluznost. Jenze s tim musi kazdy kalkulovat a uvedomit si, ze kdyz zije na malem meste/vesnici, tak holt bude mit v urcitem smeru snizeny komfort a holt bude muset sednout obcas za volant, aby si neco mohl vyridit. Kdo zase bydli ve velkem meste, tak ma k dispozici pomerne sirokou siri sluzeb, ale plati za to horsim zivotnim prostredim a vetsim celkovym stresem.
Bydlite-li na horach ve vesnici se stovkou obyvatel, tak nemuzete cekat, ze tam budou jezdit autobus kazdou hodinu.
Ale i na mensi veznici se da dobre bydlet, jenom to musi byt nekde u hlavniho tahu, kam zajizdeji autobusy, co spojuji ta dve vetsi mesta. Pak tam jezdi v prumeru treba kazdou pulhodinu.
ano, každý by rád jezdil Mercedesem, zvláště pokud na si něj poctivě vydělá. To, že si za vydělaný peníz koupí pouze Trabanta /u nás 4-5x nižší mzdy za stejnou práci oproti vyspělé cizině), je známkou naší zdevastované ekonomiky.
Díky Vám J. a Obyvateli nad Vámi. Správně jste to ohodnotili. Ještě jste opomenuli variantu vystěhovat se ven z této republiky, když se někomu něco nelíbí. To tady taky dost frčí.
Ad uznavani listku:
Je naprosto logicke, ze dve rozdilne spolecnosti si nebudou uznavat jizdni doklady - po Student Agency byste snad taky nechtel, aby Vam uznala listek od CSAD.
Nicmene reseni existuje: vzhledem k tomu, ze se jedna o sluzbu, kterou si objednava kraj (alespon v 99% pripadu to tak je), tak musite tlacit na kraj, aby zavedl nejaky univerzalni ctvrtletni kupon, ktery by uznavali vsichni dopravci. Jde to v Praze, tak proc by to nemohlo jit u vas?
Ale ja mluvim o stiznostech, ze neni mozne jet na zpatecni listek, resp. ctvrtletni kupon jednou spolecnosti tam a druhou zpatky. Toto si musi osetrit kraj, protoze ty spolecnosti se mezi sebou asi jen tak nedomluvi.
In-karta je dle meho zacilena predevsim na celkem pravidelne cestujici, ale ne na lidi, kteri jezdi kazdy den do prace/skoly a zpatky. Ti si kupuji prave ruzne mesicni a ctvrtletni kupony a na tyto lidi a jejich co nejsnazsi dojizdeni by se mel kraj zamerit predevsim.
Opet si dovolim paralelu s Prahou. Dojizdite-li do Prahy, tak si koupite tramvajenku s prislusnym poctem pasem a uz je jedno, jestli jedete vlakem, nebo primestskym autobusem.
In karta je cílena na pravidelné cestující, a to včetně těch jezdících denodenně do školy, do práce. Bez In karty vás totiž týdenka, měsíční, čtvrtletní stojí podstatně více - o 25 % ! Tzn., že tyto druhy jízdenek jsou levnější samy o sobě, a s In kartou jsou ještě levnější. Což potvrzuje pravdivost názoru, že slevy ČD jsou velice překomplikované a pro cestujcího nepřehledné. Přesto i po slevě s In kartou jsou tyto jízdenky a i vlastní In karta o dost dražší, než tomu bylo ještě nedávno. A díky nevykompenzování příjmů vlastně životní úroveň (ve spojitosti s růstem dalších nutných životních nákladů) takového cestujícího klesá. O ztrátě času (kdy hromadná doprava na venkově nejezdí v intervalech 5 minut jako v Praze) ani nemluvě.
Ale to je porad o tom samem. Nemuzete chtit, aby na vesnici s 1000 obyvateli byla stejna dopravni obsluznost jako v Praze s 1000000.
