Vlákno názorů k článku Stát mobilizuje proti bankám od KarelM - Haha, nedavno jsem tady na Mesci v diskuzi...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 2. 6. 2005 16:02

    KarelM (neregistrovaný)
    Haha, nedavno jsem tady na Mesci v diskuzi k clanku "Uzavřely banky dohodu o cenách?" navrhoval zavest pronositelnost uctu. Jsem rad, ze si toho MF vsimlo a navrhuje to same. :))

    Libi se mi rovnez povinnost pri zmene sazebniku vycislit dopady na klienta a informovat ho o tom. To by nemel byt pro banku problem a navic by daleko ztizilo medialni tanecky nasich bank, ktere s oblibou vydavaji zdrazeni za zkvalitnovani sluzeb a zlevnovani.
  • 2. 6. 2005 16:21

    Mira (neregistrovaný)
    Bezva nápad s přenositelností. Obávám, že naprosto neuskutečnitelný. Znamenalo by to obrovské investice, jak ze strany komerčních bank, ale i centrální banky. A dále změny spousty zákonů i předpisů.
    Zajímalo by mne, jestli to někde ve světě existuje. Doveduju si to představit možná v KLDR.
  • 2. 6. 2005 16:31

    KarelM (neregistrovaný)
    Je to pravda, asi by ta zmena nebyl proces na par mesicu. Ale kdyz to dokazou telekomunikacni operatori, proc by to nedokazalo bankovnictvi? Zrejme by nekdo musel spravovat centralni registr uctu a vest, kdo jaky ucet vlastne spravuje. Technicky by to nemuselo byt az zas tak komplikovane. Uz ted CNB spravuje clearingove centrum, kde se vsechny mezibankovni platby provadeji. Co se tyce legislativy, to fakt nedokazu odhadnout. A jestli to nekde funguje nevim.

    Ale hlavne - urcite by to pomohlo, aby s nama banky nemavaly jako s onuci. Ona ta prestupni bariera je opravdu dost vysoka - sam jsem si to zkusil.
  • 2. 6. 2005 16:52

    Mira (neregistrovaný)
    Popravdě řečeno, nevím, na co by ta přenositelnost byla dobrá a čemu by pomohla. Možná by se odstranily problémy při zadání chybného kódu banky u plateb.
    Technicky to komplikované je, a to dost. Stačí, když si na webu ČNB stáhnete informace, jak jsou v jednotlivých bankách konstruována čísla účtů.
    Takže tomu všemu by musel předcházet big-bang s přečíslováním všech
    účtů v celém státě...
  • 2. 6. 2005 17:04

    KarelM (neregistrovaný)
    K cemu by to bylo dobre? Hodilo by se to v tehle situaci:

    Jednou takhle po ranu prijde z vaseho bankovniho ustavu AAA dopis, ze vas zdravi, ze zkvalitnili sluzby a v ramci toho lehce zdrazily nekolik bezvyznamnych polozek jako poplatek za vedeni uctu, poplatek za prichozi platbu, atd.

    Vy se teda slusne oblecete a vyrazite do nejblizsi pobocky AAA (mozna by to slo i pres internet :) a tam jim asertivne oznamite, ze jejich ucet je na vase naroky presprilis kvalitni a prevadite jej do bankovniho ustavu BBB, ktery ma o neco mene kvalitni a mene drazsi sluzby. Podpis a hura domu. Tim to konci.

    => odpada ruseni uctu, zakladani noveho, uvedomneni vsech vasich obchodnich partneru o zmene bankovniho spojeni, atd. V idealnim pripade vam bankovni ucet prevedou i se stavajicim zadanim trvalych plateb a inkasa. Co rikate, nebylo by to to hezke? :)

    Ja vim, je to sci-fi, ale to byla prenositelnost telefonich cisel pred peti lety taky. Muzeme pro to bud zacit neco delat, anebo taky muzeme vymyslet argumenty, proc to vlastne nejde. :)
  • 3. 6. 2005 8:28

