Stagnace pojistného trhu
Česká asociace pojišťoven zveřejnila na konci ledna předběžné hospodářské výsledky pojišťoven za loňský rok. Jaké jsou? Pro pojišťovny nijak optimistické.
Pojišťovny v roce 2013 předepsaly pojistné ve výši 113,9 mld. Kč (při započtení jednorázového životního pojištění jednou desetinou). To je pro pojišťovny zklamání, neboť tempo růstu životního pojištění se nadále snižuje a dosahuje již jen 0,4 %. Neživotní pojištění rovněž neroste, zveřejněné statistiky jen naznačují postupný nárůst ceny povinného ručení a havarijního pojištění. Český pojistný trh tedy jako celek stagnuje, v některých segmentech však v loňském roce zaznamenal pokles.
Ze zveřejněných výsledků lze usuzovat, že klesá obrátkovost smluv životního pojištění. Lidé jsou již obezřetnější a nedají se tak jednoduše jako v minulosti přesvědčit k výpovědi staré smlouvy a nahrazení novou, což nebývá výhodné. Rovněž nižší počet smluv a větší vybrané pojistné naznačuje, že ti, kteří jsou pojištěni, jsou pojištěni na vyšší částky než v minulosti,
doplňuje Kateřina Lhotská, expert na pojišťovnictví ze společnosti EY.
Propad v životním pojištění
Aktuální poměr životního a neživotního pojištění je 41 % a 59 %. Jednorázové životní pojištění je v těchto statistikách započteno opět jen jednou desetinou. Reálně je podíl „života“ a „neživota“ zhruba fifty-fifty. Pojišťovnám se v loňském roce nedařilo zejména v oblasti běžně placeného životního pojištění, kdy takzvaná nová obchodní produkce (zjednodušeně řečeno předepsané roční pojistné na nově uzavřených smlouvách) poklesla o celých 14,2 %. Jedním z důvodů je vysoká stornovost smluv životního pojištění. Počet všech aktuálně platných smluv životního pojištění se meziročně snížil o bezmála dvě stě tisíc a oproti situaci před 4 lety je před životními riziky pojištěno o půl milionů Čechů méně,
komentoval situaci výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora. Čtěte také: Tajemství životního pojištění
Pojišťovnám v loňském roce nepomohly ani kampaně zaměřené na muže (díky sjednocení sazeb mají levnější pojištění) ani reinkarnace nových spořicích produktů životního pojištění nabídnutých jako alternativa k druhému pilíři penzijního systému.
Na rozdíl od předchozích let pojišťovnám očekávané nárůsty nepřinesla ani nabídka jednorázových investičních pojištění, které rovněž pokleslo o více než 4 %. Některé pojišťovny (například ČSOB Pojišťovna) omezily nabídku tohoto pojištění a rovněž lidé měli v loňském roce menší zájem ukládat peníze do pojišťoven. V tomto směru přitáhla větší pozornost emise státních dluhopisů. Je to bezesporu dobře, neboť jednorázové pojistky patří k nejméně výhodným formám investování. Více oslovit veřejnost s tímto typem produktu se daří jen Komerční pojišťovně ve spolupráci s Komerční bankou.
Vyhlídky životního pojištění nejsou ani do budoucna příliš optimistické. Spořicí složka produktů životního pojištění bude dle mého názoru dále klesat. Například i Česká národní banka v loňském roce veřejnost varovala, že pojištění není spoření. Celkově se také zlepšuje právní ochrana klientů pojišťoven (v novém občanském zákoníku je definována odpovědnost za radu, spory ze životního pojištění nově řeší i finanční arbitr), proto nelze očekávat výraznou aktivitu „šmejdů“, kteří by pojišťovnám „nosili“ smlouvy životního pojištění s nápadně vysokým pojistným.
Jako houby po dešti také vznikají firmy, které se zaštiťují zájmy klientů pojišťoven a pomáhají od pojišťoven získat větší plnění. Lidé by si však měli dávat pozor, aby se nestali „rukojmími“ těchto společností. Je třeba se zajímat i o to, jak velký podíl z vymožené částky těmto firmám zůstane, tedy zda se služby některých těchto společností vůbec vyplatí.
Jaké pojišťovny jsou největší?