Kazde bydleni ma sve vyhody a nevyhody a jenom Vy si muzete urcit, co je pro Vas nejlepsi. A ne vzdy je nutne rovnou vymenit vesnici za mesto. Staci jenom najit lepe polozenou vesnici na nejakem hlavnejsim tahu a autobusy tam pak jezdi v prumeru treba kazdou pulhodinu (v tech nejexponovanejsich casech casteji, v tech mene treba jednou za hodinu a pul).
Kdo nám to v 89. sliboval, jak si budeme všichni rovni? Nevidím důvod, proč by člověk na vesnici neměl mít šanci, aby mu jel každou hoďku bus, když už tam není metro.
V mnohých částech Prahy sjedete z hlavní a jste doslova na vesnici. Obráceně se to říci nedá.
Pokud vím, to, jak si budeme všichni rovni, slibovali bolševici před r. 89. A taky jsem si všichni rovni byli, měli jsme stejné houno, ovšem s výjimkou výše postavených soudruhů, kteří si byli rovnější.
Víte nebo pamatujete prd,
tehdejší Očekávatelé Funkcí slibovali, že teprve nyní /rozuměj: po převratu/ si budeme rovni, ne jak nám to furt předhazovali bolševici, kdy někdo byl opravdu nejrovnější z rovných - a skutek utek.
A jak byste si to "budeme si rovni" ráčil představovat? Že každý vyfasuje misku rýže na den a jedny montérky na rok? Nebo že každý bude snídat kaviár a šampaňské? Nebo že si všichni budeme tykat a oslovovat se "soudruhu"?
Jenomze to budeme si rovni je mysleno predevsim prilezitostmi. Tedy kazdy se muze prihlasit na skolu, na jakou chce a nemusi k tomu mit posudek. Musi ovsem prokazat sve schopnosti. Kazdy se muze prestehovat kam chce a muze delat praci, kterou chce. Samozrejme za predpokladu, ze najde zamestnavatele, ktery ho na takovou praci prijme. Pokud mu to nevyhovuje, tak muze podnikat. Moznosti je spousta. Ale nikdo nemuze cekat, ze se svet bude tocit jenom kolem nej a ze na kazde samote bude mit sluzby velkomesta.
A opet: tlacte na krajske politiky, at tu dopravu zajisti. Kdyz bude dostatecna poptavka, politici to urcite do svych predvolebnich slibu zahrnou. Jenze penize nebudou jinde. Tu dopravu si Praha take plati ze sveho rozpoctu.
Tohle se ale stane i v Praze. V okrajovych castech nekdy zrusi autobus, takze kdyz si tam poridite krcalek co se casem rozpadne jenz budete splacet cely zivot, tak vam to jeste vylepsi tim, ze zrusi jediny autobus co tam jede.
A víte, že /asi nejen já/ bych uvítal, kdyby si společnosti navzájem uznávaly jízdenky? Ono když od nás jedede do Prahy, tak jsou jízdenky 14 dní předem vyprodány. A pokud nevím, jestli budu mít vše vyřízené a jet nazpět ve 13:00 nebo v 17:00, kdy jsou spoje obsluhovány dvěmi různými společnostmi, tak abych měl buď dvě jízdenky nebo tam pak 4 hodiny čumákovat, protože si raději zarezervuji pozdější čas.
Ostatně, zářný případ ČSAD. Po převratu se rozdělily až skoro na okresy. A nikam to nevedlo, za naprosto stejnou trasu jste u jednoho dopravce platil dvacku a u jinéhjo jen 15. Dnes se zase ČSAD scelují a brzy budem tam, kde jsme byli před převratem. Jen ty fúze stojí neskutečné peníze, pár lidí se na tom napakuje, ale pro cestujícího to nic pozitivního nepřináší - jen že tyhle nesmyslné reorganizace zaplatí ve formě zvýšeného jízdného, případně i daňoví poplatnící, jedná-li se o dotovanou dopravu.
Otázkou je, co vlastně pravidelným cestujícím přináší to, že jednu trasu obsluhuje více stejných dopravců. Na trať je vydána jakási licence. proč tedy, jedná-li se o dotovanou trať, je vydáno více licencí. Cápu, že konkurence je potřebná, ale ať konkurenci neodnáší pravidelní cestující.
