Nakupování přes internet je čím dál rozšířenější. Přispívá k tomu i počet domácností, které jsou vybaveny počítači a připojením k internetu. Zatímco v roce 2005 bylo v České republice 30 % domácností s počítačem a pouze 19 % z nich mělo zároveň i připojení k internetu, v současné době je situace jiná. Aktuálně vlastní počítač 73 % domácností a v drtivé většině případů je v takové domácnosti i připojení k internetu.
Kromě toho vlastní 37 % Čechů chytrý mobilní telefon, ve kterém má zároveň internet, a tak jsou možnosti nakupování na internetu mnohem rozšířenější. V roce 2015 nakoupili Češi v internetových obchodech za 80 miliard korun.
Vánoční dárky přes internet
Podle průzkumu, který provedla agentura IPSOS pro Československou obchodní banku, plánuje 74 % dotázaných pořídit alespoň jeden vánoční dárek na internetu. 20 % respondentů uvedlo, že nakoupí dárky výhradně na internetu, a 26 % naopak pouze v kamenných obchodech.
Výběr způsobu, jakým vánoční dárky pořídíme, je do určité míry závislý i na věku. Mezi lidmi do 26 let je ochotno takto nakupovat dárky 86 % dotázaných, zatímco u osob ve věku na 54 let je to o poznání méně, a sice 57 %. S tím však jde ruku v ruce i nebezpečí, které nakupování na internetu obnáší.
Co prozradit a co neříkat?
Pokud vytváříte objednávku v e-shopu, zpravidla se neobejdete bez toho, abyste danému obchodu prozradili nějaké údaje o vlastní osobě. Jsou však údaje, které se sdělují standardně, a údaje, které byste si za všech okolností měli nechat pro sebe.
Jméno, příjmení a e-mail můžete obchodníkovi sdělit bez obav. Přes 30 % respondentů má potíže se sdělením své vlastní adresy. Ta se dá ale obejít a je možné si nechat balíček poslat například do místa výkonu práce nebo jinam a adresu bydliště tak nesdělíte. Běžně se sděluje i mobilní telefon pro případné SMS zprávy o stavu objednávky, ale takový údaj není vždy povinný.
V 5 % případů však zákazníci sděluji internetovému obchodu i své rodné číslo. Takový údaj ale obchodníkovi do ruky rozhodně nepatří a v objednávce zboží nemá co dělat. V případě podávání daňového přiznání je v pořádku, že součástí formuláře jsou i taková data, ale pokud nakupujete dárky, rodné číslo obchodníkovi rozhodně nesdělujte.
Některé obchody nabízejí možnost uložit si platební kartu pro případné příští nákupy. Tuto možnost ale zvažujte pouze u obchodů, které jsou velice seriózní a lety prověřené.
3D Secure zabezpečení
K zajištění bezpečné platby na internetu slouží také 3D Secure protokol. Ten chrání proti zneužití údajů z platební karty. Funguje na jednoduchém principu. Ve chvíli, kdy se rozhodnete zaplatit objednávku přes internet, vám skrze protokol banka zašle SMS zprávu na telefonní číslo, které jste ve své bance uvedli. V SMS zprávě obdržíte kód, který do objednávky zadáte, a následně se provede platba. Pokud by tedy někdo měl k dispozici čísla z vaší platební karty, ale neměl váš mobilní telefon, platbu neuskuteční.
Při výběru e-shopu tedy věnujte pozornost i tomu, zda daný obchod podporuje tento způsob zabezpečení. Pokud ne, je lepší se poohlédnout jinde, nebo počítat s tím, že je zde vyšší riziko.
Notifikační SMS
Pokud chcete mít přehled o pohybech na účtu, můžete si nastavit notifikační SMS, které vás upozorní vždy při pohybu na účtu. V rámci nastavení lze také zadefinovat, že vám přijde SMS zpráva až od určité finanční částky.
Máte tak snadněji své finance pod kontrolou a případné zneužití je možné ihned podchytit. Banka ale často mívá takovou službu zpoplatněnou.
