Nevim kde se vzal tento debilni zvyk o necem porad smlouvat, zvlaste v nasi (zatim) kulture ?
Nejradeji nakupuji vse online, kde se nemusim s nikym o nicem bavit. Nechapu proc bych mel o necem smlouvat. Je snad bezne, ze se kazdy v obchode dohaduje hodinu o cene chleba ? Pokud nekdo nenabizi sluzbu ci vyrobek za cenu kterou jsem ochoten zaplatit, tak jej ignoruji rovnou.
Inu, to je tržní hospodářství a příchod západních firem. Z místních je třeba a možno smlouvat asi jen s autobazarníky.
To jsou banky, pojišťovny telefonní operátoři, autosalóny, a dokonce už i francouzské stravenkářské firmy, kde se smlouvá o provizi. Kdo nesmlouvá, ten nakoupí za nehoráznou cenou.
U pekaře by asi nikoho nenapadlo smlouvat. Buď mi chleba chutná, a jsem ochoten zaplatit požadovanou cenu, nebo jdu dál.
U sve banky mam vsechny sluzby zadarmo, tak jak je uvedeno v sazebniku, nevim o cem bych smlouval. Od mobilnich operatoru me zajima jen mobilni internet a tam je nejsnazsi reseni sedy operator, opet neni o cem smlouvat, cena je hned polovicni a navic pouze za sluzby ktere chci. Stravenky nemam a auto take ne.
Naopak tahle kultura dvojich cen je prave smlouvanim podporovana. Smlouvat pisemne je problematicke, abych kvuli tomu nekam jezdil mi neprijde efektivni a telefonem zasadne nic neresim, ani ho nemam. Za chvili bude u vseho vychozi cena nekonecno a smlouvanim se dostanene nize. To prece nema zadnou logiku. Leda snad podpora produktu: pronajem smlouvaciho konzultanta :-)
Ja se proste nerad s nekym o necem vybavuju. Budto je verejna (v pisemne forme !) informace platna a zajimava nebo at tahnou do haje. To plati i o firmach kde je "cena na dotaz". To jsou pro me presne ti smejdi, co cekaji jak vas oberou. Kdyz jim nabidnu cenu nula, nesouhlasi. Tak proc se ptaji.
A tak jistě, také mám základní služby u "své" banky zadarmo. Mám na mysli něco jiného. Smlouvat o úrok hypoték, pro info včera říkala kolegyně, že jí banka zkusila napálit skoro 4% p.a. refinanc hypotéky, jestli se nechá. Smlouvat o ceny za karetní terminál. Dříve, dnes už to pozbylo s účty zdarma u spousty věcí smysl, smlouvat o bezúročná období. Ale ptáme se, kdo zavedl tyto manýry.
Šedý operátor je také otázka několika posledních let. Dříve jen výpověď smlouvy, a čekat na telefon z retenčního oddělení.
Stravenky byly před asi 10-15 ti lety s poplatkem firmě 4-5%, dnes se dá usmlouvat na 1,3, - 1,4%. (Další platí obchodník.)
Logiku to nemá, ale děje se to. Prodělávají na tom i firmy, okamžitě vyššími náklady, a dlouhodobě i naštvaným zákazníkem. Zákazník s tím nic neudělá, ten má jen na výběr, jestli bude za stejnou službu platit 500, nebo 250 Kč, jestli za půl dne handrkování ušetří až stovky tisíc na dražším autě.
Také se nerad vybavuji, ale když se nedá nic dělat, tak vola jim dělat nebudu. Jestliže vím, že v oboru jsou dvě firmy, ta první má ceník, běžně se ceny pohybují 25-30% pod nimi, při troše shánění a ptaní -40%, a největší hráči je mají -56%, tak to mám kupovat za ceníkovou cenu?
