Konzervativnost klientů vítězí, chtějí pobočky

8. 7. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Český bankovní trh se v posledních letech výrazně proměnil a čekají ho další změny. Bez poboček to ale nepůjde.

Co čeká český bankovní trh v budoucnu? Křišťálovou kouli, kterou disponoval jeden z investičních guru české politiky, bohužel nemáme, i tak však lze nastínit některé z trendů, které budou hýbat českým trhem.

Dravost především

Nové banky na českém trhu lze charakterizovat jedním slovem: ambicióznost. Příkladem může být Air Bank, která v dubnu 2014 oznámila, že chce do 5–7 let dosáhnout mety 1 milionu klientů, čímž by se zařadila mezi střední až velké banky. Ambiciozní cíle však mají všechny menší banky, především Equa Bank, Fio Banka a mBank.

Tři hlavní trendy na poli bankovnictví:

  • Pokles klientů České spořitelny: Česká spořitelna postupně ztrácí klienty. Sice se může na první pohled zdát, že jde o nízké procentní propady, vzhledem k počtu klientů, a tedy celkovému počtu, je to ale varovné. Bance také v 1. čtvrtletí klesl zisk. Rekordně nízké úrokové sazby způsobují další pokles úrokových marží. To se projevilo ve snížení čistého úrokového výnosu o 4,2 % na 6,4 mld. Kč. Čistá úroková marže se snížila na 3,32 % z 3,56 %, uvedla banka v tiskové zprávě.
  • Boj o udržení počtu klientů: Další 2 největší banky – ČSOB a Komerční banka – budou bojovat o udržení svých podílů na trhu. V současné době se jim daří odolávat, v bankách je možné při splnění určitých podmínek získat bezpoplatkové účty.
  • Růst malých bank: Nové banky na našem trhu se můžou těšit na rostoucí počet klientů. Budou zde však velké rozdíly. Místo jednorázových akcí, kdy klient získá za založení účtu finanční odměnu, budou muset klienta přesvědčit, že jejich bankovní účet či úvěrový produkt je pro ně skutečně pravý.

Jak se počet klientů a ziskovost vyvíjely? Podívejte se v následují tabulce: 

Banka Počet klientů v 1. čtvrtletí 2015 Meziroční změna počtu klientů Zisk v roce 2014 v Kč
Česká spořitelna 5 035 000  –4 % 15,07 mld.
ČSOB 2 908 000  –1 % 13,6 mld.
Komerční banka 1 626 000  +1,8 % 13,0 mld
GE Money Bank 1 030 000* nezveřejněné informace 4,3 mld.
mBank 534 000  +9,9 % 240 mil.
Raiffeisenbank cca. 500 000 nezveřejněné informace 2,05 mld.
Fio banka 480 000  + 33 % 81 mil.
Air Bank 343 000   +42 % 312,7 mil.
UniCredit Bank 325 000** +7,6 % 4,9 mld.***
Equa bank 125 000    +50 % – 359 mil.
Sberbank 86 000    +28,8 % 383 mil.
J&T Banka 45 000    nezveřejněné informace 1,342 mld.
Expobank 30 000 nezveřejněné informace 590,8 mil.

*** – Informace také za UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia

Zdroj: Stránky bank, veřejné informace o hospodářském výsledku

Hospodaření? Velké banky budou nadále vydělávat desítky miliard

Změní se hospodaření velkých bank a začnou jim výrazně klesat zisky a tedy i dividendy, které posílají svým matkám do zahraničí? To očekávat nelze – velké zdejší banky nadále budou značným přilepšením pro své matky, které z nich budou čerpat každým rokem desítky miliard korun. S příchodem nových bank se totiž ukázalo, že velké, tradiční banky můžou nadále generovat vysoké zisky, především díky efektivizaci – dochází k propouštění, snižování mezd. K tématu čtěte například: ČSOB se pouští do masivního propouštění a Raiffeisen Bank International chystá masivní škrty.

Zároveň se zvyšují objemy úvěrů a snižuje se počet těch nesplácených. Za stabilitou a výkonností českého bankovního sektoru stojí financování z primárních vkladů, konzervativní obchodní model a obezřetná úvěrová politika, která ani v dobách krize nevedla ke zvýšení rizikovosti sektoru. Naopak, české banky jsou nadprůměrně kapitálově vybaveny, mimo jiné díky posilování kapitálu z nerozděleného zisku, což je staví na jedno z čelných míst v Evropě a vytváří dostatečný polštář pro eventuální negativní vývoj v ekonomice, který navíc v době hospodářského oživení je méně pravděpodobný než kdykoli v posledních letech. Banky tak dlouhodobě zůstávají jednou z nejstabilnějších konkurenčních výhod české ekonomiky, uvedl Jan Matoušek, náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace (ČBA). U hypoték dosáhl podíl špatných klasifikovaných úvěrů podle statistik ČBA v listopadu jen 2,9 %.  