Limity raději nepřehánět
V rámci bezpečnosti je určitě vhodné myslet i na limity, které jsou na platební kartě nastaveny. Neexistuje univerzální rada, jaký limit je vyhovující a kde je již příliš vysoko nastaven. Není však dobré mít nastaven limit enormně vysoký. Pokud váš příjem činí 30 000 Kč měsíčně, není potřeba nastavit limit pro internetové transakce na 50 000 Kč denně. V případě zneužití platební karty tak v minutě přijdete o celou výplatu.
Je lepší volit raději nižší limity a v případě potřeby je operativně zvýšit pro individuální záležitost.
Útoků přibývá
Zabezpečení při platbě na internetu není jen o vybírání vhodného e-shopu. Stále častěji také přibývá internetových útoků. Mezi ty nejčastější aktuálně patří sociální inženýrství, a to zejména na sociálních sítích. Jde o způsob manipulace, kdy z vás útočník vyláká potřebné údaje, které následně zneužije. Jako například číslo platební karty, ale i rodné číslo apod. Vzhledem k tomu, že útočníkovi poskytnete údaje v podstatě dobrovolně, je následná náprava o to těžší.
Mezi sociální inženýrství patří i phishing. V rámci něj jsou rozesílány e-mailové zprávy, které vás vyzvou k zadání osobních údajů na falešnou stránku. Ta se však tváří jako oficiální stránka například nějaké instituce nebo sociální sítě. Po zadání potřebných údajů je však obdrží útočník, a nikoli daná instituce. Na základě toho vám pak jsou útočníci schopni vykrást účet.
Třetím nejběžnějším způsobem útoku je finanční malware. Nejběžnějším typem je počítačový virus. Finanční malware se primárně snaží dostat do vašeho bankovního účtu. Pokud se mu to nepodaří, snaží se alespoň získat jiná zajímavá data, případně využít počítač k těžbě bitcoinů.
Neohlížejte se jen na cenu
Nakupování přes internet zažívá svůj boom i díky sociálním sítím. Jejich prostřednictvím mohou e-shopy efektivněji cílit a segmentovat cílové potenciální zákazníky. Pokud například odklepnete souhlas s používáním „cookies“, bude se vám zobrazovat reklama na základě vašeho chování na internetu. V případě, že si například budete prohlížet obchody s botami, mohou vám na sociálních sítích vyskakovat reklamy lákající do e-shopů s obuví.
Ne vždy je ale vhodné na podobné nabídky reagovat. Zvláště pokud se jedná o nově založené e-shopy. U internetového obchodu bez historie nevíte, na čem jste, a případný nákup může dopadnout jakkoli. Pokud vás zboží na takovém obchodě láká a chcete nákup uskutečnit, vytvořte alespoň objednávku v malé finanční částce, kterou jste ochotní v případě neúspěchu oželet.
Na co si dát pozor?
Při výběru správného e-shopu hrají roli kromě ceny zboží i reference. Ty může poskytnout odborný web, fórum na internetu, ale i kamarád, který v takovém obchodě již nakupoval a byl spokojen.
Zajímejte se i o servis, jaký obchod svým zákazníkům poskytuje. A to jak ten předprodejní, tak ten poprodejní. Jak reaguje na případné dotazy k výrobku, jak řeší nesrovnalosti například při nedodání manuálu.
Důležité je i vědět, jak řeší případné reklamace. Ze zákona máte právo do 14 dnů bez udání důvodů zboží vrátit. To je sice pravda, ale vy chcete, aby vše proběhlo hladce a bez potíží. Pokud z recenzí vyplývá, že s reklamacemi je problém, je lepší vybrat jiný obchod, kde nakoupit.
Na internetu, ale bez karty?
Pokud se nákupu v internetovém obchodě obáváte a nechcete dávat útočníkům ani nejmenší příležitost ke zneužití vašich dat, můžete využít předplacené platební karty. Ty u nás vydává několik společností a máte poměrně bohatý výběr:
- Czech News Center + MOPET: Blesk peněženka
- Česká spořitelna: Biip
- ČSOB: COOL karta
- ČSOB: Dobrá karta COOP
- mobile2card + ČSOB: MyUniCard
- Rock Finance + ČSOB: Napka
- NEOVIA Financial
- Ostsächsiche Sparkasse Dresden
- Wirecard Bank
Na takovou kartu si nabijete pouze příslušnou částku peněz a více vám útočník nezcizí. Některé jsou navíc naprosto anonymní a obchodník o vás tedy nemá žádné údaje.