Jak by se vám asi líbilo, když byste třeba v Praze musel extra cálovat za bus, pak extra za metro a pak ještě za tramvaj - protože každý způsob dopravy je vlastně jiná divize, byť u jedné a.s.? Přitom myšlenky rozdělit Dopravní podniky zvlášť tady po převratu byly, naštěstí zůstal DP zachován jako celek. Následovalo by minimálně ztrojnásobení ředitelů, náměstků, bezpečáků, personalistů, účetních ...protože každý jednotlivý podnik by měl lidi jen pro sebe. Samozřejmě, že řada lidí by takto nově utvořená místečka vítala, znamenalo by to vyšší zaměstnanost, na druhou stranu by se muselo zvýšit jízdné nebo omezit spoje, aby to fungovalo i ekonomicky - nebo zvýšit dotace ...
Ale vzdyt to je presne to, co rikam - at se tlaci na kraje, ktere se maji postarat, aby byl nejaky "univerzalni" ctvrtletni kupon, ktery by uznavali vsichni "mistni" dopravci (vlakovi i autobusovi) na danem useku/pasmu. Vzdyt ty kraje na to paky maji - dopravu si objednavaji, proto si mohou urcit podminky.
Toto by mela byt temata krajskych voleb a ne 30 Kc u doktora. Avsak zatim to vypada, ze po takovychto vecech neni dostatecna poptavka, a proto se politici nesnazi nabizet reseni. Je tedy potreba na ne tlacit.
V pripade CD jsou dotace prostredkem, jak znemoznit vstup konkurence na drahu. Plati jakesi narizeni, ze na dotovane trase nesmi jezdit soukromy dopravce. Proto CD "zrusilo" priplatek na EC/IC a takzvane jej dotuje sama. Smysl to ma prave ten, aby na techto trasach nemohla jezdit konkurence.
Jinak na dalkove linky jsou, alespon autobusy, provozovany na komercni bazi. Proto opravdu nemuzete ocekavat, ze Vas svezou na listek od jine spolecnosti. To je asi podobne, jako byste chtel na darkovy kupon od Tesca nakupovat v Hypernove.
Je-li trat dotovana, vice licenci se na ni nevydava, caste jsou i pripady kdy skrze dotovanou trasu pojizdi nejaky dalkovy nedotovany spoj a ten nesmi prevazet cestujici v ramci toho dotovaneho useku. To si asi pletete s dalkovou, nedotovanou dopravou...
Držim palce Student Agency, jestli budou mít stejně kvalitní služby, jako na autobusových trasách a cenu, tak nás čeká příjemné cestování i na kolejích i s nadstandartním WIFI internetem a teplými nápoji zdarma. Při přeplnění vagónů, třeba pomůže posila v podobě vyslání dalšího vlaku jako se to děje v autobus. dopravě:-)
U nás když Student Agency zaváděl dopravu do Prahy, to byla revoluce! Pěkné autobusy, nízké ceny, kafíčko, sluchátka, noviny, rezervace přes mobil či net ... Po té, co převálcoval tehdy jezdící monopolní ČSAD, zvýšil ceny skoro na dvojnásobek původní ČSAD ceny s tím, že za takovéto /ČSAďácké nízké/ ceny se přece jezdit nedá. A jsme tam, kde jsme byli. Spoje jsou 14 dní předem vyprodány, kapacitně to nestíhají, takže když se dovíte týden předem, že máte jet do Prahy na školení, tak máte smůlu. Tudíž tak vhodné jít na stopa a tetelit se, že nenatrefím na nějakého úchyla. Stop - ten tu ještě nikdo z chytrolínů nezmínil.
Děkuji za rady, že když se mi takováto dopravní obslužnost nelíbí, ať to jdu dělat sám.
Studentagency v tichosti zrušila od 14.6. spoj ve 21:00 z Prahy do Plzně... Přitom býval víc obsazený než spoj ve 20:00. Co se lidi mají flákat takhle pozdě večer někde na cestách, že?
