Pane Dalibore, s tou reputaci jste to vystihl presne, ale obavam se, ze se to jen tak nespravi. Neni to jen problem CR. Pred chvili jsem priletel do Ciny a zdejsi taxikar me natahl o 30 dolaru. Hotel, co je za rohem, objizdel 20 minut a pak zastavil u druheho vychodu, abych nevidel, ze jsem do hotelu mohl dojit jen pres cestu. Cinani tu taky asi maji nejake aplikace, ale jak to mam vedet? Uber je proto na to dobry, mam jednu aplikaci a mohu ji pouzit na celem svete. Liftago znam, chvalim, ale to je omezene jen na Cesko a tim pro me taky pada. Ale s Vami bych se nebal a klidne bych se svezl :-)
Podle me by to mohly vyresit presne dane ci pausalni ceny. Pak by taxikari nesoutezili cenou, ale kvalitou sluzby. V Praze bych klidne nastavil pevnou sazbu 25 Kc/km a je to jasne. Plus maximalni ceny pro atraktivni trasy typu centrum-letiste nebo Cerny most-letiste. Podobne v krajskych mestech. V jinych bych to nechal volne.
Omezovat taxi na stari vozidla je hloupost. Mne je jedno, co me tech 10 minut veze, chci se dostat na misto a chci to rychle a za dobrou cenu. Staci ze auto bude mit platnou technickou a nebude pred rozpadem. A klimu bych dal povinne.
Ty mistopisy jsou dobra vec, ale po zkusenostech bych radeji vsem taxikarum dal povinne naucit se objizdet kolony. Co me je to platne, ze zna cestu z letiste na Vinohrady, kdyz ten blb jede pres Evropskou a Wilsonovou, ktere jsou behem dne zasekane? Radeji jsem vdecny za Ukrajince, co ma jakousi navigaci, ktera ho vede pres vsechny bocni cesty, ale mimo zacpy.
Ze taxikari nemaji Uber radi jsem vedel, ale nevedel jsem proc. Diky za osvetu. Pokud je to tak jak pisete, tak musi mit urednici z taxikaru radost, protoze je lze zadrit za cokoli. Ale pak nechapu, proc ti prazsti si nedokazou posviti na ty smrady z Parizske. Mozna proto, ze tam nekdo ma kamarada.
Ale abych jen nehanil, rad jezdim taxiky v Londyne a tam si nemohu na nic stezovat. Ridici skveli, slusni a presne podle ceny, jakou maji uctovat. A vetsinou jeste dostanu k ceste vyklad :)
Dekuji za skvely clanek.. a za namahu co se dnes moc v zurnalistice nevidi...
Ma doplnujici otazka:
>"Auto, které taxametr nemá, naopak nesmí být označeno nijak.
> Musí budit statut soukromého, civilního vozidla. U sebe musí
>mít originál písemné smlouvy se zákazníkem, která byla uzavřena
>dostatečně včas před nástupem do vozidla."
Je tohle platne? V Praze totiz do 9 osob auto smluvni doprava od roku 2013 byla zrusena a spada pod pravidla provozu standardniho taxi:
Smluvní přeprava, resp. osobní přeprava jako živnost již neexistuje. Pokud kdokoli vozidly do 3,5 t přepravuje osoby v tuzemsku, VŽDY jde o taxislužbu se všemi (ne)výhodami. Rozdíl je jen v to, že pokud má někdo nasmlouvané zákazníky (např. hotelové "taxi" - limuzína), tak nemusí (ale může) mít taxametr, ale stále zůstává povinnost evidence vozidla taxi (jen je bez taxametru, viz jeden z obrázků, kde je to uvedeno), průkaz řidiče taxi a případně místopis dle města...