    Mira (neregistrovaný)
    To je sice pekne, ale banka BBB by stejne musela ten účet otevřít, a AAA zavřít. Z jejich hlediska stejně práce, nebo více - při převodu trvalých příkazů apod. Vy byste si ušetřil jednu cestu do banky. Nehledě na to, co by se stalo s operacemi, které jste již uskutečnil a které ještě nejsou zaúčtovány, třeba platby kartou. Která banka by je účtovala, kdo by nesl náklady ? Nebo příchozí platby, třeba ze zahraničí, kam by je ze Swiftu posílali, do staré či nové banky ? A platební kartu, šekovou knížku, vkladní knížku atd. byste si chtěl nechat starou, nebo si šel do nové banky pro novou ?
    Problém je, že bankovnictví je celkem globální záležitost, nejde jenom o tuzemský platební styk.
  • 3. 6. 2005 8:53

    KarelM (neregistrovaný)
    Priznejte si, ze problemy, ktere uvadite, jsou pouze technickeho razu, tudiz resitelne. Napriklad pokud pri prechodu z jedne banky do druhe dorazi do stare banky nejaka platba, neni preci problem tuto platbu preuctovat do jine banky. Vicenaklady na takouvou platbu by mohl nest treba i klient - tech plateb zas tolik nebude a navic se mu to bohate vrati lepsimi sluzbami druhe banky. Ale to uz jsou opravdu detaily.

    Opakuji - jde jen o to, jestli tady budeme vymyslet proc to nejde nebo naopak, jak to zrealizovat. Telekomunikacni operatori ve snaze zabranit prenostitelnisti cisel pouzivali velmi podobne argumenty jako Vy => "je to technicky nemozne, je to drahe, ..."

    Predpokladam, ze jste jeste nikdy bankovni ucet nemenil. Tam prece naprosto nejde o usetreni jedne cesty do banky. Kdyby to tak bylo, verte mi, ze by poplatky davno byly mensi. Nejvic prace a prostredku stoji presmerovani vsech plateb od vsech partneru, zamestnavatelu, socialky atd. na nove konto. V soucasnosti zmena konta znamena nekolikamesicni operaci.

    Velke banky se snizeni prestupnich barier boji jako cert krize, protoze snazsi prestup znamena vetsi konkurenci => nizsi poplatky a mensi zisky.
  • 3. 6. 2005 9:16

    Mira (neregistrovaný)
    Ano jsou to "jen" technické problémy. Co je větším problémem je provázanost na jiné systémy i v zahraničí, to jsem myslel tou globalizací. Ty k podobnému kroku asi nedonutíte.
    Jinak bohužel předpokládáte špatně. Účet jsem měnil hodněkrát a jediná z větších bank, s kterou nemám osobní zkušenosti je spořka. Je to delší operace, ale dá se to přežít :-)
    S těmi lepšími službami druhé banky jste mne opravdu dostal. Podle mne to záleží dost na lidech s kterými jednáte. Příjemná bankovní poradkyně je základem pro spokojenost klientů :-)
    Myslím, že by se měly nejdříve řešit úplně jiné věci, než přenositelnost, s tím někdo dost přestřelil. A regulace poplatků je taky nesmysl. Ale asi je dobře, že se o tom mluví a píše i když třeba nesmysly. Pokud vím, podobný vývoj byl i v jiných státech EU, tlak ze strany spotřebitelských organizací, autorit apod. způsobil přehodnocení poplatkové politiky bank.
  • 2. 6. 2005 17:10

    Kamil (neregistrovaný)
    Krom toho, vsechny banky maji i cislo uctu v mezinarodnim formatu IBAN. Proc ho nezacit vyuzivat i ve vnitrostatnim platebnim styku? :-)
  • 3. 6. 2005 7:21

    Pavel (neregistrovaný)
    K čemu by to bylo dobré? Vznikl by centrální registr účtů a všechny operace s účty by se dělaly přes tento registr, a tam by se také bezpochyby archivovaly. Takže by to zjednodušilo špiclování občanů, kteří by ještě chválili stát, jak se o ně stará.
  • 3. 6. 2005 8:36

    Mira (neregistrovaný)
    Ale k tomu se přece již nějakou dobu směřuje. Navíc Iban, podle definované struktury, není přenositelný mezi bankami.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).