Tři nástrahy obchodníků, které už vás o peníze nepřipraví

5. 10. 2011
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Na podvodníka nebo nefér obchodníka narazíte snadno. Přečtěte si, jak se mu rovnou vyhnout nebo se účinně bránit.

V dnešním vydání navážeme na již publikovaný článek 5 chytáků, na které už nenaletíte. Opět přinášíme příklady z praxe, které řeší spotřebitelský časopis dTest a na které můžete narazit jako běžní spotřebitelé i vy. 

Poškozené zboží z e-shopu? Není to váš problém

Hned první příklad se může týkat mnoha z nás. Nakupování v e-shopu není ničím neznámým. Online obchody šetří čas i peníze. Většinou. Může se vám ale stát, že objednané zboží přijde poškozené či jinak vadné. Je dost možné, že v tomto případě se stanete divákem přestřelky mezi přepravcem a prodejcem o to, kdo za poškození skutečně může. Výjimkou nejsou ani případy, kdy se pro jistotu svede vina na samotného zákazníka.

Desítky stížností na poradenské lince časopisu dTest ukazují na stoupající trend tohoto jevu i u etablovaných prodejců a neznalost zákazníků. Zákon totiž hovoří zcela jasně – nápravu musí zjednat prodejce, zdůrazňuje zpráva časopisu dTest.

A to i v případě, že se právě prodejce ohradí proti reklamaci poškozeného zboží s tím, že měl (podle obchodních podmínek e-shopu) zákazník povinnost zboží při přebírce zkontrolovat. Uložení povinnosti zkontrolovat si zboží při přebírce spojené se ztrátou práva jeho vady reklamovat či jej vrátit je dle našeho průzkumu nejčastější nešvar i těch největších českých internetových prodejců. Ten bohužel přerostl v jakýsi standard, který spotřebiteli ani nepřipadá nezákonný, uvedl k tématu Jan Votočka, právní poradce časopisu dTest. Zároveň ale dodal, že podle zákona za to, že zboží bude v okamžiku převzetí v souladu s kupní smlouvou, tedy nepoškozené a funkční, odpovídá prodejce. A to bez ohledu na to, jestli pro něj zajišťuje přepravu zboží třetí strana.

Zákon totiž umožňuje namítání vad zboží po 24 měsíců. Z toho v prvních šesti měsících od převzetí tak můžete činit za využití této domněnky: nedostatky, které namítnete v této lhůtě, se považují za nedostatky, které věc má od počátku a za které tedy odpovídá prodejce, upozorňuje zpráva. Odpovědnosti se může prodejce zprostit, jen pokud vám prokáže, že v okamžiku převzetí vada na zboží nebyla ani ve skryté formě. V tom případě by ale musel jeho přepravce při dodání zboží sám vybalit a pak s vámi sepsat prohlášení o tom, že zboží žádné zjevné vady nemá.

Pokud je navíc poškozené zboží zakoupené na e-shopu, můžete ho podle časopisu dTest ve 14denní lhůtě vrátit a požadovat zpět kupní cenu i včetně nákladů na dopravu zásilky oběma směry.

Reklamujte špatnou dovolenou

V minulém článku o nástrahách, které obchodníci spotřebitelům připravují, jsme se dotkli tématu cestovních kanceláří a jejich neoprávněných 100% stornopoplatků. Dnes si řekneme, jak reklamovat dovolenou, která nebyla odrazem superlativů, na které vás cestovka nalákala.

Místo moře výhled na popelnice, životu nebezpečná přistýlka v pokoji nebo hmyz po celém hotelu? Nic z toho si nemusíte nechat líbit. Cestovní kancelář odpovídá za to, že zájezd bude odpovídat uzavřené cestovní smlouvě  bez ohledu na to, zda závazky plynoucí z této smlouvy má plnit ona sama nebo jiný smluvený dodavatel. V praxi se tedy můžete, pokud nejste se svým zájezdem spokojeni, obrátit vždy přímo na cestovní kancelář, se kterou máte podepsanou cestovní smlouvu, uvádí zpráva časopisu dTest s tím, že pokud je uzavření cestovní smlouvy zprostředkováno jinou cestovní kanceláří či agenturou, je možné právo ve stejné lhůtě uplatňovat i zde.

S reklamací byste ale neměli příliš otálet, protože ji můžete podat nejpozději do tří měsíců od skončení zájezdu.

S největší pravděpodobností pro vás bude v rámci reklamačního řízení oříškem stanovit výši slevy. Ta se odvíjí od toho, v čem všem zájezd neodpovídal avizované nabídce. Pro tyto účely zveřejnil dTest jako orientační nástroj tzv. Frankfurtskou tabulku slev, kterou používají německé soudy. 

