I v dnešní době mohou být zajímavými informace o tom, jak náš stát hospodařil v minulosti. Jako příklad může posloužit schválený státní rozpočet z roku 1935, tedy z poloviny 30. let minulého století. V tu dobu se odhadoval roční HDP Československa na cca 60 miliard Kč. Výše příjmů a výdajů státních rozpočtů nedosahovala většinou 10 miliard Kč.
I metodika sestavování rozpočtu byla trochu odlišná od metodiky dnešní. Nejnázornější bude nejprve ukázat rozpočet tak, jak byl tehdy schválen.
Oddíl | Číslo | Název kapitoly | Výdaje | Příjmy |
---|---|---|---|---|
Ústřední orgány státu | 1 | President republiky a jeho kancelář | 13 957 800 | 2 588 500 |
2 | Zákonodárné sbory a předsednictvo sněmoven | 36 286 500 | 182 000 | |
3 | Předsednictvo ministerské rady | 37 056 400 | 13 630 000 | |
Správa zahraniční a vojenská | 4 | Ministerstvo zahraničních věcí | 132 980 000 | 6 080 000 |
5 | Ministerstvo Národní Obrany | 1 280 000 000 | 7 775 000 | |
Správa vnitřní (politická, justiční a unifikační, kulturní, hospodářská a dopravní, sociální) | 6 | Ministerstvo vnitra | 645 199 300 | 3 788 100 |
7 | Ministerstvo spravedlnosti a Nejvyšší soud | 277 116 700 | 11 258 200 | |
8 | Ministerstvo pro sjednocení správy | 1 741 300 | – | |
9 | Nejvyšší správní soud | 6 080 700 | 64 600 | |
10 | Ministerstvo školství a národní osvěty | 924 000 000 | 77 554 200 | |
11 | Ministerstvo zemědělství | 181 032 600 | 8 580 100 | |
12 | Státní pozemkový úřad | 15 650 300 | 15 650 300 | |
13 | Ministerstvo průmyslu obchodu a živností | 32 871 200 | 11 308 700 | |
14 | Ministerstvo veřejných prací | 437 343 500 | 95 880 400 | |
15 | Ministerstvo pošt a telegrafů | 11 197 500 | 11 197 500 | |
16 | Ministerstvo železnic | 20 199 200 | 20 199 100 | |
17 | Ministerstvo sociální péče | 802 106 800 | 14 497 700 | |
Ministerstvo veřej zdravotnictví a tělesné výchovy | 143 923 000 | 35 121 500 | ||
18 | Odpočivné a zaopatřovací platy | 895 018 100 | 163 070 600 | |
Správa finanční | 19 | Ministerstvo financí | 2 084 017 600 | 7 486 929 000 |
Kontrola státní správy | 20 | Nejvyšší kontrolní a účetní úřad | 6 125 800 | – |
Úhrnem | 7 983 298 400 | 7 985 255 600 |
Státní závěrečný účet v roce 1935 skončil následovně: Schodek preliminovaného rozpočtu se zvětšil více než dvojnásobně oproti předchozímu roku 1934. Došlo ke snížení příjmů státního rozpočtu, kdežto výdaje vzrostly. Rozpočet předpokládal příjem 7 985 255 600 Kč, kdežto bylo (v platbě) dosaženo pouze 7 053 779 820 Kč 40 h. Vydání bylo rozpočteno na 7 983 298 400 Kč, kdežto ve skutečností činilo 8 504 217 021 Kč 55 h. Oproti roku 1934 se snížil preliminovaný příjem o 438 384 359 Kč 60 h, vydání pak se zvýšilo o 392 471 881 Kč 60 h. Schodek činil 1 450 437 201 Kč 15 h.
Kapitolou, kde byla překročena výše plánovaných výdajů, bylo Ministerstvo národní obrany – šlo o částku 89 810 995 Kč 75 h. Již od roku 1934 postupně narůstala výše vojenských výdajů. Jejich růst však nebyl rozhodně vždy podle představ Ministerstva národní obrany, neboť Ministerstvo financí ve snaze neohrozit ekonomiku bylo naladěno značně restriktivně. Přesto se situace z hlediska výdajů v této kapitole z notoricky známých důvodů v dalších letech dále prudce zhoršovala.
Další, v současné době poměrně známou záležitostí byla postupně narůstající výše státních záruk. V roce 1935 se jednalo částky uvedené tabulce.
Poskytovatel záruky | Výše záruky |
---|---|
Ministerstvo vnitra | 4 120 767 Kč 25 h |
Ministerstvo zemědělství* | 141 676 567 Kč 75 h |
Ministerstvo obchodu | 159 087 309 Kč 27 h |
Ministerstvo veřejných prací | 525 342 112 Kč 91 h |
Ministerstvo sociální péče | 4 064 330 730 Kč 76 h |
Ministerstvo zdravotnictví | 11 470 722 Kč 34 h |
Ministerstvo financí | 6 441 730 178 Kč 86 h |
Celkem | 11 347 758 389 Kč 14 h |
* Zahrnuje bývalý Státní pozemkový ústav.
Domnívám se, že i přes uvedené by si dnešní politici měli vzít z tehdejšího hospodaření příklad. Pro srovnání připojuji hospodaření státu v novodobé historii.
Rok | Plánované příjmy | Skutečné příjmy | Plánované výdaje | Skutečné výdaje | Přebytek/schodek |
---|---|---|---|---|---|
1990 | 163.1 | 162.5 | 163.1 | 163.6 | –1.1 |
1991 | 241.0 | 225.3 | 239.9 | 240.1 | –14.8 |
1992 | 249.9 | 251.4 | 255.9 | 253.1 | –1.7 |
1993 | 342.2 | 358.0 | 342.2 | 356.9 | 1.1 |
1994 | 385.3 | 390.5 | 385.3 | 380.1 | 10.4 |
1995 | 446.2 | 440.0 | 437.0 | 432.7 | 7.3 |
1996 | 497.6 | 482.8 | 497.6 | 484.4 | –1.6 |
1997 | 519.6 | 509.0 | 519.6 | 524.7 | –15.7 |
1998 | 547.2 | 537.4 | 547.2 | 566.7 | –29.3 |
1999 | 574.1 | 567.3 | 605.1 | 596.9 | –29.6 |
2000 | 592.1 | 586.2 | 627.3 | 632.2 | –46.0 |
2001 | 636.2 | 626.2 | 685.2 | 693.9 | –67.7 |
2002 | 690.4 | 705.0 | 736.6 | 750.7 | –45.7 |
2003 | 684.0 | 699.6 | 795.3 | 808.7 | –109.1 |
2004 | 754.0 | 769.3 | 869.0 | 862.9 | –93.6 |
2005 | 824.8 | 866.5 | 908.4 | 922.9 | –56.4 |
Výše uvedená data by mohla posloužit odpovědným osobám alespoň k zamyšlení.