Smartwings má oproti jiným low cost leteckým společnostem další výhodu - v ceně letenky je zahrnuta i teltištní taxa, takže jejich nabídka je velmi konkurenční, přestože to tak nevypadá.
Smartwings mne nejprve stahly pri platbe kartou o vyssi castku, nez jsem mel platit, pak mi zrusily zpatecni let, zrejme, aby mely letadla na lukrativnejsi charterovy let, a to vse jeste nez jsem mel moznost vubec nekam letet.
Internetové obchodování je do značné míry závislé na důvěře. V okamžiku, kdy pomocí karty zaplatíte, nemáte žádnou hmatatelnou záruku, že i dodavatel své závazky splní. I v případě letecké společnosti SmartWings máte jen rezervační kód, bezvýznamný shluk písmen a číslic, a záleží jen na poskytovateli, zda je vymění za zaplacenou službu. To znamená, že jakmile začne tento poskytovatel svým zákazníkům lhát, padá tím základní předpoklad jeho možnosti obchodovat.
A právě účelem tohoto článku je ukázat, že společnost SmartWings nejméně ve dvou případech porušila tento základní princip a zřejmě (záměrně) uchýlila se ke lži.
Situace:
V dubnu jsem si u společnosti SmartWings koupil přes internet dvě letenky z Prahy do Madridu a zpět s návazností na další lety do Malagy a zpět. V případě zpátečního letu se jednalo o sobotu. V červnu mne společnost SmartWings telefonicky informovala, že ruší veškeré sobotní lety do Madridu a zpět a nabídla mi výměnu letenek na pátek nebo na neděli. Jelikož jsem v té době již měl zakoupené letenky na návazné lety do Malagy a zpět, jedinou možností bylo zvolit si zpáteční let v neděli s tím, že ze soboty na neděli přespíme v Madridu. Na mojí přímou otázku mi pracovnice SmartWings (Hanka Plzáková) tvrdila, že výdaje s tímto vynuceným ubytováním mi společnost SmartWings proti předložení faktury uhradí.
Po návratu jsem příslušnou fakturu a další potřebná potvrzení poslal doporučenou poštou na adresu, kterou mi sl. Plzáková v dubnu dala a čekal jsem na vyjádření. Po měsíci marného čekání jsem do firmy zavolal. Pracovnice jejího reklamačního oddělení sl. Šlaufová mi tvrdila, že ode mne žádný dopis nedostali. Po dohodě jsem jí všechny materiály poslal znova faxem.
Současně jsem požádal Českou poštu o pátrání po údajně ztraceném doporučeném dopise. Za dva týdny jsem dostal vyrozumění, že zásilka byla řádně doručena a mně byla vyměřena pokuta ze neoprávněnou reklamaci. Hned jsem to sl. Šlaufové volal a chtěl jsem vysvětlení, proč mi tuto nepravdivou informaci poskytla: moc se divila, že o žádné reklamaci nikdy neslyšela. Požádal jsem jí tedy o kontakt na její nadřízené; jako mávnutím kouzelného proutku mi za hodinu přišel e-mail se zamítavým stanoviskem k mé žádosti o úhradu nákladů.
Stěžoval jsem si na její jednání u jejího nadřízeného, pana Šimona Říhy, spolu se žádostí o úhradu pokuty za neoprávněnou reklamaci, ale dosud jsem ani od něj odpověď nedostal.
Považuji za důležité varovat všechny potenciální zákazníky společnosti SmartWings, protože toto jednání nesvědčí o její serióznosti. Počínaje rušením řádně objednaných a zaplacených letenek, přes poskytování účelových nepravdivých informací, lživé tvrzení o nedoručení stížnosti, po evidentní neochotu situaci řešit.