Každý nedostatek je ale nutné nějakým způsobem doložit. Hned na místě je proto nutné pořídit fotodokumentaci a zároveň na nedostatky upozornit delegáta, který vám může vystavit i písemný doklad. O ten můžete požádat i personál nebo přímo poskytovatele služby. Jako důkaz může posloužit i svědectví dalších účastníků zájezdu.

Nedostatky v dopravě a výše slevy

  • Odjezd odložený o více než 4 hodin = 5 % ceny za den za každou další hodinu
  • Nižší třída dopravního prostředku = 0–15 % 
  • Větší odchylka od obvyklého standardu = 5–10 % 
  • Nedostatečná obsluha během letu = 0–5 % 
  • Nedostatky ve vybavení letadlové třídy (chybí TV, projekce filmů aj.) = 5 % 
  • Změna dopravního prostředku = podíl ceny dle vzniklého zdražení 
  • Chybějící transfer z letiště nebo nádraží do hotelu = náhrada nákladů vynaložených na náhradní dopravu

Nedostatky v poloze pokoje a výše slevy

  • Ubytování v jiném vzdálenějším objektu, než jaký byl nabízen = 10–25 % dle vzdálenosti
  • Ubytování ve vzdálenějším objektu, než bylo uvedeno ve smlouvě = 5–15 %
  • Odlišný způsob ubytování místo objednaného (bungalov místo hotelu, jiné poschodí, pokoj bez balkonu, bez výhledu na moře apod.) = 5–20 %

Nedostatky ve druhu pokoje a výše slevy

  • Dvoulůžkový místo jednolůžkového = 20 %
  • Třílůžkový místo jednolůžkového = 25 % 
  • Třílůžkový místo dvoulůžkového = 20–25 % dle toho, je-li ubytován se členem stejné nebo cizí skupiny
  • Čtyřlůžkový místo dvoulůžkového = 20–30 % podle toho, je-li ubytován se členem stejné nebo cizí skupiny

Nedostatky ve vybavení pokoje a výše slevy

  • Příliš malá plocha = 5–10 %
  • V létě chybí objednaný balkón = 5–10 % 
  • Chybí objednaný výhled na moře = 5–10 % 
  • Chybí (objednaný) vlastní koupelna a WC = 10–25 % 
  • Chybí (objednané) vlastní WC = 10–25 % 
  • Chybí (objednaná) sprcha = 10 % 
  • Chybí (objednaná) klimatizace = 10–20 % 
  • Chybí (objednané) rádio, televize = 5 % 
  • Příliš málo nábytku = 5–15 % 
  • Poškozené pokoje (trhliny ve zdi, vlhko, plíseň aj.) = 10–50 % 
  • Hmyz na pokoji = 10–50 %

Nefungující zařízení na pokoji a výše slevy

  • WC = 15 % 
  • Koupelna 15 % 
  • Výpadek elektrického proudu či plynu = 10–20 % 
  • Netekoucí voda = 10–20 % dle roční doby 
  • Nefunkční výtah = 5–10% dle poschodí

Nedostatky v úklidu pokoje a výše slevy

  • Absence úklidu = 25 %
  • Špatný úklid = 10–20 % 
  • Nedostatečná výměna ložního prádla, ručníků = 5–10 %

Rušení na pokoji a výše slevy

  • Rámus přes den = 5–25 %
  • Rámus přes den = 10–40 % 
  • Zápach = 5–15 % 
  • Nedostatek slíbených služeb, chybí sportoviště = 20–40 %

Ztráta času při nutném stěhování a výše slevy

  • V rámci stejného hotelu = příslušnou část nákladů za půl dne
  • Do jiného hotelu = příslušnou část nákladů za jeden den

Nedostatky ve stravování a výše slevy

  • Naprostý výpadek = 50 %
  • Jednotvárný jídelníček = 5 % 
  • Málo teplá až vychladlá jídla = 10 % 
  • Zkažená, nepoživatelná jídla = 20–30 % 
  • Samoobsluha místo obsluhy číšníkem = 10–15 % 
  • Dlouhé čekací doby na obsluhu = 5–15 % 
  • Stravování na směny = 10 % 
  • Špinavé stoly, ubrusy = 5–10 % 
  • Špinavé příbory, nádobí = 10–15%

Problémy s bazény a výše slevy

  • Chybějící nebo špinavý bazén = 10–20 %
  • Chybějící krytý bazén, je-li k dispozici otevřený = 10 % 
  • Chybějící krytý i otevřený bazén = 20 %

Služby delegátů a průvodců a výše slevy

  • Špatná organizace = až 5 %
  • Špatné služby při poznávacích zájezdech = 10–20 % 
  • Špatné služby při studijních cestách s odborným vedením = 20–20 %

