Spořitelna je ve stejně nemilý situaci jako náš slavný Telekom: nabraných oveček mají dost, služby dost podprůměrné a zároveň si potřebují zachovat růst zisku. Proto když se chce menedžment udržet úspěšně u koryta, musi utahovat šrouby jako zákazníkům, tak zaměstnancům, a přitom spoléhat na jejich pohodlnost, setrvačnost a na to, že někteří nemají jinou možnost. Takže každý rok sice odejde např. 10 % zákazníků, ale 20 % zdražení poplatků to bohatě vyrovná, vedení dostane po právu prémie a ještě se může chlubit, že se zbavilo části nevýhodných socek. Jak tento model "poslední zhasne" funguje se můžete přesvědčit na vývoji pevných linek.
Umím si představit skutečně závislýho na pobočce ČS, pokud tam třeba pravidelně chodí pokladní vymetat pavučiny.
Ale u bankovních služeb ta závislost snad ani být nemůže. Mám třeba 1 účet v Německu, kam jsem 1x zajel ho odevřít, a tím to hasne. I v ČR mám účet, kdy jsem v tý bance za spoustu let nikdy nebyl.
Nemáte představu o reálném životě. Dokud není zavedená přenositelnost čísla účtu - pro mnoho zejména starších lidí je naprosto nedostupné změnit bankovní ústav. Mají jeden účet u spořky třicet-čtyřicet-padesát a více let, mají na něm nastavené nějaké služby, a změna bankovního ústavu (se změnou inkasa, trvalých plateb, příjmu důchodu, atd atd) je pro ně nepřijatelná. Jsou zvyklí na nějaký formát výpisu a jinému by nerozuměli. Bezpečně vědí kde pobočka je, nemusí jí hledat a umí tam dojet, pamatují si její otevírací dobu. Inetrnetbanking nemají a už se ho nikdy nenaučí, ostatně často nemají ani internet ba někteří ani počítač, a už to nedoženou. Karet se bojí - pokud nějakou vůbec mají, tak na vybírání z bankomatu. A jak chcete realizovat vklad hotovosti bez návštěvy pobočky to mi docela uniká. Ne všechno se dá dělat automaticky a po internetu - ne každý to umí - a ne pro každého je to přijatelné.
Navíc nezapomeňte na jednu zásadní věc: spořka je masová klientela a proto jsou v ní peníze uloženy zdaleka nejbezpečněji u nás. I kdyby spořitelnu někdo natvrdo a veřejně vytuneloval a vykradl a položil - ty dva miliony socek, které tam mají uloženou svou poslední a jedinou dvousetkorunu, je takové politikum - že vláda by zadotovala garanční fond a nahradila všechy vklady v plné výši, jinak by jí lůza rozthala na kusy. Proto i já tam mám svůj soukromý účet, přestože úroveň služeb ve spořce považuji za nejhorší u nás a téměř nejdražší, v poměru výkon/cena bezkonkurenčně nejhorší. Ale mých pohotovostních dvacet tisíc jsou uloženy bezpečněji než ve švýcarském zlatě, byť draze.
Jinaxouhlasím že redakce by takovéhle žbelbty měla označovat jako PR.
Vážený pane,
i když s většinou Vašich názorů ohledně fungování ČS souhlasím, přesto si myslím, že titulovat lidi, hlavně starší, jak "socky" a "lůza" ukazuje na Vaši inteligenční "ubohost".
Nevšiml jsem si, že by starším lidem říkal socky. A to, že většina zákazníků ČS žije z ruky do huby, je prostě fakt. Ale až vymřou, bude se asi ČS divit. Znám jen minimum mladých, co mají účet u ČS.
Přenositelnost čísla BÚ potřebují podnikatelé. Občan klidně vymění banku i číslo BÚ neb ho to netíží. Na BÚ je vhodné mít jen částky potřebné k úhradě běžných výdajů a případně pro výběr z bankomatu nebo platbu kartou. Případný krach banky Vás tedy neohrozí. Navíc kdo trochu čte ekonomické zprávy má avízo dopředu a může peníze včas vybrat. Zbytek disponibilních peněz je pak dobré mít na spořícím účtu jako ING, Bawag nebo mbank. Kromě lepšího úročení máte potřebnou diverzifikaci. Podmínkou je ovšem ovládání z PC nebo mobilu. Pro přepážkový provoz jsou v ČR použitelné skutečně jen Poštovka a Spořka.
I starší člověk změní banku, když jeho milá Spořka zruší pobočku u nich ve střediskové obci a ze všech bank jim tam zůstane jedině Poštovní spořitelna, protože poštu tam (snad) nezruší. Nejbližší pobočku Spořky pak máte nějakých 15 km, větší výběr bank ještě dál. Pokud chcete cosi přes internet, tak máte nejlevnější od OuTú asi za 600/měsíc, samo domo wifi 550/měsíc, to je pak opravdu těžký výběr. Takový člověk pak nemá ani kartu, ne že by se s ní nenaučil zacházet, ale v okruhu nějakých 20 km není obchodník, který by ji bral. Takže kartu pak může použít leda tak na výběr hotovosti u přepážky Poštovní spořitelny nebo jednou za čas někde blíž k civilizaci.
A telefon taky nema, takze ani telebanking pouzit nemuze.
Vy jste, Jarmilo, apostolem nicoty. Kdyz chci dostat depku z toho ako to tu smeruje do sraciek, staci si vyhledat vase prispevky.