Rok 2013 byl z pohledu životního pojištění nepochybně rokem Allianz pojišťovny. Jako jedna z mála pojišťoven zaznamenala meziroční nárůst a postoupila z osmé příčky na šestou. Dařilo se také Kooperativě, Pojišťovně České spořitelny nebo Generali Pojišťovně. Největší hráč na trhu – Česká pojišťovna – zaznamenala v tržním podílu další pokles, byť jen nepatrný. Černého Petra však drží pojišťovna AXA, které se v roce 2013 až tolik nedařilo a poklesla ze šestého místa až na desáté. V tomto roce lze tak od této pojišťovny očekávat větší snahu o produktové inovace a podporu obchodu.
Pořadí | Pojišťovna | Podíl na trhu životního pojištění v roce 2013 |
---|---|---|
1. | Česká pojišťovna | 22,40% |
2. | Kooperativa | 14,30% |
3. | Pojišťovna ČS | 12,90% |
4. | ING | 10,50% |
5. | ČSOB Pojišťovna | 6,40% |
6. | Allianz | 6,30% |
7. | Generali Pojišťovna | 6,00% |
8. | Metlife | 5,20% |
9. | Komerční pojišťovna | 3,30% |
10. | AXA | 3,10% |
V neživotním pojištění se pořadí významnosti pojišťoven příliš neměnilo. Žádná z pojišťoven významně neztratila ani nezískala. Do „top ten“ však nakoukla pojišťovna Triglav, která u některých klientů zabodovala cenově přijatelným povinným ručením. Povinné ručení se však stává pro pojišťovny z pohledu vyplácených plnění stále nákladnějším produktem a nelze vyloučit, že nový občanský zákoník umožňující větší náhrady škod bude pro některou menší pojišťovnu poslední kapkou k ukončení nabídky tohoto pojištění.
Pořadí | Pojišťovna | Podíl na trhu neživotního pojištění v roce 2013 |
---|---|---|
1. | Česká pojišťovna | 27,30% |
2. | Kooperativa | 23,30% |
3. | Allianz | 10,60% |
4. | Generali Pojišťovna | 7,40% |
5. | Česká podnikatelská pojišťovna | 6,90% |
6. | ČSOB Pojišťovna | 6,50% |
7. | UNIQA | 6,40% |
8. | Cardif | 3,00% |
9. | AXA | 1,10% |
10. | Triglav | 1,10% |
Kdo ovládá pojišťovny v Česku?
Jak známo Česká pojišťovna již není česká, ale italská. V českých rukou tak již není žádná z velkých tuzemských pojišťoven. Kdo však není z Rakouska, není v oblasti pojištění ničím. Alespoň by se to mohlo zdát při pohledu na majetkovou strukturu českých pojišťoven z hlediska země původu jejich vlastníků. Rakouské akcionáře totiž najdeme u několika pojišťoven – Kooperativy, Pojišťovny České spořitelny, České podnikatelské pojišťovny či UNIQA pojišťovny.
Jakou pojišťovnu vybrat?
Lidé mají tendenci uzavřít pojištění u pojišťovny, o které už slyšeli. Selský rozum také velí vybrat si pojištění od velké pojišťovny, u níž je nižší pravděpodobnost, že ukončí svoji činnost z důvodu finančních problémů. Další výhodou velké pojišťovny může být lepší zákaznický servis a rychlejší likvidace, například v pojištění aut.
Menší pojišťovny však mohou těm větším konkurovat nižší cenou či jinými produktovými inovacemi. I malá pojišťovna může riziko přenášet na větší zajišťovnu a například malá pobočka zahraniční pojišťovny tak může být bezpečnější než velká domácí pojišťovna. Dopady případného krachu malé pojišťovny také nelze přeceňovat. Pokud nějaká menší pojišťovna v minulosti ukončila svoji činnost, vždy kmen klientů ráda převzala pojišťovna jiná. I v roce 2014 není vyloučeno, že k nějakému sloučení menší a větší pojišťovny dojde. Pokud se tedy chcete pojistit, není od věci se podívat nejen na nabídky největších pojišťoven, ale i těch menších. Důležitější než velikost pojišťovny jsou dohodnuté podmínky, za kterých je dané riziko zajištěno.
Více o praktikách nejen stavebních spořitelen, ale i dalších finančních institucí čtěte v knize JAK NÁS PODVÁDĚJÍ ANEB PRAVDA O FINANČNÍM TRHU A PENZIJNÍ REFORMĚ
Dušan Šídlo, autor knihy Jak nás podvádějí