Hlavní navigace

Lidé by uvítali kratší pojistné podmínky. Brzy ale naopak dojde k jejich velkému nárůstu

Veronika Doskočilová

V posledních několika letech přijímá Evropská unie řadu právních aktů, které ovlivňují oblast pojišťovnictví. Mezi ně patří například pravidla pro ochranu osobních údajů (GDPR), pravidla o přístupu k pojišťovací a zajišťovací činnosti a jejím výkonu (Solventnost II), pravidla o trzích finančních nástrojů (MiFID II) a mnoho dalších. Většina změn bude do českého řádu implementována do poloviny roku 2018.

Vlivem implementace dojde i k nárůstu rozsahu pojistných podmínek. Ty ale mohou vést i k tomu, že ochota lidí zpracovávat předkládané informace poklesne a tím poklesne i počet uzavřených smluv. Nekoordinovaný proces přijímání legislativních předpisů Evropské unie, kdy se řada povinností duplikuje, v kombinaci se stávajícími pravidly znamená, že pojišťovny přetěžují spotřebitele. Musí jim např. poskytnout 161 předsmluvních informací před nákupem investičního pojistného produktu od zprostředkovatele. Kromě toho vnitrostátní právní předpisy poměrně často vyžadují dodatečné informace, což může činit až 50 stran, které mají být poskytnuty zákazníkovi nad rámec směrnic nebo nařízení, uvádí Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.

Podle průzkumu, který provedla agentura SC&C pro Českou asociaci pojišťoven, by lidé uvítali srozumitelnější pojistné podmínky, jejich větší variabilitu a transparentnější přístup. U třetiny dotázaných také panuje názor, že smlouvy by měly být bez kliček a měly by být stručnější.

Našli jste v článku chybu?