Nikam se nestehujte, nic se neucte, pracujte 8 hodin denne ve vasi prodelavajici fabrice vyrabejici zbozi ktere nikdo nechce a zemrete na vasi rodne Morave ve vasi rodne visce na celkovou bidu a hluboke deprese.
To je nejlepsi vec co osoby vaseho typu mohou jak pro sebe tak pro nas udelat.
....pošta zápasí o přežití a musí se pro ni vymýšlet nové činnosti (CzechPoint, prodej cigaret ...).
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Jen me napadlo off topic v souvislosti s postou - posta je mozna ztratova, to nevim, kazdopadne jejich uroven sluzeb je nekdy otresna - kradeni zasilek, vybirani doporucenych balicku, nehazeni informacnich listku do schranek treba o balicku, nedavno nalezene tisice nedorucenych dopisu...a mnoho jinych veci, treba kysele obliceje nakvasenych pracovnic za prepazkou a "ochota sama", kdyz neco potrebujete poradit. A za takove sluzby ma clovek platit??
Na druhou stranu existuji i spolehlivi a mili postaci a postacky, kteri vam balicek doruci az ke dverim a znaji vas i pri potkani venku. Kloubouk dolu jim, protoze kazdodenni behani po trase s tezkymi taskami, dopisy a balicky neni zrovna nejpohodlnejsi prace na svete.
Prvni krok by melo byt zruseni nesmyslnych InKaret a zavedeni pouze jedne ceny. Nevim proc by mela byt normalni nezdrazena cena podminovana zakoupenim jakesi zbytecne spehovaci RFID karty, jejiz cena se neustale zvysuje a "sleva" neustale snizuje. Pokud tohle mela byt finta na cizince aby platili vyssi jizdne, tak je zcela nesmyslna. Vi nekdo, co pruvodci na te karte vlastne kontroluje ?
Druhym krokem je, aby cestujici byl zaroven zakaznik. Ted je to tak jen u spoju presahujici hranice kraju. U lokalnich trati neni pro CD zakaznik cestujici, ale kraj/obec ktera to dotuje. Vysledkem jsou krkolomne spoje s mnoha prestupy, protoze "zakaznik" nejezdi za hranici kraje. Pritom jde stale jen o jedno a totez prelevani penez z dani. Tito skutecni zakaznici si pak diktuji podminky v podobe dodrzovani jizdniho radu. To je sice pekne, ovsem v praxi to pak znamena, ze zatimco mistni pripoj nesmi cekat dele nez nekolik minut (jinak je penalizova CD), rychlik ze ktereho se prestupuje muze prijet pozde. Vysledek je tedy ten, ze mistni pripoj pak ujede. Vskutku genialni ....
Co mohu z letité praxe dojíždění říci, že u nás (neznám konkrétní předpisy, jak to má být ve skutečnosti) vlaky na sebe navzájem čekají, ať jde o rychlík nebo "courák". Jízdní řáady jsou koncipovány "na doraz", tzn., že nepočítají s žádnými abnormálnostmi v provozu, kterých je ale bohužel dost. Od nás odjíždí vlaky 3 směry ve stejný čas a pokud se na jeden spoj čeká, vyjíždí opožděně i ostatní spoje. Ty se v řadě stanic již nemohou křižovat s projedoucími vlaky (v rámci úspor bylo mnoho nádraží přeměněno na nástupiště - vytrhány koleje a vyhýbky, propuštěni lidi a tak se tam dnes již vlakyy křižovat nemohou) a různě na sebe čekají, takže i ten protijedoucí vlak získá zpoždění. A až vlak dojede do konečné, má se ihned točit zpět. Jelikož se opožděn na příjezdu, je logicky opožděn i na odjezdu, což ovšem způsobí další zpoždění protijedoucích vlaků, zpoždění se nabalují a nabalují a až v noci, když je menší frekvence, se to vyčistí, a ráno se může začít nanovo.
Aby byl cestujici zakaznik, no to by si to musel nejlepe platit - tedy i to co dnes plati kraj za nej. Z toho by se mu ovsem takrikajic protocily panenky, se obavam...