Toto rozhodnutí se přeci dalo čekat. Celá záležitost je evidentně uměle vyvolaná několika právníky, kteří jednostrannou medializací tuto "kauzu" vytvořili. Navíc není pravda, že je skóre pouze 2:1 ve prospěch bank, ten poměr je ve skutečnosti daleko drtivější. Každý den rozhodují soudy v republice o bankovních poplatcích v rámci vymáhání nezaplacených úvěrů. Banky tedy mají na své straně (i nyní!) stovky rozhodnutí ve svůj prospěch. A že to ve dvou případech bankám nepřiznaly, to je opravdu pouhý exces - a konec jednoho právnického business plánu ...
Lidé na to můžou mít různé názory, faktem je, že postavení klienta s bankou není nikdy rovnocenné. Banky si můžou diktovat a měnit podmínky kdykoliv (viz. např. současné radikální snižovaní úrokových sazeb na spořících účtech) a jednají většinou v kartelu, takže klient nemá jinou možnost výběru. Je předčasné předjímat výsledky právních sporů. Není vůbec pravda, že lidé jen tak naletěli nějaké právnické iniciativě. A jde tam hlavně o fakta, i tady např. KB konstatuj „poplatky za správu úvěrů, jejichž vrácení se někteří klienti dožadují, byly řádně sjednány ve smlouvě o úvěru…“ U drtivé většiny smluv o HU tomu tak není, tj. poplatek za správu úvěru se samotné smlouvě vůbec neobjevuje a je tam jenom mlživý odkaz na VOP a sazebník banky (které se také časem mění).
Sjednání poplatku v sazebníku je normální praxe, smlouva na něj srozumitelně odkazuje, na pobočkách visí na každém rohu, banky ho mají standardně na internetu. Je to podle mě jasná část ceny za služby co banka poskytuje. Zákon má spotřebitele chránit před bezprávím, ale nemůže ignorovat základní zásadu dodržování sjednaných smluv a způsobit bezpráví na straně podnikatele. Věřím, že tento rozumný názor soudu na Praze 1 budou sdílet i soudy další