"Leda snad podpora produktu: pronajem smlouvaciho konzultanta :-)"
No, já jeden takový "produkt" nakoupený právě prostřednictvím "smlouvacího konzultanta mám" - pojištění. Tam nešlo jen o cenu, mnohem důležitější bylo vyjednání pojistných podmínek, aby něco kryly. Aby to nebylo standardní "samá výluka". Což je ale možné jen ve velkém sdružení, s jedním člověkem se nebudou bavit.
Ale souhlasím, že firmám "cena na dotaz" se vyhýbám, i když ve výjímečných případech, u individuelních zakázek, to opodstatnění má. Přesto i taková firma by měla dát rozsah ceny. Nicméně pokud firma prodává svítidla, a odmítá dát ceník, že prý "se dohodneme", tak takovou poslat kam patří.
ad 3. hřích: bojíte se investovat - Nebudete platit poplatky správcům:
Rád bych investoval do akcií, problém je, že akcie nelze koupit tak jednoduše jako třeba zlato. Nemohu přijít a říci chci koupit tuto akcii. Musím nakupovat přes prostředníka, který mi za nákup a vedení akciového účtu bude účtovat poplatky.
Pokud to vezmu prakticky - mám 100 000 Kč, za které chci nakoupit akcie. Pokud budu nakupovat přes ČS, tak zaplatím minimálně 300 Kč za nákup akcií (to stejné prodej). A dále budu platit 0,06% p.a. (ročně) z hodnoty akcií. To je 6000 Kč za to, že mi ty akcie v podstatě leží na účtu.
Za takovýchto podmínek moje peníze zůstanou navždy na spořícím účtu, protože mám zde garantovaný úrok 1,5 % (-15% daň z úroku). A mám v podstatě jistotu, že o peníze nepřijdu.
Pocty uz opravili jini.
Na sporicim uctu muzete jednoduse o penize prijit pomoci hyper inflace. Neni to zase nic az tak vyjimecneho, treba behem konfliktu v Kosovu meli srbove hyperinflaci jako krava.
Dale neznam zadny spocici ucet, co ma garantovany urok - vsechny co znam naopak garantuji, ze urok se muze (a taky bude) v case menit. Takze neni problem mit po roce najednou urok 0.2% (samo s tim, ze to banka musi 30 - 60 dni predem oznamit).
Nejlepsi je min penize rozestrkane ve vsem - cast na beznem uctu, cast na sporicim, cast klidne i na stavebku, cast v akciiich, cast ve zlate/stribre/platine, cast v nemovitostech, cast v ukrytu s hromadou trvanlivych pootravin, cast ve zbrani a strelivu, cast ve vzdelani a cast v detech.
Jedním z takových případů je Alza.cz? Jak vůbec může někdo v "odborném" článku uvádět jednoho prodejce? Mimochodem jsem si včera dělal srovnání a Alza používá stejné triky, jako všichni. Většina deklarovaných cen před slevou je z minimálně...loňského roku a drtivou většinu megaslevněných výrobků je možné jinde koupit ještě výhodněji.
Tak nákup TOP ultrabooku za 40 000 Kč "se slevou" je přece nejlepší cesta, jak ušetřit :D
Slevy na Alze, to je specifická věc.
Psal jsem dokonce stížnost na ČOI, že Alza uvádí slevu z "běžné ceny", která nikdy neexistovala (a měl jsem důkaz - když se začaly prodávat Windows 8, hned první den prodeje tam měli cenu se slevou 28% proti běžné ceně - která ale nikdy "běžnou" nebyla).
A ČOI, přestože má v popisu práce dohlížet na pravdivost a pravost slevových akcí mi slušně odepsala, že se tím vůbec nebude zabývat.
Tak asi tak.
Kdysi jsem si udělal pár printscreenů z Alzy, za pár dnů vyhlásila Alza bombastické slevy až 30%, tak jsem to porovnal s těmi printscreeny a hele - původní ceny ve slevové akci byly naprosto nesmyslné, o hodně vyšší než na těch printscreenech, takže ve skutečnosti dělala sleva nějaké 1-2% proti skutečné původní ceně...... Obracet se na ČOI byla ztráta času, ale kolegy v práci to pobavilo.