Haha, nedavno jsem tady na Mesci v diskuzi k clanku "Uzavřely banky dohodu o cenách?" navrhoval zavest pronositelnost uctu. Jsem rad, ze si toho MF vsimlo a navrhuje to same. :))
Libi se mi rovnez povinnost pri zmene sazebniku vycislit dopady na klienta a informovat ho o tom. To by nemel byt pro banku problem a navic by daleko ztizilo medialni tanecky nasich bank, ktere s oblibou vydavaji zdrazeni za zkvalitnovani sluzeb a zlevnovani.
Bezva nápad s přenositelností. Obávám, že naprosto neuskutečnitelný. Znamenalo by to obrovské investice, jak ze strany komerčních bank, ale i centrální banky. A dále změny spousty zákonů i předpisů.
Zajímalo by mne, jestli to někde ve světě existuje. Doveduju si to představit možná v KLDR.
Je to pravda, asi by ta zmena nebyl proces na par mesicu. Ale kdyz to dokazou telekomunikacni operatori, proc by to nedokazalo bankovnictvi? Zrejme by nekdo musel spravovat centralni registr uctu a vest, kdo jaky ucet vlastne spravuje. Technicky by to nemuselo byt az zas tak komplikovane. Uz ted CNB spravuje clearingove centrum, kde se vsechny mezibankovni platby provadeji. Co se tyce legislativy, to fakt nedokazu odhadnout. A jestli to nekde funguje nevim.
Ale hlavne - urcite by to pomohlo, aby s nama banky nemavaly jako s onuci. Ona ta prestupni bariera je opravdu dost vysoka - sam jsem si to zkusil.
Popravdě řečeno, nevím, na co by ta přenositelnost byla dobrá a čemu by pomohla. Možná by se odstranily problémy při zadání chybného kódu banky u plateb.
Technicky to komplikované je, a to dost. Stačí, když si na webu ČNB stáhnete informace, jak jsou v jednotlivých bankách konstruována čísla účtů.
Takže tomu všemu by musel předcházet big-bang s přečíslováním všech
účtů v celém státě...
K cemu by to bylo dobre? Hodilo by se to v tehle situaci:
Jednou takhle po ranu prijde z vaseho bankovniho ustavu AAA dopis, ze vas zdravi, ze zkvalitnili sluzby a v ramci toho lehce zdrazily nekolik bezvyznamnych polozek jako poplatek za vedeni uctu, poplatek za prichozi platbu, atd.
Vy se teda slusne oblecete a vyrazite do nejblizsi pobocky AAA (mozna by to slo i pres internet :) a tam jim asertivne oznamite, ze jejich ucet je na vase naroky presprilis kvalitni a prevadite jej do bankovniho ustavu BBB, ktery ma o neco mene kvalitni a mene drazsi sluzby. Podpis a hura domu. Tim to konci.
=> odpada ruseni uctu, zakladani noveho, uvedomneni vsech vasich obchodnich partneru o zmene bankovniho spojeni, atd. V idealnim pripade vam bankovni ucet prevedou i se stavajicim zadanim trvalych plateb a inkasa. Co rikate, nebylo by to to hezke? :)
Ja vim, je to sci-fi, ale to byla prenositelnost telefonich cisel pred peti lety taky. Muzeme pro to bud zacit neco delat, anebo taky muzeme vymyslet argumenty, proc to vlastne nejde. :)
To je sice pekne, ale banka BBB by stejne musela ten účet otevřít, a AAA zavřít. Z jejich hlediska stejně práce, nebo více - při převodu trvalých příkazů apod. Vy byste si ušetřil jednu cestu do banky. Nehledě na to, co by se stalo s operacemi, které jste již uskutečnil a které ještě nejsou zaúčtovány, třeba platby kartou. Která banka by je účtovala, kdo by nesl náklady ? Nebo příchozí platby, třeba ze zahraničí, kam by je ze Swiftu posílali, do staré či nové banky ? A platební kartu, šekovou knížku, vkladní knížku atd. byste si chtěl nechat starou, nebo si šel do nové banky pro novou ?
Problém je, že bankovnictví je celkem globální záležitost, nejde jenom o tuzemský platební styk.
Priznejte si, ze problemy, ktere uvadite, jsou pouze technickeho razu, tudiz resitelne. Napriklad pokud pri prechodu z jedne banky do druhe dorazi do stare banky nejaka platba, neni preci problem tuto platbu preuctovat do jine banky. Vicenaklady na takouvou platbu by mohl nest treba i klient - tech plateb zas tolik nebude a navic se mu to bohate vrati lepsimi sluzbami druhe banky. Ale to uz jsou opravdu detaily.