Paní Jarmila má jako obvykle pravdu. To nejsou teoretické plky, ale prakse ze života na venkově. Internet se na venkově mnohde těžko dostupný a drahý. Jen nevím, zda ADSL od O2 spolu s povinnou pevnou linkou nestojí více jak zmiňovaných 600 CZK. A na venkově, pokud tam nemá O2 položeny kabely z minula, vám telefon nezavede z důvodů vysokých nákladů. A ADSL může býz z technických důvodů jen omezený počet km od ústředny, takže když jste moc daleko, máte smůlu. O2 vám extra natahovat kabely či stavět ústřednu nebude - je tu přece pro zisk.
Ovládat účet přes telefén není žádná slast. Na mobilu máte v okýnku vždy jen část transakce, velkým prstem na malé klávesnici se lehce uklepnete. Na běžném telefonu zase zmačknete nějaké tlačítko a nic se neděje a někdy zase zmačknete tlačítko a toto je sejmuto třeba 2x. Sice je vám to naťukané pak přehráno, ale při omylu se musíte zase proťukat zpátky, kde jste už byli, k opravě. Vyzkoušel jsem si obě varianty tlf. bankovnictví, ale jen proto, abych to vyzkoušel. A jako důchodce bych s tím určitě zápasit nechtěl, i když jím nejsem a ještě asi dlouho nebudu. Zbývá ještě další varianta, a tou je živý tlf. bankéř, ale zde jsou tuším operace značně dražší než přes automat či mobil. Kromě toho u řady bank platíte za to, že máte zřízeno nějaké elektronické bankovnictví, bez ohledu na to, jak jej využíváte. A podat 2x měsíčně nějakou platbu a 1x ročně měnit trvalák - to se opravdu asi vyplatí navštívit pobočku - aspoň vypozorujete, co nového se v bance děje, jestli se nepřipravují na krach ...
A ještě jsem opomenul na signál mobilních operátorů - ne všude a od všech operátorů je na venkově k dispozici. A abych stál na půdě na žebříku a tam zadával příkaz, nebo jel do sousedního města, kde signál je - to taky není nejschůdnější řešení.
To na vás fakt působím jako takový pesimista? Já, kdo léta věří, že jednou bude líp? To se teda budu muset polepšit. obře, jednou bude líp. Třeba i ta spořka půjde do sebe a pojišťovny se na nás přestanou koukat jako na sběř, ale jako na vážené klienty... 25. století tu ještě není a rok 1965 je už za námi, abychom předběhli dobu.
Mam oba dva rodice v duchodu. A musim rict, ze kdyz se chce, tak to jde.
Primarni je, aby umeli pracovat s pocitacem, pak mohou pouzivat pocitac i na ovladani uctu. Pokud je pro ne pocitac spanelska vesnice, nema samozrejme smysl o tom ani uvazovat.
Bydli v male vesnici, cca 400-500 obyvatel. Telecom na otazky ohledne ADSL jenom sliboval - vice nez tri roky. Takze i kdyz rodice pocitac pouzivali a pripojili se pres vytacene pripojeni. Pak zacal v CR Ufon vypadalo to slibne ... mezitim se vyplatilo jednomu poskytovateli pripojeni dotahnout wifi a ted maji 2Mbps pripojeni za 500 mesicne.
Ono se to myslim vyplati tem providerum i pro deset lidi, nemusi pouzivat internet, nekterym se to dokonce pouzivaji jen na telefonovani pres internet a vyjde je to levneji nez pevna linka.
To je samozrejme uvaha, ktera je zalozena na tom, ze by si poridili pocitac s pripojenim proto, aby mohli mit ovladani uctu pres Internet :)
Pokud by ho pouzivali pouze k ovladani uctu, bylo by to samozrejme drahe, ale oni jej pouzivaji proto, ze v jejich pripade uz Internet vyuzivali stejne (tedy dial-up), takze si k tomu to internetove bankovnictvi poridili.
A take tim mohli definitvne zrusit pevnou linku, za kterou platili jenom 400Kc pausal mesicne :)
Brácha bydlí ve střediskové obci na Vysočině. Bankomat u nich není, jen pošta s Poštovní spořitelnou. Nejbližší bankomat mají 12 km, druhý další 30 km. Na co je mu pak celá slavná karta? Aby s ní 1-2x do měsíce zaplatil, když jede těch 30 km na velký nákup? Kartu v obci nikdo z obchodníků nebere, tu bere jen v onom 12 km vzdáleném městě. Jo, a benzín čepujou v areálu místního JZD, páč nejbližší benzínka je taky těch 12 km. Všechny platby jsou keš, s výjimkou elektřiny. Plyn tam není a asi nikdy nebude. Takových střediskových obcí je v republice víc, možná byste se divil.
Vy jedete na vesnici jednou do roka na dovolenou. Se nedivim, že zpoza zeleného stolu v Praze se vám moje slova stávají apostolátem nicoty.
A ještě se doplním: net tam mají opravdu za těch 550-600 Kč/měsíc. Takže nakonec to dopadá tak, že mi brácha dá peníze keš a do ruky lísteček, co potřebuje zaplatit bezhotovostně. Mně je to jedno, nemusím vybírat z bankomatu. Bydlím ve městě, kde máme wifi za 250,-/měsíc a mám mBank.
Když brácha 2x do měsíce přijede, jde si vyřídit maily, protože z důvodu vysoké ceny nemá net. Stačí?