Kdo si udržel klienty, ten vydělal více

Největší bance na českém trhu, České spořitelně, klesl v 1. čtvrtletí čistý zisk meziročně o 8,4 procenta na 3,7 miliardy korun. Dařilo se Komerční bance, které zisk narostl o 12,2 % na 3,5 miliardy Kč. ČSOB vzrostl zisk o 5 % na 3,8 miliardy Kč. Nejvíce zisk vzrostl UniCredit Bank, a to o 58 % na 1,7 miliardy Kč. Raiffeisenbank také patřila mezi nejúspěšnější, růst zisku byl 38,4 % na 701 milionů Kč.

Bankám především rostl zisk z finanční a provozní činnosti o 1,56 miliardy na 41 miliard. Úrokové výnosy přitom zamířily dolů o 900 milionů na 38,2 miliardy Kč. Poplatky a provize jsou také nižším příjmem, banky z nich získaly o 230 milionů méně, celkem 11,65 miliardy Kč. Na českém finančním trhu působilo na konci letošního prvního čtvrtletí celkem 46 bank, poboček zahraničních bank a stavebních spořitelen. Ukazuje se tedy, že banky, které dokázaly v roce 2014 získávat klienty a v tomto trendu pokračovaly i v 1. čtvrtletí, zaznamenaly rostoucí zisky.

Bude regulace hypoték? 

Na druhé straně však banky budou nadále vést střídmou a přísnou politiku ohledně poskytování úvěrů, prudké zvýšení dostupnosti úvěrů pro nízkopříjmové skupiny očekávat nelze. Tomu nahrává i vyjádření České národní banky, které varuje před půjčováním právě skupinám, u kterých může být problém se splácením. Především u hypotečních úvěrů.

Distribuce úvěrů na bydlení je trošku zvláštní v tom, že když se podíváme na tu schopnost splácet, tak vidíme, že průměrné úvěry nijak zvlášť zajištěné nejsou, buď jsou hodně zastoupeny úvěry, který je ten dlužník velmi dobře schopen splácet, nebo právě naopak – se splácením může mít problém, řekl guvernér ČNB Miroslav Singer. ČNB bude možná také omezovat či zakazovat 100procentní hypotéky. Čtěte více: ČNB chce omezit 100% hypotéky. „Je to nesmysl,“ kontruje analytik

bitcoin_smenarna

Konzervativnost českých klientů

Ukazuje se také, že přístup Čechu ohledně bank je nadále konzervativní. Většina klientů si chce založit bankovní účet na bankovní pobočce či alespoň na bankovním kiosku dané instituce. Touto cestou nechtěla jít například Zuno Bank, která byla téměř čistě internetovou bankou, výsledkem byly kumulované ztráty ve výši několika miliard korun. Zuno totiž dokázala získat klienty, kteří si u ní zakládali bankovní účty a ukládali si zde peníze především kvůli vysokých úrokům na spořicích účtech, horší to však bylo s úvěry – banka jich měla velmi málo. Internetová banka dokázala rozpůjčovat jen 7 % získaných vkladů. Nyní je tato banka na prodej s tím, že může přejít dokonce do ruských rukou. K tématu čtěte: O ZUNO se zajímá ruská banka

Cesta, kterou zvolila Air Bank, je cestou nejvíce nákladnou a v mnoha ohledech by „klasickým“ bankéřům přišla jako neefektivní (často vidíte prázdné pobočky). Hospodářské výsledky Air Bank však ukazují, že je velice efektivní a zisková. Bankovní pobočku, kterou má klient poblíž či v daném městě, poté může banka využít k prodeji dalších produktů – spotřebitelských úvěrů nebo hypoték. O nutnosti mít bankovní pobočky v klíčových městech je přesvědčena i Equa bank, alespoň podle strategie v minulém a tomto roce, kdy hromadně zakládala své pobočky. Banka také zároveň nabídla či stále nabízí zajímavé finanční odměny v případě, že si zde založíte účet.

Autor článku

Nejčastěji se věnuje tématům z oblasti investování, financí a makroekonomie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).