Opakuji - jde jen o to, jestli tady budeme vymyslet proc to nejde nebo naopak, jak to zrealizovat. Telekomunikacni operatori ve snaze zabranit prenostitelnisti cisel pouzivali velmi podobne argumenty jako Vy => "je to technicky nemozne, je to drahe, ..."
Predpokladam, ze jste jeste nikdy bankovni ucet nemenil. Tam prece naprosto nejde o usetreni jedne cesty do banky. Kdyby to tak bylo, verte mi, ze by poplatky davno byly mensi. Nejvic prace a prostredku stoji presmerovani vsech plateb od vsech partneru, zamestnavatelu, socialky atd. na nove konto. V soucasnosti zmena konta znamena nekolikamesicni operaci.
Velke banky se snizeni prestupnich barier boji jako cert krize, protoze snazsi prestup znamena vetsi konkurenci => nizsi poplatky a mensi zisky.
Ano jsou to "jen" technické problémy. Co je větším problémem je provázanost na jiné systémy i v zahraničí, to jsem myslel tou globalizací. Ty k podobnému kroku asi nedonutíte.
Jinak bohužel předpokládáte špatně. Účet jsem měnil hodněkrát a jediná z větších bank, s kterou nemám osobní zkušenosti je spořka. Je to delší operace, ale dá se to přežít :-)
S těmi lepšími službami druhé banky jste mne opravdu dostal. Podle mne to záleží dost na lidech s kterými jednáte. Příjemná bankovní poradkyně je základem pro spokojenost klientů :-)
Myslím, že by se měly nejdříve řešit úplně jiné věci, než přenositelnost, s tím někdo dost přestřelil. A regulace poplatků je taky nesmysl. Ale asi je dobře, že se o tom mluví a píše i když třeba nesmysly. Pokud vím, podobný vývoj byl i v jiných státech EU, tlak ze strany spotřebitelských organizací, autorit apod. způsobil přehodnocení poplatkové politiky bank.
K čemu by to bylo dobré? Vznikl by centrální registr účtů a všechny operace s účty by se dělaly přes tento registr, a tam by se také bezpochyby archivovaly. Takže by to zjednodušilo špiclování občanů, kteří by ještě chválili stát, jak se o ně stará.
Je to skvělá myšlenka. Ale nezůstal bych v půli cesty. Mělo by se uzákonit, že i čísla pojistných smluv by měl mít stále stejná, i když se pojistí u různých pojišťoven, dále stejnou SPZ na celý život. Doporučil bych také, aby občan, který se přestěhuje během svého života jinam, aby mu zůstalo stále stejné číslo domu, za úvahu by stálo, aby mu zůstal stále stejný i název ulice. Je to námět pro politickou diskuzi napřič politickým spektrem.
Jára Cimrman
Jinak snahu MF podporuji, zejména v rušení nesmyslných poplatků a zavádění srovnatelných sazebníků. Přenositelnost čísla účtu je však něco zcela jiného, bankovnictví (nejen u nás, ale i jinde ve světě) tohle není schopné realizovat ze samé podstaty věci. Ostatně jsem zvědav, jak se mobilní operátoři popasují se svým přečíslováním a jaký to bude mít výsledek, mně by úplně stačilo, kdyby si neúčtovaly žádný paušální poplatek za nic a měly rozumné ceny.
No tak náhodou stejné číslo pojistky po celý život by byla DOBRÁ služba, zejména u tech pojistěk typui zdravotrní pojištění nebo životní pojištění.
A jedna SPZ na celý život by byla nejen dobrá, ale i snadno proveditelná a vělmi přínosná operace. Každý řidič by měl pojištěné (povinné mručení) tyto značky, a jako řidič by za ně sbíral své bonusy a malusy, a mohl by si je dát na jakékoliv auto které zrovna řídí.
Například ve Švýcarsku je to normální - tam nafasujete značky, pojistíte si značky, a když máte s manželkou dohromady tři auta, která nejezdí najednou, stačí vám na ně jedny značky a jedno pojištění.
U nás maj ale blbečkové pocit, že když se udělá něco pro lidi, že to je cimrmanovina. Není tomu náhodou naopak?
Tím jsem ovšem nechtěl urazit paní Gajdůškovou. Když si přečtete reakce jednotlivých bank tak nejvíc dotčená je spořka. Milá paní Gajdůšková, když jsem před rokem zavedl BÚ pro společenství vlastníků bytů a byl mě slíben internet, ještě jsem netušil, že to bude za 100 Kč/měsíc. Protože tolik mezi sebou nevybereme a poplatky na přepážce jsou likvidační musel jsem účet zrušit. Na netu se ovšem nechlubíte, že to stojí 300 Kč a je tam jen zrušení servisu 24 - 150 Kč. Takové klamání nepřítele zahalené do názvu "vybrané položky ceníku". Zapomněli jste vybrat to čím se nechcete chlubit. Také reklamy a Vaše nabídky na výpisu, který si musím platit jsou podle Vás etické? Já být ze spořky tak držím ústa a nebudu vykřikovat o runu na banku.
