O málokterém tématu se v minulých letech diskutovalo tolik jako o bankovních poplatcích. Přestože v absolutních číslech nejsou jednotlivě příliš vysoké, stačí je sečíst do balíčku za rok a vyjde zajímavá částka. Nejvíce pak u těch, kteří se o poplatky nestarají a nezabývají se možnostmi, jak je snížit. Takové klienty mají banky nejraději, protože dokud se někdo neozve, platí za spokojeného klienta, i když mu banka za stejné služby účtuje několikanásobně více než jinému klientovi.
Příjem České spořitelny z poplatků v roce 2013 – 11,29 miliardy korun
České spořitelně v roce 2013 klesl příjem z poplatků o 4 % na 11,29 miliardy korun. Meziroční pokles je ovlivněn ekonomickou situací a také tím, že klienti častěji využívají internetové bankovnictví a zvýhodněné programy a produkty,
identifikuje propad zisku výroční zpráva České spořitelny.
Proti proudu
Situace kolem poplatků spojených s osobními účty se ale v poslední době přeci jen trochu uklidnila (volný prostor vyplnily poplatky za sjednání a vedení úvěrů). Na trh přišly nové banky, v drtivé většině sázející na to, že za běžné služby účtují jen malé nebo dokonce žádné poplatky. Doplnily tak banky, které tento model zavedly už dříve a i v segmentu nízkonákladových bank tak funguje velmi produktivní konkurence, která poplatky jen tak nedovolí zvedat.
Mohlo se dokonce zdát, že na odliv klientů, byť zatím nijak dramatický, reagují také větší banky. Některé z nich uvedly na trh produkty s kompletní škálou transakčních služeb zdarma, byť za určitých podmínek. Čtěte více: Běžný účet zdarma už není výjimkou. Něco ale stejně stojí Revoluci se ale podle všeho nepodařilo dokonat. Největší banka v České republice podle počtu klientů – Česká spořitelna – se totiž vydala proti trendu a řadu poplatků v novém sazebníku, který začne platit 15. srpna, naopak ceny služeb zvyšuje.
Česká spořitelna svůj ceník překopává skutečně zevrubně. Ne snad, že by ho zjednodušila, ale mění právě jednotlivé položky. Ne všechny jdou nahoru, velká většina ale ano. Zčásti jde navíc o ty, které se dotýkají každodenního využívání osobního účtu nebo kontaktu s bankou.
Důvody ke zdražení
V cenách zohledňujeme výši nákladů na transakci a také zvolený způsob komunikace klienta s bankou. Upravujeme tedy ceny u položek, které nelze zpracovat automaticky. Především se jedná o transakce na přepážce. Každoročně rovněž investujeme nemalé finanční prostředky do rozvoje našeho internetového bankovnictví,
uvedl pro Měšec.cz Marek Pšeničný z tiskového oddělení České spořitelny. Klientům chceme nabízet nejnovější trendy a zlepšovat kvalitu našich služeb a zároveň také klademe velký důraz na zajištění bezpečnosti internetového bankovnictví, což přináší stále větší náklady.
Kromě promítnutí zvyšujících se nákladů do poplatků Česká spořitelna pravděpodobně sleduje také záměr dotlačit své klienty k využívání některého z balíčků, tedy paušálu bankovních služeb, ve kterém má za předem stanovenou částku vybrané služby bez dalších poplatků. Naši klienti mají stále možnost nastavit si ke svým účtům různé výhodné balíčky, v rámci kterých mohou provádět transakce zdarma či dostávat výpisy z účtu, změna jednotlivých cen se jich tedy nedotkne. Jejich nastavení lze provést v internetovém bankovnictví nebo osobně v kterékoliv pobočce České spořitelny,
říká Pšeničný.
Bez poplatků to umí i Česká spořitelna. Ale tak napůl
Česká spořitelna nabízí takzvaný Internetový osobní účet (iÚčet). Pokud splníte podmínku a zaplatíte kartou alespoň 7000 Kč měsíčně a zároveň nebudete řešit nic přes pobočku, máte bez poplatků vedení účtu, internetové bankovnictví, odchozí a příchozí platby. Za výběry z bankomatu České spořitelny si ale stejně připlatíte. Pokud navíc některou z podmínek nesplníte, stojí konto 98 Kč měsíčně.
Posledním důvodem, proč Česká spořitelna ke zdražení přistoupila, je snaha určitým způsobem řídit chování klientů při interakci s bankou. Zvýšení cen za některé služby na přepážce souvisí s naším cílem motivovat klienty k využívání samoobslužných zařízení, kterými budeme postupně naše pobočky vybavovat,
vysvětluje Pšeničný. Chceme uvolnit ruce našim bankovním poradcům, aby mohli klientům ve větší míře a kvalitě poskytovat služby s větší přidanou hodnotou. Stejně tak navýšení ceny u papírového výpisu je snahou motivovat klienty k přechodu na elektronické výpisy, a tak se chovat šetrněji k životnímu prostředí.
