Proboha proč to dělaj? Proč musí člověk kvůli blbýmu spoření zakládat nový a nový účty? Co z toho vlastně ta banka má, proč to dělá, že nutí lidi zakládat nový účty? Vždyť by jen stačilo na stávajícím spořáku nastavit nový procenta a je to.
Jaký může být reálný důvod? To vytváření účtů je automatizované, takže ani nepůjde o umělou zaměstnanost lidí, že by využili flákače v centrálách bank.
Dnes to tak bohužel je. Když si založíte spořicí účet s výhodnou úrokovou sazbou, tak postupem času se Vám automaticky sama od sebe úroková sazba snižuje. Člověk to tak nějak chápe, neboť i ČNB svoji sazbu snižovala. Jak ale ČNB sazbu zvyšuje, pak banky nedělají na stávajících spořicích produktech nic. Využívají toho, že klient si situace "nevšimne" a vydělávají na nečinnosti klientů. Všímavé klienty nutí, aby si založili účet nový. Všímavý klient má naštěstí možnost si na trhu vybrat lepší produkt u jiné banky a od banky, která se klientům nevěnuje a neváží si jich, prostě odejde.
Je s podivem, že se takto děje 33 let od revoluce, kterou jsme si nedávno připomněli. Očekával bych od bank lepší kulturu. Stále tu máme bankéře, u kterých je na prvním místě zisk a pak až klient. Možná by si už měli uvědomit, že ten zisk vytváří díky spokojeným klientům.
Pokud banka potřebuje s novým úročením i nový produkt, není nic jednoduššího než automatizovaně převést stávající účty na nové. Jak prosté...
Důvod je zcela jednoduchý - celá řada klientů si tohoto zvýšení nevšimne (bohužel ne všichni čtou mesec.cz :-), takže banka změní sazbu jen těm, kteří se o to aktivně přihlásí. Navíc mi dost vadí i to, že Moneta cca před týdnem rozeslala všem klientům "výhodnou, časově omezenou nabídku" s "extra vysokým úrokem" na roční termínovaný vklad s celou řadou omezení (např. minimální vklad je 40tisíc). Přitom tento úrok, označený jako "extra vysoký" činí 2,5% p.a., tedy v současné době u ročního TV již nic vyjímečného. Až se dostatek klientů nachytal, tak těm, kteří se nachytat nedali, nabízejí od zítřka naprosto stejný úrok, tj. 2,5% bez omezení minimálního vkladu a hlavně bez nutnosti závazku na 1 rok. Schválně jsem zkusila do MONETY zavolat, bez mrknutí oka mi velmi podrobně (a ochotně) popsali, jak si takovýto termínovaný vklad založit dokonce online. Když jsem si dovolila dotázat se, zda je to v současné době nejvýhodnější produkt z hlediska uložení peněz, bez mrknutí oka mi sdělili, že ano. Když jsem je upozornila, že bych považovala za férové (bohužel ne povinné) sdělit klientovi, že když se založením počká jeden den, bude si moci peníze dát na spořicí účet, odkud si je nejen bude moci kdykoliv vyzvednout, ale hlavně nebude celý rok vázán úrokem 2,5%, který se sice v současné době jeví jako slušný (za extra výhodný bych jej asi neoznačila), ale za pár měsíců, případně týdnů tomu díky rostoucí inflaci a chystaných dalších zásazích ČNB se z něj naopak může stát úrok nevýhodný. Vím, o čem mluvím, ještě na jaře jsme na poslední chvíli dávali před dalším snížením úroků dohromady peníze na termínovaný vklad a dnes toho hořce litujeme :-).