Uvedu příklad. Přestavte si, že mám smlouvu s nějakou asistenční společností. Vy máte hodně dobré pojištění. S Vaším autem se něco stane, jinak než po zemi to nepůjde, mně (smluvnímu partnerovi) zavolá asistenční služba a já vyrazím pro Vás na místo zásahu, abych Vás přepravil (pro Vás bezplatně dle pojistných podmínek) z bodu A do bodu B. Koncesi mám, jenže přepravuji osobu v ČR, takže musím mít vůz v evidenci vozidel taxislužby. Po dobu jízdy musím mít pro Vás vididelný průkaz taxi. Taxametr nemám (a k čemu by mi byl, když na tento zásah bude smluvní cena a do taxametru ji nezadám), proto u sebe musím mít originál smlouvy (tedy s asistenční společností plus zásahový list, který mi podepíšete). Když Vás např. naberu v Praze a nebudu mít pro Prahu složené zkoušky (místopis), porušuji tím zákon a nikoho už nezajímá, že vy nic neplatíe, budete spokojený jako želva a vše řeší asistenční společnost. Případná kontrola bude pro mne znamenat postih 10-50 000 Kč, protože mně magistrát bude vnímat jako "černého taxikáře" + zákaz činnosti. Tak je nastaven zákon a je to špatně. Takže když budu mít smlouvu na přepravu osob třeba s ÚAMK a budu potřebovat pokrytí pro celou ČR, je potřeba, abych si postupně objel všechna města vyžadující místopis, udělal v nich zkoušky a pak je co 5-10 let (podle jejich podmínek) udržoval opakovaným přezkoušením. Blbost, co? Ale takto to podle zákona má být.
Ale aby úřad dal někomu pokutu, musí mu pochybení prokázat. Jakmile jedete civilním autem, řidič by musel mít smůlu 1:100 000 000, aby zrovna jej zastavil odbor kontroly taxi a požadoval po něm dokumenty k přepravě osob. V praxi je pravděpodobnost blízká nule. Spíše vás zastaví běžná hlídka silniční kontroly a té není potřeba hned říkat, že přepravujete osobu, ale nemáte v pořádku papíry. Opět, kde není žalobce, není soudce, to je život.
Vše funguje do doby, než se něco stane (např. dopravní nehoda), nebo než dojde k namátkové kontrole. Pak se to sečte zpětně... A o tom to je.
Vacsina clanku sa zaobera nespravodlivostou systemu, ktory podla autora zvyhodnuje sluzby ako Uber oproti klasickym taxisluzbam. Radsej by som cital clanok, ktory jasne poukaze na nezmyselne regulacie podnikania (nielen taxi) alebo neschopnost uradov/zakonodarcov reagovat na nove moznosti, ake prinasaju mobilne sluzby, alebo technicky pokrok.
Miesto utahovania srobov na jednej strane ich povolme rovnako na druhej a nechajme o existencii poskytovatela sluzieb rozhodnut zakaznikov negativnym/pozitivnym hodnotenim.
S nefér přístupem Uberu také nesouhlasím a podle mého názoru je velkým rizikem, svěřit se někomu, kdo o taxikařině vůbec nic neví. V několika případech ale v článku dochází k dezinformaci. Zkouška z taxametru vždy probíhá na tom přístroji, který si vyberete. Na výběr je ze všech běžných druhů na trhu. Meteorologie jen v sedě neprobíhá. Musí se načíst během jízdy, podle GPS. Jede se na malém úseku a vyhodnocuje se ujetá vzdálenost a cena. Žlutou kartičku na počkání v 99% případů obratem nedostanete, čekací lhůta je 14 dní. Když je to dříve, zavolají. Co ještě autor pozapomněl v nákladech uvést, je platba za dispečink. Bez něj to nejde. Navzdory různým aplikacím, jako je třeba Liftago, pokud chce člověk vydělávat, musí si platit "drát". Cena se liší podle zjištěné práce. Dispečink který dá vydělat více, stojí samosebou více, třeba 8.500,- měsíčně. jiné stojí méně, počítám že i 2.500,-. ;)
Ad dispečinky, aplikace apod., to je jasné, další náklady. To bude předmětem dalšího článku.
Zkouška: jak jsem koupil, tak prodávám. Na zkoušce byla jen Torola MPT 4. Nicméně asi je to podle daného města, co město, to jiný přístup.
