Uvedu zde příklady fundovanosti pracovníků České spořitelny: Jako drobný akcionář jsem kdysi dostával jakési výplatní poukázky na spořitelní dividendy. Co to převzala Erste, tak již ne. Jednou jsem se při jiné operaci přeptal na přepážce, zda náhodou nějaké dividendy nejsou. Byly, ale spořka již neráčila o tom akcionáře informovat. (z minulosti vím, že spořka prováděla výplaty dividend i jiným podnikům a fondům, tedy nejen to svoje a informovala o tom). Jelikož jsem ale u sebe neměl OP, nic jsem nedostal. Jelikož to nebyl žádný velký balík peněz, nechal jsem to u ledu. Za čas jsem se v jiné pobočce přeptal na výplatu dividend, když Erste se v médiích neustále capí svými rekordně stoupajícími zisky. Pracovnice o tom sice nic nevěděla, ale zavolala nějakému pracovníkovi z kapitálového odd., který něco o tom věděl (nebo měl vědět) a tak jsem se na přepážce bavil přes služební telefon. Výsledkem bylo to, že žádné dividendy neuvidím, protože spořka v minulostí nabídla drobným akcionárům odkup akcií a já udělal chybu, že jsem je neprodal. A z minulých let, než se konal odkup, taky nic neuvidím. No, hnulo mi to žlučí - jak rozdílný názor na jednu a tu samou věc, navíc od "fundovaného" pracovníka. Po čase jsem se zeptal na jiné pobočce na výplatu dividend, měl s sebou OP, paní najela do nějakého programu, a za chvíli jsem si odnášel dividendy za několik let. Při představě, že výplata je možná do 4 let, pak to prý propadá, bych vinou přímo lživých informací přišel o pár peněz. Jak by se prokazovala vina, když se nic nenahrává, vše se děje jen ústně?
Další případ: Jako majitel cenných papírů na Slovensku jsem byl vyrozuměn, že Slovákům musím zaplatit 1 rok vedení účtu u SCP, než byla novelizace a poplatky zrušeny. A to přímo v SKK. Když jsem zjistil, kolik si spořka účtuje za platbu do "zahraničí" - do SR, poplatky spořitelně dělaly více než poplatek za vedení majetkového účtu ve SCP. Tak jsem zkoušel Č. poštu, tam by to šlo, ale nedokázali zajistit, aby tam byla připsána přesná částka v SKK vlivem délky zúčtování platby a z toho pramenícího rozdílného kurzu v jiný den. Ještě jsem zkoušel nějaké organizace typu Western Union, ale nepochodil jsem nikde. Tak jsem napsal do Blavy maila, že asi bude dost čehůnů, co mají na Slovensku účet a jestli není nějaké jiné řešení platby na Slovensko (vyjma toho, že když budu bydlet při hranicích se SR, tak si tam udělám výlet a zaplatím do tam v hotovosti) Obratem přišla odpověď, že si jsou toho vědomi a že si v ČR založí účet. Za několik málo dní přišel další mail s oznámení otevření účtu u České spořitelny. Poděkoval jsem na Slovensko a aniž bych tušil, jen jsem připojil poznámku, že horší banku si snad vybrat nemohli. S číslem účtu jsem tedy navštívil první pobočku ČS s požadavkem složit v CZK poplatek vyčíslený v SKK. To nejde - zněla odpověď obsluhy. Musíte tam vložit přímo SKK (pochopil jsem, že by to měla být platba na devizový účet). SK jsem ale neměl a předpokládal jsem, že mi to přepočítají a budou chtít na mne CZK. Přepočítal jsem se já. Na další pobočce mi řekli, že by to jít mohlo, ale že účet je veden někde na Moravě a že oni se (momentálně nebo standardně?) nedostanou po síti na jiné pobočky. Jelikož ale jsem trochu nedůvěřivý člověk, vždy prověřuji více zdrojů, a většinou se mi to vyplatí, zavolal jsem tedy na zelenou linku, tam mi po mnoha přepojováních a přeptávaní se u kolegů sdělili, že to jde. Jako kdybych tušil, zeptal jsem se ještě, zda mi nehrozí nějaké poplatky navíc. Prý ne. Šel jsem do další pobočky, a tam to kupodivu šlo, až na to, že po mne chtěli poplatek za vklad cizí osobou. Když jsem jim trvdil, že na Zelené lince mi tvrdili opak, tak stejně chtěli poplatek. Když jsem se ale zmínil o ombudsmanovi, že mne bude zajímat, kde podávají nepravdivé informace, zda na pobočce nebo na Zelené lince, někam volali a poplatek pak již nechtěli. Většina lidí nad tím mávne rukou, ale když si vezmu v potaz, kolik oni za rok uskuteční takových pochybných transakcí a co na tom vyrejžujou, je mi blivno z jejich etiky.
Nejhorší je, že co v minulosti v ČS šlo, nyní nejde nebo jde jen s velkými problémy! Je to bohužel krok zpět a jelikož tomu trochu rozumím, nenechám se vždy obalamutit tak, jako většina konzervativních klientů ČS.