Češi se při výběru půjčky orientují většinou na nízký úrok. Každý pátý pak není schopen odlišit lichváře od bezpečného a férového poskytovatele úvěru. Lichváři bohužel chování českých spotřebitelů sledují, nabízí půjčky s nízkým úrokem ale našli jiné způsoby, jak od dlužníků peníze získat. Upozorňuje na to zpráva o průzkumu, který realizovala agentura GfK.
Mezi další výsledky analýzy patří i zjištění, že spotřebitelé většinou ani nevědí, že mají možnost spotřebitelský úvěr předčasně splatit jen s malou sankcí. Pramení to asi z toho, že podle průzkumu se 87 % respondentů při podpisu smlouvy v dokumentu nevyzná. Jen pro 13 % dotázaných jsou totiž srozumitelné a transparentní smluvní podmínky zásadní.
73 % spotřebitelů navíc nedokáže definovat parametry, která by při výběru půjčky měli sledovat.