Spotřebitelé přestávají snižovat své útraty. Za všechny spotřebitele v EU byly ve čtvrtém čtvrtletí oproti předchozímu roku nižší jen o 0,1 %. Z průměru se vymykají tři z pěti největších ekonomik, ve kterých byl zaznamenán naopak růstový trend. Informace vyplývají z posledního Barometru spotřebitelských útrat EU, který provedla asociace Visa Europe.
V posledním kvartálu roku 2012 se útraty spotřebitelů zvyšovaly ve Francii (meziročně o 1,3 %), ve Velké Británii o 2,1 % a v Německu o 2,6 %.
A jaká je situace v České republice? Ke konci prosince 2012 vzrostly meziročně spotřebitelské útraty na kartách v České republice na úroveň 12,19 %, což odpovídá dvojcifernému nárůstu. Počet transakcí u obchodníků dosáhl 190 milionů. Hlavním důvodem tohoto nárůstu bylo postupné nasazování bezkontaktních karet i rozšiřování míst, kde jimi lze platit,
uvedl Marcel Gajdoš, regionální manažer asociace Visa Europe pro Českou a Slovenskou republiku.
Uvedl také, že Česko patří s Bulharskem a Lotyšskem mezi země s potenciálně nejsilnějším tempem růstu útrat v domácnostech. Itálie a Španělsko naproti tomu od čtvrtého kvartálu 2012 bojuje se zrychlováním poklesu útrat domácností.