Hlavní navigace

Letenky zlevňují, platíme stále víc!

29. 8. 2005
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Nenechte se zmást nízkou cenou letenek! I s letenkou zdarma se mohou cestovní náklady vyšplhat na několik tisíc korun. Kromě letenky totiž musíte zaplatit ještě řadu poplatků, tax a příplatků. Za co to vlastně platíme? A proč jsou ceny letenek tak neprůhledné?

Počet lidí, kteří využívají k cestování služby leteckých společností, se v posledních letech stále zvyšuje. Například pražské ruzyňské letiště za letošní červen přepravilo v porovnání s rokem předchozím o 13,7 % cestujících více. V letošním roce se očekává, že Letiště Praha – Ruzyně odbaví více než 10 milionů cestujících. Přestože letecké nehody posledních týdnů otřásly důvěrou některých cestujících v bezpečnost létání, letecké společnosti úbytek cestujících nehlásí a ani ho do budoucna neočekávají.

Velký konkurenční boj jednak mezi klasickými a nízkonákladovými společnostmi – ale také mezi klasickými leteckými přepravci navzájem – stlačil v některých případek ceny letenek na úroveň pozemní přepravy.

Snižující se ceny letenek ale nemusí vždy znamenat, že letecká přeprava zlevňuje. Cena letenky totiž rozhodně není tím jediným, co letecké společnosti musíme zaplatit. Není výjimkou, že všechny poplatky a příplatky nakonec převýší původní cenu letenky.

Zjistit, kolik ale bude opravdu letenka stát, není jen tak. Absolutní většina leteckých společností totiž jako primární uvádí pouze základní cenu letenky – a až při placení vám naskáčou všechny další poplatky.

Každý turista už ví, že při koupi letenky musí kalkulovat i s letištními poplatky. V poslední době se ale s dalšími typy poplatků a příplatků roztrhl pytel. Musíte dokonce zaplatit poplatek i za to, že vám letecká společnost letenku vůbec vystaví!

Jak to tedy s poplatky vlastně je? Většina leteckých společností k základní ceně letenky připočítává hned čtyři různé příplatky. Nejvíce peněz si musíte připravit na letištní poplatky – ty se pohybují obvykle mezi 700 – 1000 Kč, záleží na atraktivitě a vytíženosti letiště. Například při cestě z Prahy do Londýna můžete za letištní poplatky zaplatit i více než dva tisíce korun.

Příklady cen letenek a přidružených poplatků*

  • Letenka Praha – Řím a zpět (ČSA)
  • Tarifní cena 4990 Kč
  • Taxy a poplatky 2163 Kč
  • Letenka Praha – Amsterodam a zpět (Smartwings)
  • Tarifní cena 4283 Kč
  • Taxy a poplatky 2121,17 Kč
  • Letenka Praha – Paříž a zpět (Lufthansa)
  • Tarifní cena 7840
  • Taxy a poplatky 3615

*Letenky jsou voleny s odletem 1. září a příletem 5. září

Tento poplatek odvádí letecká společnost správci obou letišť – odkud odlétáme a kde přistáváme. Peníze se využívají na úhradu nejrůznějších nákladů spojených s provozem letiště. Výše poplatku se velmi často mění a je ovlivněna i pohybem kurzu měn – proto se konkrétní částku dozvíte až při koupi konkrétní letenky. Pokud se chystáte cestovat s přestupem, zvažte, zda vám další letištní poplatek nezvýší cenu na úroveň přímého letu.

Spolu s letištním poplatkem stále více společností vybírá i bezpečnostní taxu, která se obvykle pohybuje ve výši několika stovek korun. Tento poplatek slouží k zajištění větší bezpečnosti cestujících po teroristických útocích z roku 2001.

Nejrychleji rostoucí položkou je palivový příplatek. Jak už sám název napovídá, letecké společnosti ho začaly vybírat kvůli rostoucím cenám pohonných hmot. Většina společností ho začala klientů účtovat v loňském roce, když začala zdražovat ropa.

Během letošního roku letecké společnosti tento poplatek už několikrát zvýšily. Například České aerolinie, které tento poplatek zavedly loni v záři, ho zvýšily naposledy v dubnu. Turisté na evropských cestách si k ceně letenky připlatí 7 euro, při delších cestách je poplatek dokonce 18 eur. U letecké společnosti SWISS si cestující u evropských destinací připlatí 360 Kč ke každé letence, u dálkových destinací 500 Kč.

Chcete získat více informací o finančních souvislostech spojených s cestováním? Čtěte přílohu Měšce!

Jedná se o dočasné opatření, které bude zrušeno ve chvíli, kdy klesne cena ropy kotovaná na burze v Rotterdamu pod hodnotu 45 USD za barel a pokud bude tato hodnota udržena alespoň po dobu 30 dní, slibuje mluvčí ČSA Jitka Novotná. Vzhledem k tomu, že cena ropy se na světových trzích pohybuje nad 65 USD za barel, se zrušení poplatku jen tak nedočkáme, naopak se zřejmě v blízké budoucnosti opět zvýší.

Poslední poplatek se zdá nejméně jasný. V letošním roce začala řada leteckých společností v Česku účtovat zákazníkům manipulační (či servisní) poplatek. Těmito prostředky se mají pokrýt náklady spojené s vydáním každé letenky. Nejde o nijak zanedbatelnou částku – například u výše zmiňovaných Českých aerolinií jde o 800 korun při koupi klasické letenky či 400 korun při objednání přes internet.

dan_z_prijmu

Tento poplatek zahrnuje služby bezprostředně spojené s prodejem letecké přepravy, jako rezervování míst, vystavování letenek, provádění změn letenek či jejich refundací, uvádí České aerolinie ve svém tiskovém prohlášení.

Zatímco zavedení palivového příplatku lze alespoň částečně odůvodnit rostoucí cenou ropy, manipulační poplatek žádnou logiku nemá. Proč je tato částka vyňata ze základní ceny letenky? Proč má cestující platit zvlášť poplatek za něco, co je při letecké přepravě samozřejmostí? Můžeme jen doufat, že se tímto nápadem neinspirují i jiní podnikatelé…

Přijde vám letecká přeprava drahá?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).