Chybějící slíbená střediska a další nedostatky + výše slevy

  • chybějící sauna = 5 %
  • chybějící tenisové kurty = 5–10 % 
  • chybějící minigolf = 3–5 % 
  • chybějící škola surfu, potápění = 5–10 % 
  • chybějící možnost jízdy na koni = 5–10 % 
  • chybějící opatrování dětí = 5–10 % 
  • nemožnost koupání v moři = 10–20 % 
  • špinavá pláž = 10–20 % 
  • chybějící lehátka, slunečníky = 5–10 % 
  • chybějící snack bar nebo bar na pláži = až 5 % 
  • chybějící pláž = 10–20 % 
  • chybějící možnosti (objekty) zábavy, disco, noční kluby, animátoři=  5–10 % 
  • chybějící butiky a obchody až = 5 % 
  • neuskutečnění výletu na pevninu při okružních plavbách = 20–30 % ceny onoho dne s výletem

Zdroj: dTest

Pozor na podvodný e-shop

Poškozené zboží nemusí být jediným problémem, který vás při nákupech na e-shopu může potkat. Pokud máte „pech“ a nevybíráte zboží u velkých ověřených obchodníků, mohou vám místo značkového zboží dorazit padělky, které byste za polovinu koupili na čínské tržnici.

Na vlastní kůži se o tom přesvědčili spotřebitelé, kteří se nechali zlákat 50% slevami internetového obchodu www.outletshoe.cz. Časopis dTest proto učinil kontrolní nákup a padělky obdržel taky. Na první pohled bylo nápadné velmi nekvalitní zpracování i to, že obuv dorazila v krabici od úplně jiného páru bot, upozornila na některé z typických znaků padělaného zboží Martina Vernerová, právní poradce časopisu dTest s tím, že nepravost obuvi potvrdili i samotní zástupci společnosti Puma.

V případě nákupu přes internetový obchod máte nárok do 14 dní zboží vrátit. V případě, že svůj krok odůvodníte dodáním padělku – tedy něčeho, co jste neobjednali, máte kromě kupní ceny nárok i na vrácení balného a poštovného k vám i zpět do e-shopu.

bitcoin_smenarna

Pokud padělky zakoupíte v kamenné prodejně (nebo nevrátíte zboží z e-shopu do 14 dní), je podle Vernerové řešením vrátit zboží s odkazem na rozpor s kupní smlouvou, protože jste si původně kupovali originál.  Máte nárok na odstoupení od smlouvy a vrácení celé kupní ceny, uvedla Vernerová s tím, že možné je požadovat i výměnu za originální zboží.

7 rad, jak se vyhnout padělkům

  1. Dnes již s jistotou nenajdete místo, kde padělek nekoupíte. S pravděpodobností blížící se jistotě ale najdete místo, kde nekoupíte originál: na tržnici.
  2. Vyvarujte se nízkých cen. Hlavně u luxusních značek typu Louis Vuitton či Burberry jsou nápadně výhodné ceny velmi dobrým indikátorem padělků.
  3. Zjistěte si co nejvíc o zásadách dané značky i dotyčném výrobku: Dodává se zákazníkům ve speciálním obalu? Vyrábí se vůbec v daném objemu (především u parfémů), barvě, materiálu či střihu? Právě barva byla jedním z prvků, který prozradil námi zakoupený padělek: tento typ sandálů se totiž vyrábí výhradně v jiných barvách.
  4. Nabízí prodejce zboží dané značky ve všech myslitelných odstínech, velikostech a střizích? Originální výrobce má své zásady, až takhle moc vám vstříc nevyjde.
  5. Nekvalitní zpracování. Např. u našeho páru obuvi byly uvolněné obě vložky do bot, boty měly nerovné švy, všitá látka nebyla odstřižena, tudíž přesahovala okraj boty, gumový prvek na patě dosahoval na každé botě jinak vysoko a bota byla v důsledku přebytku látky uvnitř velmi nepohodlná. Máme pokračovat? Podívejte se na fotografie na stránkách dTest!
  6. Především při koupi v různých internetových bazarech či aukčních serverech požadujte reálné fotografie. Nespokojte se s nicneříkajícími fotografiemi staženými z webu výrobců. Jak ukazuje naše zkušenost, od věci tento požadavek není ani u ostatních internetových prodejců.
  7. Neoriginální balení (flakony u parfémů) či obal. Námi zakoupené sandále dorazily v krabici od zcela jiného typu obuvi, byť stejné značky. Typ obuvi byl na ní dopsán fixou.

Zdroj: dTest

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).