Zdražení postihne jen klienty, kteří nevyužívají žádný z transakčních balíčků. Poté zaplatí zvláště
- 7 Kč za příchozí platbu z jiné banky
- 7 Kč za odchozí platbu do jiné banky zadanou přes internet nebo mobil
- 7 Kč za odchozí inkaso nebo trvalý příkaz do jiné banky
Jak zdraží služby
Ve skutečnosti je ale znát především korekce směrem nahoru, motivace klientů k využívání určitých variant služeb snížením jejich cen je spíše kosmetická, navíc ne vždy je výše uvedená strategie do úpravy poplatků převedena konzistentně. Nejlepším příkladem jsou elektronické platby. Pokud nevyužíváte žádný z balíčků služeb, který obsahuje tuzemské platby, za zadání odchozí platby prostřednictvím internetového bankovnictví Servis24 zaplatíte nově 5 Kč namísto dosavadních 2 Kč. To je nárůst o 150 % a kromě využití zmíněných balíčků není možné příkaz zadat levněji. Zdraží totiž i jejich zadání na pobočce, ale paradoxně jen o třetinu – z 15 Kč na 20 Kč (na jiný účet v České spořitelně), respektive ze 17 Kč na 22 Kč (na účet v jiné bance). Z šesti na pět korun klesne cena za zadání odchozí platby prostřednictvím bankomatu, což je pravděpodobně jedna z nejméně využívaných variant. Česká spořitelna navíc důsledně rozlišuje platbu v rámci spořitelny a platbu přes clearing České národní banky. Za platbu do jiné banky si tak stále připlatíte 2 Kč (přitom samotná cena provedení platby, kterou si účtuje ČNB, je 0,01 Kč, tedy jeden haléř).
Stejným způsobem ale klesne cena mnohem častěji využívané transakce, a sice výběru z bankomatu České spořitelny. Nebude již stát 6 Kč, ale 5 Kč. Pohled do dalších částí sazebníku už ale opět značí posun směrem nahoru. Tak například, kdo si chce nechávat zasílat papírový výpis, zaplatí místo dosavadních 9,50 Kč rovnou 25 Kč. Nepotěší ani zdražení výběru hotovosti na pobočce – z 65 Kč na 80 Kč. Zvedl se také poplatek za přihlašovací (a také informační a zůstatkové) SMS. Nově bude každá taková stát 2 Kč místo dosavadních 1,5 Kč. Do internetového bankovnictví se však můžete alternativně stále přihlašovat jen uživatelským jménem a heslem, nebo pomocí čipové karty,
Přehled nejvýznamnějších změn v sazebníku ČS
Služba | Současná cena | Nová cena (od 15.8.) |
---|---|---|
Odchozí platba mimo ČS přes internet a mobilní bankovnictví | 4 Kč | 7 Kč |
Odchozí platba mimo ČS zadaná přes sběrný box a telefonní bankovnictví | 17 Kč | 22 Kč |
Odchozí platba mimo ĆS zadaná přes bankomat | 6 Kč | 7 Kč |
Odchozí inkaso a trvalá platba mimo ČS | 7 Kč | 7 Kč |
Příchozí platba z jiné banky | 7 Kč | 7 Kč |
Výběr z bankomatu ČS v ČR | 6 Kč | 5 Kč |
Výběr hotovosti na přepážce | 65 Kč | 80 Kč |
Papírový výpis | 9,50 Kč | 25 Kč |
Přihlašovací, informační a zůstatková SMS | 1,50 Kč | 2 Kč |
Doporučení Měšce
Pokud nechcete platit za jednotlivé transakce, přejděte buď na jeden z balíčků služeb, tedy na nový účet České spořitelny, anebo jednoduše změnte banku. Nabídek a alternativ je nespočet.
Stejný názor má i Patrik Nacher ze serveru Bankovnípoplatky.com: Strategie banky zřejmě vychází z premisy, že výše zdražení a větší výběr poplatků, bude vyšší než případný počet odejitých klientů, takže se celá operace finančně vyplatí. Podle mého názoru ale současná situace je oproti stavu před několika lety jiná. 1) dnes už existují alternativy, kde klient poplatky platit za stejné služby nemusí, 2) změna banky je díky Kodexu mobility klientů jednodušší a 3) bankovní klienti jsou dnes odhodlanější, akčnější a informovanější, takže to, co by v minulosti prošlo bez povšimnutí či jen s vyjádřením prostého nesouhlasu, dnes může vyvolat konkrétní reakci a akci.