Metrologie v sedě probíhala, dokonce minimálně 4x. Že je to špatně je jiná věc. Popisuji jen to, jak to probíhalo u mně. Možná je to opět tak, že co jeden inspektorát ČMI, to jiný přístup.
ještě bych tam poukázal na Šedou ekonomiku (prací načerno a platbami bez účetních dokladů.) u Uber si sice lze komplikovaně vyhledat elektronicky ( bez razítka) doklad na danou jízdu, ovšem pokud ho potřebujete okamžitě po ukončení jízdy, aby Vám to zaměstnavatel proplatil máte smůlu. Musíte si ho přes webové rozhraní po přihlášení defakto vyžádat ( účtenka není od provozovatele, který Vás vezl jen v jeho jménu od poskytovatele aplikace. V tomto případě je těžko dohledatelný samotný příjem řidiče Uber a asi málokterý platí daň s přijmu. Dále jelikož platba chodí řidiči na účet z jiné země než byla přeprava uskutečněna ( z důvodů optimalizací příjmů a výhod daňových rájů) přenáší se povinnost odvodu DPH na samotného přepravce a to bez rozdílu jestli je plátcem či nikoliv. Což je při 25% provize s tržeb pro Uber více jak 5 % povinného odvodu DPH od každého řidiče UBER. Proto zastávám názor kdo využívá dnes těchto služeb sdílené ekonomiky, která není v souladu s předpisy , musí si uvědomit že okrádá hlavně sám sebe ( jsou to jim mnohamilionové částky) protože ty peníze musí někde / někomu chybět například. se opět zvyšují min. odvody od roku 2017 o 186 Kč každému podnikateli co provozuje činnost legálně..
"Liberalizace by taxislužbě prospěla, ale než k tomu dojde, musejí všichni dodržovat stejná pravidla hry. Na taxikáře se nezlobte, oni ta pravidla nevytvořili."
Ale my, zákazníci, se nezlobíme na taxikáře za zkostnatělá pravidla. My se na ně zlobíme, že právě oni ta pravidla, po jejichž dodržování tak voláte, ignorují! Kdyby posledních dvacet let jezdili slušně a podle pravidel, tak by jejich reputace byla úplně jinde, a po Uberu by nikdo ani nevzdychl.
Takže, přesně jak říkáte. Všichni musejí dodržovat stejná pravidla hry. A to platí v první řadě pro taxikáře samotné.
zdravím,mám dotaz.Ve výpisu z evidence taxi máte Bratislavu TJM-03 a však cituji "....nechávám do auta montovat taxametr Digitax F3. Jsem spokojený, ale za montáž dávám dalších 1950 Kč."
Znamená to že si mohu nahlásit jakýkoli taxametr ( schválený ) a v průběhu živnosti jej vyměnit za jiný?
Souhlasím. Je to složité, komplikované a samonasírací.
Ale nikdo potenciálního taxikáře nenutí, aby dělal taxikáře. Je to jeho volba. Pravděpodobně si to bude chtít kompenzovat něčím jiným (šmelina, okrádání a jiné nectnosti, které taxikáře doprovází), nebo je to trouba, nebo neumí nic jinýho, než točit volantem, a myslí si, že autobusák nebo kamionista je pod jeho úroveň.
Já bych do toho nešel.
Poznal jsem desítky férových taxikářů, co se tím živí a vše daní. A také jsem potkal dost taxikářů, kteří s oblibou používají tlačítko "storno". Ti si však neuvědomují, že podnikat je nutné za účelem zisku a že kontrole z FÚ nevysvětlí, jak je možné, že během dne mají třeba 10 stornovaných jízd, ale přitom si uplatňuj náklady na vozidlo a podnikání. Že by tolik utíkajících pasažérů? Doměřená daň pak bude citelně bolet. Plátci DPH to mají vyřešené (ano, pár jich v taxislužbě existuje), ti jsou pod drobnohledem skoro automaticky, takže ti si nějaké krácení daní nemohou dovolit (ne takoví malí podnikatelé). Až přijde EET do taxislužby (03/2018), tak se moc nezmění. Kdo kradl, bude krást dál a bude pro zákazníky levnější. Kdo byl poctivý, poctivým zůstane, ale bude ho to stát více peněz pro nic za nic, takže zdraží. A jako bonus si pasažér chvíli počká, než se vytisknou všechny potřebné papíry, protože jen minorita taxametrů dokáže vše vytisknout na jednom dokladu, takže bude nutná další tiskárna a další hw zařízení...