Proboha proč to dělaj? Proč musí člověk kvůli blbýmu spoření zakládat nový a nový účty? Co z toho vlastně ta banka má, proč to dělá, že nutí lidi zakládat nový účty? Vždyť by jen stačilo na stávajícím spořáku nastavit nový procenta a je to.
Jaký může být reálný důvod? To vytváření účtů je automatizované, takže ani nepůjde o umělou zaměstnanost lidí, že by využili flákače v centrálách bank.
Dnes to tak bohužel je. Když si založíte spořicí účet s výhodnou úrokovou sazbou, tak postupem času se Vám automaticky sama od sebe úroková sazba snižuje. Člověk to tak nějak chápe, neboť i ČNB svoji sazbu snižovala. Jak ale ČNB sazbu zvyšuje, pak banky nedělají na stávajících spořicích produktech nic. Využívají toho, že klient si situace "nevšimne" a vydělávají na nečinnosti klientů. Všímavé klienty nutí, aby si založili účet nový. Všímavý klient má naštěstí možnost si na trhu vybrat lepší produkt u jiné banky a od banky, která se klientům nevěnuje a neváží si jich, prostě odejde.
Je s podivem, že se takto děje 33 let od revoluce, kterou jsme si nedávno připomněli. Očekával bych od bank lepší kulturu. Stále tu máme bankéře, u kterých je na prvním místě zisk a pak až klient. Možná by si už měli uvědomit, že ten zisk vytváří díky spokojeným klientům.
Pokud banka potřebuje s novým úročením i nový produkt, není nic jednoduššího než automatizovaně převést stávající účty na nové. Jak prosté...
Důvod je zcela jednoduchý - celá řada klientů si tohoto zvýšení nevšimne (bohužel ne všichni čtou mesec.cz :-), takže banka změní sazbu jen těm, kteří se o to aktivně přihlásí. Navíc mi dost vadí i to, že Moneta cca před týdnem rozeslala všem klientům "výhodnou, časově omezenou nabídku" s "extra vysokým úrokem" na roční termínovaný vklad s celou řadou omezení (např. minimální vklad je 40tisíc). Přitom tento úrok, označený jako "extra vysoký" činí 2,5% p.a., tedy v současné době u ročního TV již nic vyjímečného. Až se dostatek klientů nachytal, tak těm, kteří se nachytat nedali, nabízejí od zítřka naprosto stejný úrok, tj. 2,5% bez omezení minimálního vkladu a hlavně bez nutnosti závazku na 1 rok. Schválně jsem zkusila do MONETY zavolat, bez mrknutí oka mi velmi podrobně (a ochotně) popsali, jak si takovýto termínovaný vklad založit dokonce online. Když jsem si dovolila dotázat se, zda je to v současné době nejvýhodnější produkt z hlediska uložení peněz, bez mrknutí oka mi sdělili, že ano. Když jsem je upozornila, že bych považovala za férové (bohužel ne povinné) sdělit klientovi, že když se založením počká jeden den, bude si moci peníze dát na spořicí účet, odkud si je nejen bude moci kdykoliv vyzvednout, ale hlavně nebude celý rok vázán úrokem 2,5%, který se sice v současné době jeví jako slušný (za extra výhodný bych jej asi neoznačila), ale za pár měsíců, případně týdnů tomu díky rostoucí inflaci a chystaných dalších zásazích ČNB se z něj naopak může stát úrok nevýhodný. Vím, o čem mluvím, ještě na jaře jsme na poslední chvíli dávali před dalším snížením úroků dohromady peníze na termínovaný vklad a dnes toho hořce litujeme :-).
S ohledem na to, že i Ministerstvo financí upravilo svůj výhled na inflaci pro budoucí období na 6,1%, tak se domnívám, že úrokové sazby budou naopak růst, takže nyní "extra výhodný úrok" 2,5% může být za čtvrt roku nevýhodným úrokem a na trvalém vkladu jej budete mít zafixován na celý rok. Zkusme se k této diskusi vrátit za půl roku :-).
Banka na svém webu v Otázkách a odpovědích k tomuto účtu píše, cituji:
"Úrokovou sazbu 2,5 % p. a. máte na spořicím účtu Spoření B nebo Spoříto B ihned od založení účtu, a to bez jakýchkoliv podmínek s garancí na 1 rok. "
https://www.moneta.cz/…cet
Realita je bohužel jiná, na infolince nám sdělili, že je to prý chybná odpověď :-(
Navíc účet, který měl jít ode dneška založit online, založit nejde, po cca půl hodině naší snahy, zakončené hlášením systému, že se máme dostavit na pobočku, jsme kontaktovali placenou infolinku, kde nám sdělili, že mají v systému chybu, která zakládání nových účtů neumožňuje. Takže nejenže celkem zbytečně nutí k zakládání nových účtů i stávající zákazníky (viz diskuse výše), ale toto zakládání navíc nefunguje.
Podotýkám, že banka na svých stránkách uvádí, že je nejlepší banku roku 2021 a mají "nejlepší mobilní bankovnictví v ČR".
Tak jsem to zkusil. Napsalo mi to:
- Chvilku strpení, kocour to musí všechno zkontrolovat.
- Připravujeme Vám předsmluvní informace, chvilku strpení prosím.
- Jejda, něco se pokazilo. Bohužel nastala nečekaná chyba a není možné pokračovat. Vaši žádost o spořicí účet jsme zrušili. Zkuste si ho prosím založit později.
Game over. Mají to rozbité :-)
Už to funguje. Založil jsem nový produkt: https://www.mesec.cz/produkty/sporici-ucty/sporici-ucet-b-moneta/