Jestli bych někam investoval peníze, pak do vzdělání, zejména do vzdělání svých dětí. Ti moudří už vědí, že investice do vzdělání přinášejí nejvyšší výnos a ty ostatní je o tom nutné přesvědčit. Zkuste svůj názor přehodnotit ;-) Konec konců jak vysvětlit vztah nejvyššího Indexu lidského rozvoje (Human developt index) Norsko, Švédsko, Lucemburk, Švýcarsko atp a nejvyššího % z HDP do vzdělávání? Že by náhoda, navíc už J. A. Komenský viděl vzdělání jako pansofické tj. všelékem na všechny lidské neduhy.
Učitelům není potřeba přidávat. Naopak se jim může z hlediska státní kasy i ubrat. Proč? Učitelé (převážně učitelky) budou spokojený i tak (i v případě poklesu mezd). Nemají na "to koule" (někteří psychicky a většina fyzicky), jsou to slaboši a nedokázali si nikdy nic vymoci. Neustále se to vykládá jako přístup inteligentních, citlivých a uvědomělých pracovníků. Opak je pravdou. Většina učitelek je ráda za ty peníze co mají a rodiny živí jejich manželé...Ten zbytek to nevytrhne...Ono některé učitelky z prvního stupně můžou v jednu hodinu odpoledne zamknout třídu a jít domů. A řeči o tom, že si berou sešity domů na opravy jsou jen řeči, neboť si to stihnou opravit během výuky :-). A těch pár chlapů už to nevytrhne. A když se někdo objeví s nápadem vytvořit odborovou organizaci tam kde není, tak je hned více či méně pronásledován vedením školy, které to většinou bere jako útok na ně...školství frčí plnou parou do pekel a jestli se urychleně nepodniknou kroky pro posílení postavení učitele vůči veřejnosti a nestanoví se jasný a hlavně smysluplný karierní řád (tam jsou ty peníze, ale ne za věk, ale za jasně splněné předpoklady), tak jízda bude akorát rychlejší... Obyčejné přidání je k ničemu, nejvíce vždy "seberou" ti nejdéle sloužící a samozřejmě i vedení...
Vaše přezdívka "bývalý učitel" je trefná. Jestliže si myslíte, že je přípustné opravovat sešity v hodině, pak je jedině dobře, že se tomuto krásnému povolání již nevěnujete a vůbec, dle mého soudu se Vám úvod Vašeho příspěvku vůbec nepovedl. S druhou polovičkou už se s Vámi v lecčems dá souhlasit ;-)
1. Kantoři s praxí 30 let nemají ani 20 tis. měsíčně.Na svoji práci musí mít vysokou školu.
2. Ve své práci je kantor společností sledován a v případě, že rodiče s něčím nesouhlasí, jsou popotahováni, někdy až soudem.
3. To znamená, že v podstatě stojí " jednou nohou v kriminále ".
4. Každému, kdo má plno řečí k této práci bych poskytl měsíční zkoušku- ať si tu práci zkusí.
5. Bylo by zajímavé, jak by dotyčný reagoval s otázkou " Proč necvičíš? k 13 letému výrostkovi. Chlapcova odpověď by zněla " Protože se mi nechce ".
6. Kdo pracuje ve školství, musí mít práci s dětmi rád. Je to poslání, není to výdělečná činnost.
7. A že se kantoři nebouří, protože mají malé výdělky? Je jim totiž trapně, za to kolik Kč berou. Je to ostuda.
8.Máme skvělé školství na vysoké úrovni, ale není nikdo, kdo by si toho všiml.
9. Myslím, že kvalitní kantor by měl být dobře ohodnocen. To znamená, že by měl mít minimálně 30 tis. měsíčně.
10.Ve srovnání se zdravotnictvím pobírá kantor o mnoho méně, než zdravotní sestra.atd......
11.Fandím kantorům, neboť vedli mé děti správnou cestou.
Dokáže mě vždycky rozhodit průměrná mzda. Sakra, vždyť to není vůbec o ničem vypovídající cifra. Naopak je VYSOCE MATOUCÍ pro všechny, kdo ve školství nepracují a vezmou toto číslo jako FAKT - tato informace má stejnou hodnotu asi jako když má v peněžence Pepa 1000Kč a Franta 0Kč, oba vlastně mají 500 k dispozici!
Pracuji ve školce v Praze, tuhle práci mám moc ráda a považuji jí za velmi smysluplnou. Abych ji mohla dělat, dodělávala jsem si ve čtyřiceti letech VŠ dálkově po nocích a ve volném čase a ani studijní výdaje nebyly nejmenší (přesto toho rozhodně nelituji) Mám odpovědnost za 28 dětí (pro každého rodiče jistě to nejvzácnější v jeho životě) ve věku 2,5 - 7,5 let. Pokud by se cokoliv nedej Bože stalo, jdu si sednout.
Ano, opravdu pracuji přímo ve třídě POUZE 6,5h./denně, ale doma si musím spoustu materiálů připravit, pomůcek i vytvořit, starat se o web s fotografiema, odpovídat rodičům na emaily a spoustu dalších maličkostí. Někdy přijdu z práce tak utahaná, že si musím alespoň na hoďku lehnout, abych fungovala jak je třeba i doma. Prázdniny ve školství jsou nezbytností, aby si člověk psychicky odpočinul a další školní rok byl schopen dětem dávat maximum. Prázdniny Velikonoční, Vánoční ani jarní a pololetní ve školce neexistují. Vím, že každý to tak nemusí mít a jsou jednotlivci i v téhle profesi (jako všude) kteří se jen vezou a moc nepředřou, ale těch je rozhodně méně.
Nechci, aby to vyznělo, že si stěžuji - naopak svou práci jsem si vybrala dobrovolně, mám jí ráda a nehodlám ji rozhodně měnit kvůli penězům. Jen mě přijde vždycky líto to nadávání na učitele a mystifikace o tom kolik berou. Je mi 44 let, mám VŠ, pracuji na plný úvazek a můj čistý měsíční plat je 16. 400Kč (= 20 tis. hrubého) Odměny ani jakékoliv pravidelné přídavky k platu nemáme nikdo z celé naší školky. Je to dost daleko od průměrné mzdy, uváděné ve školství, že?!
Vím, že spousta lidí pracuje v težkých profesích i za méně peněz, o situaci mimo hl město ani nemluvím... přesto si myslím, že tato práce je ostudně podhodnocená, už vzhledem k té obrovské odpovědnosti. Přeji hezký den. M :)