ČSOB u které mám osobní účet se chová daleko diplomatičtěji a to má na rozdíl od spořky net zdarma a aktivní operace zabezpečené.
Jinak k diskusi: Přenositelnost čísla BÚ je dobrá pro podnikatele protože by nemuseli při změně banky investovat do firmního papíru a jiných "komponent" kde je číslo BÚ uvedeno. Pro občana je to na nic.
Slyšel někdo někdy o tom, že by v právním státě fungujícím na principech tržního hospodářství mohl přijít k podnikateli státní úředník a říci, vaše ceny jsou vysoké, snižte je! A pro nás, pro stát, chceme poplatky nulové! Jde přeci o nepřípustný zásah do vlastnických práv, které má právě stát chránit. Sami máme čtyřicetiletou zkušenost s porušováním vlastnických práv a výsledky pociťujeme dodnes. To, že jsou poplatky u bank vysoké, je věc jiná, která ještě nedává mandát státu k tomu, aby je začal regulovat. Pokud toto česká veřejnost nechápe, nechápe ani to, že ochrana vlastnických práv je základní podmínkou a zdrojem bohatství ve svobodné společnosti. Z těchto plánů bychom tak neměli pociťovat radost, ale naopak strach.
Z návrhu se mi líbí "zákaz" poplatku za zrušení účtu a pak bych přivítal "jednotné sazebníky". Ne, že by všechny banky měly povinně stejné poplatky, ale nebylo by špatné, sestavit určitý referenční sazebník a každá banka by byla povinna ho zveřejnit se svými sazbami. Klient by si pak jednoduše mohl porovnat poplatky jednotlivých bank a ne hledat poplatek za jednu transakci na několika místech sazebníku (poplatek za transakci + poplatek za clearing + poplatek za zaúčtování + poštovné + ...), jak to předvádějí některé banky.
Ale nedělám si velkou naději, že se toho mnoho změní. Já jsem banku měnil několikrát, nyní platím méně než 250 Kč/rok (celkové náklady na účet), ale když jsem se snažil přetáhnout známé, tak byli většinou příliš pohodlní na to, aby se "přestěhovali".
To mate muj obdiv - 250Kc/rok!! Ja jsem take menil, ale pod nejakych 60-70Kc/mesic => 780 Kc/rok se nedostanu. pocitam do toho vsechny poplatky - vedeni uctu, postovne, za polozky, za karty, ...
Muzete mi naznacit, jak jste toho dosahl. Davat vasich zhruba 20Kc/mesic se mi zda takrka nemozne.
Dosáhl jsem toho jednoduše. Nemám produkty, které nepotřebuji. Nemám papírové výpisy (zbytečných 10 Kč / měsíc), nemám platební kartu (zbytečné dvě stovky / rok). Platím jenom za vedení (30 Kč / 1/4rok) a za pohyby (2-3 Kč (4 Kč papírově) + 8 Kč za hotovostní výběr).
To není lenost. Několikrát jsem změnil banku kvůli poplatkům a za čtvrt roku (po změně ceníku) jsem zjistil, že to bylo z bláta do louže a že celkově jsem na tom prodělal. Od té doby se od banky taky neodlepím (Sportku taky nesázím).
Jak kolega říká, lenost to není. Za 10 let, co jsem nucen mít účet, jsem pár bank vystřídal, a je to fakt z bláta do louže.
Začínal jsem u Poštovní spořitelny. Arogance a blbost bab na poštách mne po 3 letech donutila zvednout kotvy. Na radu spokojeného kolegy jsem přešek k ČSOB. Pár měsíců spokojenost, pak ČSOB spolkla Hyenu ve světě financí a z jakéhosi záhadného důvodu spojila to nejhorší z obou bank.
Prchnul jsem k vychvalované jeBance, ta během roku a půl vyšroubovala poplatky na 250,- Kč měsíčně. Opět jsem zvednul kotvy a zmizel k Živnobance a pár měsíců chrochtal blahem, že platím do 40,- Kč. Pak přišli makaróni z Uno Cretýno a zvedli poplatky čtyřnásobně, aniž by se obtěžovali klientům to sdělit.
Prchnul jsem k Raiffeisence a tam jsem zatím rok a půl více méně spokojen, akorát jejich úročení běžného účtu 0,01% (to není překlep, je to SETINA procenta) mne dost hluboce uráží.