Kazítka ve spotřebičích existují. Lidé jich ale většinu opravit nenechají a koupí nový kus

Sdílet

Více než čtyři pětiny Čechů věří, že v elektrických spotřebičích existuje tzv. kazítko. A to způsobí, že krátce po skončení záruční doby přestane výrobek fungovat, takže jsou lidé nuceni si pořídit nový kus nebo nechat ten starý opravit. Vyplynulo to z průzkumu Generali Pojišťovny

Nejde však o žádnou konkrétní součástku, ale spíše o soubor výrobních postupů a použitých materiálů, které následně zapříčiní, že spotřebič přestane fungovat. Kovové součástky se vyměňují za umělohmotné, přístroje jako například notebooky se vyrábějí tak, že baterie jsou často pevnou součástí produktu a nelze je vyměnit. Jeden z našich opravářů se dokonce setkal s tiskárnou, která měla přesně naprogramovaný počet stránek, které může vytisknout, a pak umře, popisuje konkrétní případy Jan Charvát, zakladatel projektu Opravárna.cz.

Ne všechny spotřebiče ale dávají lidé opravit. Například u televize, pračky a mikrovlnky si v případě poruchy více než polovina dotázaných jde okamžitě koupit nový výrobek. Nový vysavač by koupilo hned bez opravy 42 % a televizor 26 % lidí. Ti, co by do opravy investovali, jsou ochotni za ni zaplatit maximálně 1000 Kč.

Za spolehlivé spotřebiče považují Češi troubu a lednici. Hned 45 % procent Čechů totiž předpokládá, že trouba jim vydrží fungovat více než deset let a 44 % dotázaných věří, že přes deset let budou mít doma i tu samou lednici. Ve skutečnosti má ale troubu doma víc než deset let jen 19 % a lednici jen 16 % dotázaných. Pořád jde ale o spotřebiče, které české domácnosti mění nejméně.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Psaním jsem skloubila své znalosti ze studií financí a žurnalistiky. Ráda se učím nové věci, tančím a běhám.