Kategoricky nesouhlasím s tvrzením v článku, že jedním z řešení je pojištění platebních karet. To řeší až následky (navíc ne dokonale) a nenutí banky k bezpečnostním inovacím. Aktuálně je situace taková, že není-li použit PIN, odpovídá za většinu škod banka, pouze ve zcela výjimečných případech, kdy je klientovi prokázáno mimořádná neopatrnost, tak odpovídá do 150 €. Pojištění platebních karet je tak zcela zbytečné a je to jen způsob vytažení dalších peněz z klienta a přehození vlastního rizika na něj. Něco jako kdyby banka chtěla abychom si sami u ČNB sjednali pojištění vkladu. Navíc pojištění je limitováno částkou, obvykle jen několik desítek tisíc. Třeba pro mne by to bylo dost nedokonalé, protože občas platím kartou skutečně velké částky (nedávno to byla platba 250 000, celkem běžné jsou platby přes 50 000 Kč nebo výběry z bankomatů 80 000 Kč).
Sledování neobvyklých aktivit je určitě dobrý nápad, ale ne jen tupě "zaplatil na druhém konci planety" (já jsem nyní v Zambii, vybíral jsem zde z bankomatu, před několika dny to bylo v JAR a Botswaně, stejně tak jsem ve zmíněných zemích platil v obchodech a hotelech). Ale co jde celkem sledovat a některé banky (zatím v zahraničí) to zkoušejí je chování v IB. Například způsob pohybu myší se dá přirovnat k podpisu a dokáže s jistou pravděpodobností odhalit použití jinou osobou.
Ani omezení služeb není řešení - účet bez karty (s pořádným limitem, pamatuji jak před příchodem mBank byl problém získat kartu s limitem i jen několik desítek tisíc - pouze na tzv. prémiové karty za tučný poplatek) a bez IB je jen obtížně použitelný. To raději více účtů (pak klidně nějaký bez karty, třeba spořící účty umožňující převod na omezený okruh vlastních účtu) a každý k jinému účelu.
Osobně největší riziko vidím v módě tzv. chytrých telefonů a používání různých aplikací, kde klient nemá kontrolu nad tím, co která aplikace dělá. Pak stačí stáhnout nějakou převlečenou za hru či bezpečnostní aktualizaci, co pak odchytí heslo do IB i autořizační SMSky a po penězích na účtu se může jen zaprášit. Proto já mám na autořizační SMS "hloupý" telefon.
Pojisteni znamena, ze ja jsem bez penez a ja musim litat/volat nekam resit reklamace. Bohuzel se to dneska nesmi rikat, ale mobilni banking je z hlediska bezpecnosti obrovsky prusvih, jak diky jeho vlastni realizaci, tak diky stavu bezpecnosti na vetsinovem mobilnim OS.
A uz ti z nektere banky volali kvuli transakcim?
Jak jse přišel na to, že banka ručí za všechny transakce bez použití PIN? Pokud vím, tak pouze ČS a AirBank se hlásí k tomu, že u karet ručí i za škodu před nahlášením ztráty.
Tj. pokud mi někdo sebere bezkontaktní kartu, tak jsem v ....
Toto já považuju za největší průšvih. Banky všem nutí bezkonktatní karty (když chcete kontaktní, tak ji nevedou), neumí (=nechtějí) nastavovat limit pro bezkontaktní platby a škody hážou na klienta.
Proč např, v USA zavolýte na karetní linku, řeknete tuto transakci jsem nedělal a máte peníze za chvilku zpět a u nás reklamujete 3 měsíce a kolikrát bez úspěchu?
Nenažranost bank a miliardové zisky pro akcionáře v cizině, to je důvod.
Zrovna USA bych jako vzor nebral. Tam to bude pouze nutnost, protože autorizace přes PIN nebo čip karty zdaleka není samozřejmostí. Dost často stačí pouze podpis. Pak je možné snadno provést zpochybnitelnou transakci.
Při povinné on-line autorizaci a zadávání PIN je možnost zneužití karty nesrovnatelně menší. PIN samozřejmě nesmí být napsaný na kartě.