Pragocentristického autora možná překvapí, že SkyEurope létá za více než solidní ceny do mnoha destinací z Bratislavy, což pro lidi z Moravy je mnohdy výrazně blíž a rychlejší než se vláčet na Ruzyň a trávit hodiny v zácpách na dálnici kolem Prahy. Nebylo by od věci podívat se občas na věci ze širšího kontextu, když už vstupujeme do té EU.
All bookings and changes made using a credit card are subject to a £4 processing fee. This is not applied to bookings made using a debit or Switch card. (bmibaby, podobně i easyjet)
Jak je to tedy s těmi kreditními x debetními kartami?
Docela se divím, že některé low cost aerolinky nezavedou lety na jiná mezinárodní letiště v Německu (Berlin, Mnichov, Frankfurt, Düsseldorf), nebo v Rakousku (Vídeň, Salzburk, Linec). Na dovolenou jezdím s německými cestovkami a zatím to řeším tak, že se nechám odvézt autem a zase přívézt (takže vlastně 4 cesty). Protože když jsem se u ČSA zajímal o to, kolik by stála zpáteční letenka do Mnichova, tak jsem dostal odpověď že cca 10 000 Kč! Kdyby to bylo za pět tisíc, tak o tom uvažuji, a pod čtyři tisíce okamžitě beru.
Vam vadi, ze nemate papirovou letenku? Konfirmacni cislo vam pripada podradne? Chybi vam jidlo v cene? Mne ne! Nemusim se bat, ze letenku zapomenu nebo ztratim. Jednoduse si vytisknu konfirmacni email. Mimochodem, nektere "kasicke" letecke spolecnosti (AF, LH, IB...) take nabizeji e-tickets. Pravda, CSA ma do toho jeste daleko. A jidlo? Da se mluvit opravdu o jidle? U CSA maji tluste veprove s UHO (universalni hneda omacka), AF nabidnou slanou smes peti orisku nebo krajicek chleba 3x3 cm se sunkou. A kdyz si chcete neco koupit, abyste se aspon trochu najedli, nic nemaji! Zlate sedvice u easyJet ci Ryanair. A ceny bez tax? Prohlednete si reklamni ceny CSA. Za 2990 Kc do Parize. Ale s platky to je 4485 Kc, ale pouze pokud je zahruta sobotni noc na miste! Jinak to mate za min. 5485 Kc pri hodne stesti a nevyhodnych casech. A to jen diky tomu, ze CSA ma konkurenci smartWings, jinak byste si mohli pripravit min. 10500 Kc! Ja letam s low cost relativne casto a jsem spokojen. Fakt, ze low cost davaji vice pozor na rozmer a vahu zavazadel, je jen dobre. AF vam dovoli temer vse na palubu, kde pak neni misto k ulozeni, takze musi nakonec dat nejaka zavazadla do zavazadloveho prostoru a mezitim ztrati svuj slot a vy cekate na dalsi. Low cost (pouze nektere, hl. Ryanair) opravdu letaji na vzdalenejsi letiste, jenze ta jsou mensi a vse jde rychleji. Casove vas to o tolik dele urcite nevyjde. Dobrou chut nad UHO od zapskle a pachnouci (i to jsem zazil) letusky CSA vam preje Jan.
Jo, hochu, až budes chtít jednou stihnout navaznej let, tvoje smartwings se ti zpozdi o hodinu a pak se na tebe vy..., tak budes mozna mluvit jinak. Vesele sny na letisti preje pepa.
Mily Pepo, asi jsi nepochopil, ze politika low cost nejsou navazne spoje a ani je tudiz nazarucuji. Je to jen na tve riziko. A dat si hodinu na nezaruceny pripoj, je fakt blbost. Ono se vubec kolem low cost omilaji stale ty same klise. To je asi jako zaplatit si misto na galerii v opere a chtit videt jako z prvni rady. Ja si rad zaplatim i tu prvni, ale pak ocekavam, ze to bude ta prvni. Klasicke aerolinky te nedky nechaji zaplatit tu prvni radu, ale nasadi ti k tomu klapky na usi...